Gå til innhold

Doom3 eller HL2 : hva tror du blir best?

Anbefalte innlegg

Skrevet
[iC,23/07/2004 : 16:08] HAHA! lurte dere! :tease:

Jeg skal jo ikke skaffe det brent da!

Jeg har en slik ATI Radeon 9600XT- HL2 lapp som fører til at jeg får hl2 GRATIS! :D  :thumbup:

Rart du har 550 poster på 3mnd da? :roll::p

Jeg har mer :D

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har en slik ATI Radeon 9600XT- HL2 lapp som fører til at jeg får hl2 GRATIS! :D  :thumbup:

17 poster for dagen?!? Du kan jo ikke gjøre annet enn å sitte på hw.no du! :D

Skrevet

Uff, jeg får vondt helt inn i sjelen av de som sier at Doom 3 bare spiller på det grafiske :roll:

Historien er ganske straight-forward, Doom 3 trenger vel ingen stor historie for at spillet skal bli morsomt? Kan ikke akkurat si at historien i Halflife var noe å skryte av heller... Og med tanke på at id er sinnsykt bra på å lage spill så blir nok Doom3 i min mening best.

Doom 3 klarer sikkert å lage en bedre atmosfære enn det HL2 gjør, her er det snakk om bedre lyd og musikk samtidig som grafikken vil være kjempebra. HL2 blir nok kjempemorsomt det også, men jeg tror Doom3 drar det lengste strået ved å skremme vannet av oss alle.

Doom 3 vil også ha en del meget bra mods, samme med HL2 og det blir morsomt å se hvilke "community" som vil få de beste modsene. Siden jeg ikke har spilt disse spillene i ferdig tilstand blir det vanskelig å dømme hvilke av de som kan få de mest spennende modsene, doom3 kan kanskje lage noen veldig bra mods der man bruker mørkhet og slike ting mye, mens HL2 vil bruke større områder og lys.

Uansett hva utfallet er så skal jeg ha begge spillene!

Skrevet

17 poster for dagen?!? Du kan jo ikke gjøre annet enn å sitte på hw.no du! :D

Sant, jeg var over 20 poster, men hadde avbrekk fra pc`en en måned eller noe, og da gikk jeg ned litt ;)

Skrevet

Enig med Viranth.

ID Software er genier til å lage spill og de har brukt år på å lage Doom 3 . Er det noen man kan stole på så er det John Carmack & Crew. Vi kommer til å hygge oss med SP i lang tid samt MP`en og motoren vil spawne mods i 5 år framover trolig nok.

HL2 kommer til å rocke osså men Helvete er noe som interresserer meg MYE mer enn Gordon vs Aliens. Er vår største mareritt ... gleder meg eller gruer meg til å stå framfor en Helldemon mens du ser siklet renne nedover mot bakken og han stirrer deg i øyenne .....åhhhhh FY FAEN kor bra det blir.

Skrevet (endret)

Vel jeg lengter etter å spille noe jeg skvetter av, noe sikkelig pirrende.

Jeg skvatt litt av splinter cell PD på den banen hvor toget var da lysa stormer mot deg. Skjønte ikke hva det var. Doom3 burde vel klare å skremme meg mer enn det.

Men om det kommer monstre på monstre hele tiden uten stillhet så blir det kjedelig tror jeg.

HL2 kommer til å bli ett mer hyggespill. Er vel vanskelig å sammenligne disse spilla. Farcry var og ett hyggespill.

2 ulike spill til 2 ulike humør :)

EDit: eneste spillet jeg ikke har turt å spilt er black crypt :) men jeg var liten da.

Husker det fortsatt:

Dunk....dunk....DUNK....DUNK...BRØØØL :ohmy:

Endret av Åsmund
Skrevet
[iC' date=23/07/2004 : 15:31]
Story:D3 repeterer storyen i HL1

:nei: D3 repeterer historien til d første doom! spillet foregår som om 1 og 2 aldri fant sted....

