Gå til innhold

TEST: AMD Athlon 64 roundup


Anbefalte innlegg

Yess!! Dette var en glimrende test. Veldig veldig bra! (Og når jeg sier det uten å kritisere noe som helst så må vel det bety ennå mer). Jeg har ventet lenge på en slik test og er svært fornøyd med dagens godlesing. Her er det virkelig mange resultater å sette seg inn i og regne videre på om man vil.

 

Regner med at dere legger til 3400+ når dere får tak i den og helst også noen flere S754-CPU'er med 1MB cache.

 

Forresten: Er det mulig å få lastet ned regnearket dere har brukt? (Jeg kunne tenke meg å regne videre på mange av tallene og da er det litt slit å skrive de inn for hånd.)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Yess!! Dette var en glimrende test. Veldig veldig bra! (Og når jeg sier det uten å kritisere noe som helst så må vel det bety ennå mer). Jeg har ventet lenge på en slik test og er svært fornøyd med dagens godlesing. Her er det virkelig mange resultater å sette seg inn i og regne videre på om man vil.

 

Regner med at dere legger til 3400+ når dere får tak i den og helst også noen flere S754-CPU'er med 1MB cache.

 

Forresten: Er det mulig å få lastet ned regnearket dere har brukt? (Jeg kunne tenke meg å regne videre på mange av tallene og da er det litt slit å skrive de inn for hånd.)

Sier meg enig der, fin test!

 

Mulig for a laste ned det regnearket?

Lenke til kommentar

Må si det har vært mange bra tester på hw.no i det siste, kjempebra greier!

 

Det blir nok s939 på meg om ca en måned, skulle bare ønske det var et hav av CPUer å velge mellom, så kjedelig å bare velge mellom et par stykker. Er kanskje blitt bortskjemt i utvalg av CPUer i den senere tid =)

Lenke til kommentar
Ser at s-754 3200+ hadde jo nesten samme ytelse som s-939 3500+ ?

Jepp, det har sine naturlige årsaker som beskrevet i artikkelen:

* Begge går på 2,2GHz

* Begge har 512KiB L2 cache

Den eneste forskjellen er at:

* 3200+ har en minnekanal mens 3500+ har to

 

I artikkelen står det flere plasser at ytelsen hovedsaklig er avhengig av klokkefrekvensen (og dermed lite avhengig av mengden cache og antall minnekanaler)

 

Siden mengden cache og antall minnekanaler har lite å si i mange av testene har jeg fått innstykk av at man får mer for pengene ved å velge bort disse "unødvendighetene" (satt på spissen seff) og heller satse på flest mulig GHz. Derfor er det litt synd at de ikke fikk tak i de to 3400+'ene. Den med 2,4GHz, 0,5MiB L2 cache og Socket 754 har jo nettopp kombinasjonen mange GHz og ikke "unødvendighetene" 1MiB L2 cache og 2 minnekanaler.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
er ikke snakk om ytelse pr krone her. Enten har du interessen eller så har du den ikke.

Bytt interessen med penger du. Greit nok for dere med fast jobb og sånn, dere kan prioritere HK og cpu til 10k, mens jeg blant mange skraper lommene for såkalte "low-end" systemer (754) som egentlig ikke er det. Men alle vokser jo opp en gang... :whistle:

 

Er forøvrig litt bitter nå med tanke på at jeg sitter på en 3200+ med 2 GHz og 1 mb cache, kontra versjonen med 2.2 GHz og halvert cache som tydelig yter bedre og klokker bedre. :hrm:

Lenke til kommentar

Jeg trodde dere skulle teste Athlon 64 med Corsair XMS3200XL minnebrikker denne gangen?

 

Det dere skriver om TPI (True Performance Initiative)-rating er helt missforstått og direkte feilaktig, for AMD laget aldri noen TPI-skala bare se her:

http://tech-report.com/onearticle.x/6155

 

I spoke to Mr. Speed again shortly before the official launch of the Athlon 64, and he revealed to me that the True Performance Initiative will not produce a performance metric. Speed said AMD was never able to get a full contingent of market leaders to sign on to the effort, and so the company decided to nix the project. Apparently, AMD actually thought Intel might be willing to join TPI. Speed said AMD had picked up "signals" that Intel might be receptive, perhaps in part because of the difficulty of marketing its own Pentium M processors. Obviously, things didn't work out.

