Gå til innhold

Er på utkikk etter Studio-PC!


Anbefalte innlegg

Hei!

 

- Jeg spiller mye musikk og er på jakt etter en PC til et hjemmestudio. Selv har jeg 0 peiling.

 

- Trenger selvsagt et bra lydkort, men ikke det beste. Trenger nok innganger til at jeg hvertfall kan spille inn gitar (i stereo) og Mikrofoninngang. Det blir nok ikke aktuelt å spille inn trommer, bass og gitar på likt.

 

- Pris rundt 12 000.

- Trenger ikke skjerm, men skjermkort

- Maskinen/Vifte må ikke bråke mye!

- Maskinen må kunne drive en mange spor+en del plugins i Cubase på en gang. Så godt lydkort og mye RAM er viktig.

 

Håper på svar!

 

Mvh

Johnar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg vil tro at en studio pc ikke skal brukes til spill og tull, men kun musikk? da trenger du nok ikke ut med 12000kr..

 

er det behøvelig med mye ha plass for lagring av musikk i høyoppløselig wav filer?

 

her er i allefall hva jeg ville ha valgt:

 

hovedkort

stabilt og greit kort fra asus. ikke noe til overklokking eller slikt, men greit med funksjoner.

cpu - xp2500barton

helt ok cpu som drar det alt som slenges på den av normal programmvare. nok kraft til ditt bruk.

rammen - 1gb er nok.

1gb ram er vel nok skulle man tro?

dvd

plextor 16x dvd, er ikke sikkert du trenger den riktignok..

cd-brenner - sony 52x

sony brennere er greie i pris, og funker bra.

enkelt og greit ati skjermkort

64mb ram, ikke stort til spilling, men funker til det du tenker å bruke det til.

300gb hd - stille og mye plass.

 

husk for å kune bruke all plassen på disken så må du innstallere service pack1 til windows xp. med mindre du skal bruke linux. siden du har så mye ram vil ikke hastigheten på disk ha mye å si uansett.

 

solid og godt kabinett med psu

 

lydkortet er jo kritisk i ditt system:

 

jeg har tro på et av disse, men du bør nok forhøre deg med folk som har litt bedre peil en meg. (jeg var dum nok til å kjøpe meg ibanez og V-amp2.. sier det meste..)

TerraTec AudioSystem EWS 88D

TerraTec Producer Phase 88, 24Bit/192kHz

 

edit: kom til å tenke på at jeg ikke vet hvor mye den vifta som kommer med cpu'n støyer så jeg ville kanskje ha slengt med denne sor sikkerhets skyld.

19 dB cpu vifte

 

dette skulle bli et stabilt og brukerennlig system. klarer oppgraderinger bra skulle du ønske det. sovket a kommer til å være med oss i et par år til uansett.

prisen blir ikke så veldig drøy heller, selv om ram er dyrt om dagen.

 

håper jeg hjalp litt.

-marius

Endret av Demogorgon
Lenke til kommentar

Marius (Demogorgon) sitt forslag virker ok, men jeg ville forsåvidt byttet no-name rammen med f.eks Twinmos: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=118498&cks=PRL . Har meget gode erfaringer med twinmos, mens no-name ram kan kanskje (ifølge det jeg har hørt) være noe ukompatibelt med det meste, og på langt nær like stabilt.

Vet ikke hvordan KT600 brikkesettet er, men har selv utrolig god erfaring med nForce2. Forsåvidt kan det hende at Intel vil egne seg bedre til ditt bruk (HT, generelt bedre på mp3-encoding), men da må du jo noe opp i pris, og med mindre du er en power-user tror jeg at det AMD oppsettet vil være kanon :woot:

Lenke til kommentar

relativt gode forslag her, MEN

 

ville gått for et epox kort, i alle fall ikke ASUS! (vi trenger forsåvidt ikke å ta diskusjonen her, men personlig liker jeg ikke ASUS.)

AMD64 system (m.t.p fremdtiden, da både winxp og sikkert Cubase SX osv blir 64bit også)! ... hvis ikke AMD64, er vel AMD XP 2500+ og Epox 8rda3+ et bra valg hvis man sammenligner pris/ytelse?

 

Driver en god del med musikk selv, og 300GB med diskplass for musikk, virker litt overkill på meg. Ville heller ha gått for en 200giger (sata såklart, hvorfor bruke PATA grensesnittet hvis du kan slippe?) Jeg ville heller ikke gått for 5400 RPM disker, selv om de bråker mindre. Man får da relativt stillegående disker på 7200 RPM også, + HD-silencer for en billig penge..... Ville også hivd på en WD raptor 74gig for OS og applikasjoner (alle disker med HD silencer)

 

jeg ville også bytta ut ramen med Twinmos. Husk også å kjøpe PC400 ram. Da kan du bytte til en CPU med 400MHZ buss, uten å bytte ram for å få bedre ytelse. Prisforskjellen er minimal uansett. Skip DVD romen og CD-brenenren og tupp inn en DVD-brenner istedet (NEC ND-2510A ??) blir noen lunde samme pris.

 

Ang KT600 chipsettet er det forsåvidt et helt kurrant chipset, men Nforce 2 ultra400 MCP-T er noe raskere. Personlig har jeg opplevt KT600 chipsettet ørlitte mer stabilt enn Nforce2, men nå er jeg litt sær også da ... mulig det bare er innbilning.