Akkurat hva jeg sa! :thumbup:

Han er vel sikkert for ung til å ha prøvd DOOM han vettu! ;):p

EDIT: jeg hadde rett! gutten er bare 12 år! :yes:

Skal ikke mobbe han eller noe sånt for det, men Carmack ville aldri hermet etter hl!

Han er jo ikke en idiot!

EDIT2: Jeg sier ikke at hl er møkk, men Carmack ville aldri hermet etter en annen spill-utvikler!

Ikke kødd med meg, jeg prøvde Doom 1 og 2 i 1996. Ikke diss, kom til siste boss.

Jeg hadde feil argumenter, jeg dreit meg, men who give's a god damn, siden dette er et forbanna forum. Uansett, jeg tror HL2 har bedere gameplay si8den det vi fikk se i videon var freestyle all tha way!!! Men kan ha galt!!!!

Skrevet

på 3 måneder? har jeg bare vært bruker så lenge?

Yeez! etter et år har jeg jo 10.000.000 inlegg jo! :D

Jeg gjør ikke slikt (poster en etter en annen) fordi jeg vil høyne post-ratingnen min altså!

Jeg synes det er kult å ha mange posts, men er ikke slik at jeg bruker smisknig og juks for å få dem! :no:

Eneste grunn til at jeg skrev dette i to poster var fordi at, folk ville lettere tro på meg i noen sekunder, før de så posten under da!

Kanskje til og med noen ikke scrollet helt ned til den nederste posten, og ville med en gang skrive et innlegg om flaming av meg osv :D

Sinnsykt Off-topic, men men...måtte bare fortelle Åsmund at jeg ikke gjør det før post count's skyld!

Dessuten, hva teller nå en post? ;)

Skrevet
[iC' date=23/07/2004 : 17:07]

Det er slik mange reagerer, men du er i allefall flink og sier at det er DIN mening! :thumbup:

Andre folk sier at slik ER det og slik ER det IKKE! :nei:

Jeg tror begge to blir konge jeg...

HL2 skal jeg selvfølgelig ikke kjøpe...det skal jeg skaffe brent...

Vanskelig å si hva det ER når folk ikke har TESTET det enda.

Desutten , tror jeg at de ikke liker å røpe endel av tinga du kan gjør på de 2 spilla på trailere. De viser selvfølgelig ikke alt , som også gjør at mann ikke kan dømme før mann prøver det selv ;)

Skrevet
[iC,23/07/2004 : 17:07]

Det er slik mange reagerer, men du er i allefall flink og sier at det er DIN mening! :thumbup:

Desutten , tror jeg at de ikke liker å røpe endel av tinga du kan gjør på de 2 spilla på trailere. De viser selvfølgelig ikke alt , som også gjør at mann ikke kan dømme før mann prøver det selv ;)

Ja nettop! det er jo det jeg mener! at ALT for mange sier at spillene ER slik og slik, som om at de hadde runna spillene 10 ganger hver!

Skrevet
[iC,23/07/2004 : 17:07]

PCGamer har jo reviewet Doom 3 og revieweren skrev akkurat det jeg og flere hadde håpet på.

Skrevet
Ikke kødd med meg, jeg prøvde Doom 1 og 2 i 1996. Ikke diss, kom til siste boss.

Fanken heller, slutt med lyvinga di, først påstår du at du kom igjennom FFX på 5-6 timer på første forsøk SELV om du syntes det var kjedelig og det var første gang du spilte gjennom det, så sier du at du kom til siste boss på Doom som 5 åring...

Skrevet (endret)
Sinnsykt Off-topic, men men...måtte bare fortelle Åsmund at jeg ikke gjør det før post count's skyld!

Dessuten, hva teller nå en post? ;)

Fortelle meg? :dontgetit:

Endret av Åsmund
Skrevet
Doom 3. HL2 ser så "HL1-med-nye-teksturar-og-fysikkmotor-ut".

Da har du ikke sett spillet enda. HL2 ser så realistisk ut at det er skremmende.

Doom 3 har bare en horde med pixelshadere noe som bare gjør man trenger helvete mer hardware til.