 

Det var hele tiden meningen at TPI skulle erstatte PR (Performance Rating)-skalaen AMD bruker i dag:

http://www.amd.com/us-en/Processors/SellAM...5E10248,00.html

 

AMD Athlon 64 processors are identified by a 4 digit model number. AMD model numbers, based on industry-standard benchmarks on a wide range of popular software, are a simple, accurate representation of relative AMD processor performance.

 

The model number methodology is designed to help end users simplify their PC purchase decision. The higher the model number, the better the overall software performance on the processor.

 

For flere detaljer om PR-ratingen så les denne guiden:

http://www.amd.com/us-en/assets/content_ty...cs/30579_hi.pdf

 

PS. Det står MB/S på x-aksen på overklokkingsgrafen, riktig skal være MHz.

 

Bortsett fra dette pirket så var det en kjempebra samletest ! :thumbup:

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Noen som tørr og gjette hvor mye prisene kommer til å synke innen nyttår?

Min gjett:

FX55 Overtar den gamle prisen til FX53

FX53 -30%

FX51 Utgår

4000+ Overtar den gamle prisen til 3800+

3800+ -40%

3700+ -30%

3500+ -30%

3400+ -20%

3200+ -20%

3000+ -20%

2800+ -20% eller Utgår

Lenke til kommentar
Noen som tørr og gjette hvor mye prisene kommer til å synke innen nyttår?

Min gjett:

FX55 Overtar den gamle prisen til FX53

FX53 -30%

FX51 Utgår

4000+ Overtar den gamle prisen til 3800+

3800+ -40%

3700+ -30%

3500+ -30%

3400+ -20%

3200+ -20%

3000+ -20%

2800+ -20% eller Utgår

Hvis du gjetter riktig, så blir det nok 3800+ eller fx-53 på meg istedefor 3500+.

*Håpe på at Simen1 tipper riktig* :D

Endret av NemoKing
Lenke til kommentar

Det som gleder meg mest her er at jeg registrerer at ytelse pr krone ikke gjelder lenger , husker da P4 3,2 kom og jeg kjøpte den da var det ville protester her på forumet at det ikke var riktig å sammenligne den med amd sine , da var det ytelse/pris som var viktig .

Noe å tenke på , nå da det er amd som er dyrest gjelder det plutselig ikke lenger ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-NN7wWQ
det er et lite fall på enkelte modeller 28 august...

 

så tror ikke jeg det er noe fall før i november...

Hvis det ikke er noe "drastisk" fall i prisene, hvorfor mener folk at 939 vil ta over? De aller fleste vil vel nøye seg med 754? Er det sikkert at prisene vil synke 28.? :hmm:

 

Skal (som mange andre) oppgradere i tid til doom3, men nå er 939 uaktuelt (for dyr). I vår sa noen at jeg burde vente til sen-sommer/høst, da kom pci-e etc. Men ting går ikke så utrolig raskt som alle skal ha det til syns jeg. Har lite lyst å vente til nyttår med å oppgradere :)

Lenke til kommentar
Det som gleder meg mest her er at jeg registrerer at ytelse pr krone ikke gjelder lenger , husker da P4 3,2 kom og jeg kjøpte den da var det ville protester her på forumet at det ikke var riktig å sammenligne den med amd sine , da var det ytelse/pris som var viktig .

Noe å tenke på , nå da det er amd som er dyrest gjelder det plutselig ikke lenger ;)

Ganske enig med deg, bortsett fra at amd og intel koster akkurat det samme (i kvanti på 1000 fra amd/intel), så det blir feil å klage på at det koster mer per ytelse for en amd..noe det slettes ikke gjør...enda....

 

Fikk dere virekelig klokka 3700+ til 12 * 235? det gir jo sinnsyke 2810 :dribble:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...