Jeg tror ikke helt du vet hva du snakker om. Det er nettop pixelshaderne som gjør at det går an å rendre så høydetaljerte bilder i sanntid. Det å programmere gode shadere som er fleksible og raske er en bragd, som både carmack og valve-teamet skal ha ros for. Hadde modellene i begge spillene hatt det polygonantallet det ser ut som de har, hadde ingen av de vært kjørbare på noe av dagens hardware.

Det er også nettop shadere som får half life 2 til å se fett ut. Uten dette, ser spillet faktisk nesten ut som hl1 med nye teksturer og fysikkmotor, som fenris sa. (pluss lys og skygge da.)

Så tørk bæsjen av leggen og tenk deg bedre om neste gang, før du åpenbarer din uvitenhet for oss med fanboy-vrøvl.

(sorry for flaminga, men jeg ble provosert.)

Skrevet (endret)

Ein masse babbel her om kva som har best grafikk.

Spoiler! Ein kan ikkje sitja å lata som ein er ekspert på området etter å ha sett nokre screenshots av spelene. Det er å spela spelene (dei ferdige utgåvene) live som tel, og gjera seg opp ei meining etter å ha sett kor godt grafikken fungerer live i begge to.

Ein annan måte er å sjå på "tekniske spesifikasjonar" i begge motorane, men eg tippar det er ingen her som har meir greie på det enn wannabe amatør trur-ein-forstår-seg-på-synsing.

Endret av fenris1911
Skrevet
Ein masse babbel her om kva som har best grafikk.

Spoiler! Ein kan ikkje sitja å lata som ein er ekspert på området etter å ha sett nokre screenshots av spelene. Det er å spela spelene (dei ferdige utgåvene) live som tel, og gjera seg opp ei meining etter å ha sett kor godt grafikken fungerer live i begge to.

Ein annan måte er å sjå på "tekniske spesifikasjonar" i begge motorane, men eg tippar det er ingen her som har meir greie på det enn wannabe amatør trur-ein-forstår-seg-på-synsing.

er jo faktisk mulig og se hvordan en grafikkmotor skal fungerer med en in-game video... Og tekniske spesifikasjoner er jo ikke vanskelig og forstå, siden pc-blar har "lært oss opp" med teskje leeenge. syns ikke d bare er svada her, mange som faktisk har peiling her.

f.eks

Det er nettop pixelshaderne som gjør at det går an å rendre så høydetaljerte bilder i sanntid. Det å programmere gode shadere som er fleksible og raske er en bragd, som både carmack og valve-teamet skal ha ros for. Hadde modellene i begge spillene hatt det polygonantallet det ser ut som de har, hadde ingen av de vært kjørbare på noe av dagens hardware.

vet ikke helt om jeg forsto deg rett fenris, for d var faen ikke lett og skjønne d der :dontgetit:

Skrevet

Det er ikke spesifikasjonene i en motor som gjør den bra. Det er de som programmerer sin oppgave å utnytte den så godt som mulig. I dagens sammenheng har ikke antall polygoner i spill noe å si. De aller siste motorer bruker bump mapping teknologien til å få lavoppløsningsmodeller til å se bedre ut. Dette er hva Doom 3 motoren gjør. Tror ikke Source gjør dette, iallefall ikke lest noe om det.

Jeg syns Half Life 2 er det mest realistiske spillet av det jeg har sett av filmer. Doom 3 ser bare ikke "ekte" ut. Ja det ser bra ut, men modellene og teksturene er så plastikk aktig ut. Begge spill kommer til å få gode anmeldelser, men jeg tror at Half Life 2 er hakket bedre.

Skrevet
er jo faktisk mulig og se hvordan en grafikkmotor skal fungerer med en in-game video... Og tekniske spesifikasjoner er jo ikke vanskelig og forstå, siden pc-blar har "lært oss opp" med teskje leeenge. syns ikke d bare er svada her, mange som faktisk har peiling her.

Du meiner dei korte videoklippene med møkkete lav kvalitet og sannsynlegvis ikkje representativt for det ferdige produkt?

Med "tekniske spesifikasjonar" meinte eg kva motoren er i stand til eller ikkje. Kor avansert den er, og kva for standarar og effektar den støttar. Gjerne ting ein har greia på med erfaring med motoren.

Folk som jobbar i PC blad er heller ingen ekspertise då eg reknar med at dei færraste av dei har ei utdanning innan programmering, eller har erfaring med å utvikla/jobba med grafikkmotor.

Eg har fortsatt til gode å sjå ein "ekspert" i denne tråden uttala seg.

Skrevet

Jeg føler meg temmelig sikker på at HL2 blir en ufokusert, og potensielt traurig opplevelse. Det jeg har sett av gameplayvideoer tyder på et veldig hardscriptet spill der spilleren blir gjetet fremover av omstendighetene rundt seg, og mer eller mindre tvunget til å bruke kjøretøyer og annet som man ikke har den minste forutsetning for å vite noe om hvor godt styrer eller annet, noe som er en svært dårlig designbeslutning. Et spill skal til enhver tid være intuitivt. Half-Life 2 ser dessuten ut til å ha litt for mye set-pieces til at spillverdenen føles helt naturlig. De kan unnskylde det så mye de vil, faktum er at desperate forsøk på å vise frem AIen og fysikkmotoren kun vil bidra til å få spillet til å føles konstruert og tvungent. Andre deler av spillet, igjen, ser jo veldig lovende ut, men hele tiden blir jeg også litt underveldet. Alt er så flinkt, og alt er så ambisiøst, og jeg er redd for at det kan bli kjedelig midt oppi det hele. Og en ting dere ikke ser ut til å ha tatt hensyn til: Half-Life 2 skulle gis ut i september i fjor. Det var skråsikkert at det skulle gis ut i fjor. Nå er det her, folkens!

Så kom det ikke. Hvorfor ikke det? Hacker-angrepet? Det skjedde *ETTER* at spillet angivelig skulle være ferdig. Kanskje spillet var ferdig? Kanskje det simpelthen var dårlig, og de trengte et år til på å lage et skikkelig spill og ikke bare en omfattende fysikkdemo med god responsevne? Jeg har mine mistanker om akkurat dette.

Doom III har jeg litt mer tro på. Det har ikke blitt lovet å bli utgitt noengang, det har blitt jobbet jevnt og trutt på, og det ser ut til å bli en fremragende singleplayer-opplevelse. Javel, så er det scriptet. Hva så, egentlig? Det gjør ingen forskjell. Half-Life 2 er også i stor grad scriptet. Tror dere at fiender dukker opp der de gjør på grunn av den fremragende AIen? Nei, det er på grunn av scriptingen. Så ikke beskyld Doom III for å være "scriptet". Det er ikke mer scriptet enn noe annet spill der ute. Doom IIIs grafikk ser ut til å bli fremragende, selvsagt, og med en fysikkmotor som tilsynelatende er mer teknisk avansert enn HL2s, men brukt i mindre omfang. HL2s fysikkmotor er i spill til enhver tid, riktig, og det er lagt opp til å leke med den. Men kommer dere ærlig talt til å stoppe opp og pirke borti alle tingene dere finner? Er det god spilldesign? Doom III får tydeligvis et fokusert gameplay. Det blir enkelt og gammeldags, kan hende, men det blir sannsynligvis perfekt gjennomført, i motsetning til HL2s sandkasse-gameplay, som det kreves interesse for omgivelsene som OMGIVELSER heller enn spillarenaer for å sette pris på. Doom IIIs baner vil nok ikke være like realistiske som HL2s, men hvorfor skulle de være det? De er bygget for å spilles, ikke for å leves.

Jeg tror Doom III blir et bedre spill enn HL2. Og jeg klarer ikke se hvordan det er relevant hvilken av motorene som blir mest flittig brukt. Såvidt jeg vet er Source lisensiert ut til Troika for Vampire, mens Doom III er lisensiert til Raven for Quake 4, og en tittel til som jeg for anledningen ikke husker navnet på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...