 

Har selv Epox 1stk 8kra2+ (VIA KT600) , 1stk 8rda3+ og 2 stk 8rda+ (og har satt opp flere pcer med disse kortene) og er veldig fornøyd med alle 3 typene (skjønt, 8rda+ burde hatt SATA kontroller.... :p) Vil du ikke gå for epox kort, mener jeg ellers at f.eks. abit eller MSI er et bedre valg enn ASUS.

 

ATI 9200 SE kortet er forsåvidt et helt greit valg. Har 2 arbeidsstasjoner stående her med det kortet, og det funker helt fint til kontrorbruk/film, pluss at det har passiv kjøleløsning. Kabinettvalget har jeg ingen erfaring med, men så helt greit ut (har vurdert kabinetter fra Avantech selv...). Et alternativ kan jo være et chieftec kabinett

 

Ang. lydkort har jeg hørt mye bra om terratec kortene. Skal være gode, med hensyn til prisen. Styr uansett unna alt som heter Creative hvis du hovedsaklig skal bruke pcn til musikk, og ikke er så nøye på spill/surround.

Endret av DJ-JK
Lenke til kommentar

Lydkort:

 

Har selv veldig gode erfaringer med mitt Terratec DMX 6fire 24/96. Den ble valgt på grunn av rimelig penge (1690,-), stabilitet, og et signal/støyforhold på opptakene som knuser alt under 8000,-. Eller i alle fall da jeg kjøpte det i 2003. Anbefales. Men det har ingen spesifikk stor jack inn, bortsett fra en mikrofoninngang på framsiden (praktisk) med nivåkontroll. Men vil vel tro at det ikke helt holder som inngang for en gitar, vet ikke, men jeg vil tro at noe med impedans og slikt som blir helt feil hvis man gjør det (noen som vet?). Nå har den ellers det som trengs av innganger lett tilgjengelig, så hvis du ender med en mikser skulle den gjøre jobben.

 

Så ellers, for å bygge ut valgmulighetene dine, kan jeg anbefale merket M-Audio. De lager veldig brukbare, semiproffe kort. Kikk på M-Audio 410, den har ALT av inn- og utganger i ett, selv XLR og mic-preamp. Men den trenger en PC med firewire. Ellers er det klassikeren M-Audio Delta 1010LT, også den med store Jack inn og preamp innebygd, og mye billigere.

 

 

Resten:

Hvis du skal kjøre mye softsynther eller realtime-effekter (klang, delay, chorus, gitaramp-simulatorer etc) er også CPU og RAM viktig, ja. Men prioriter stabilitet, uansett. Dessuten: lydinnspilling krever enormt mye plass, spesielt hvis du koser deg med 24bit/96khz. I så fall ville jeg tenkt på harddiskkapasitet, evt en DVD-brenner til å brenne ut prosjekter du er ferdig med eller vil legge på is. Regn med at ett enkelt sangprosjekt lett kan kreve fra 500 MB og opp til flere GB... For meg gikk 120 GB på et blunk.

 

 

 

 

Edit: hvem, jeg?

Endret av Onkel
Lenke til kommentar
relativt gode forslag her, MEN

 

ville gått for et epox kort, i alle fall ikke ASUS! (vi trenger forsåvidt ikke å ta diskusjonen her, men personlig liker jeg ikke ASUS.)

AMD64 system (m.t.p fremdtiden, da både winxp og sikkert Cubase SX osv blir 64bit også)! ... hvis ikke AMD64, er vel AMD XP 2500+ og Epox 8rda3+ et bra valg hvis man sammenligner pris/ytelse?

 

Driver en god del med musikk selv, og 300GB med diskplass for musikk, virker litt overkill på meg. Ville heller ha gått for en 200giger (sata såklart, hvorfor bruke PATA grensesnittet hvis du kan slippe?) Jeg ville heller ikke gått for 5400 RPM disker, selv om de bråker mindre. Man får da relativt stillegående disker på 7200 RPM også, + HD-silencer for en billig penge..... Ville også hivd på en WD raptor 74gig for OS og applikasjoner (alle disker med HD silencer)

 

jeg ville også bytta ut ramen med Twinmos. Husk også å kjøpe PC400 ram. Da kan du bytte til en CPU med 400MHZ buss, uten å bytte ram for å få bedre ytelse. Prisforskjellen er minimal uansett. Skip DVD romen og CD-brenenren og tupp inn en DVD-brenner istedet (NEC ND-2510A ??) blir noen lunde samme pris.

 

Ang KT600 chipsettet er det forsåvidt et helt kurrant chipset, men Nforce 2 ultra400 MCP-T er noe raskere. Personlig har jeg opplevt KT600 chipsettet ørlitte mer stabilt enn Nforce2, men nå er jeg litt sær også da ... mulig det bare er innbilning.

 

Har selv Epox 1stk 8kra2+ (VIA KT600) , 1stk 8rda3+ og 2 stk 8rda+ (og har satt opp flere pcer med disse kortene) og er veldig fornøyd med alle 3 typene (skjønt, 8rda+ burde hatt SATA kontroller.... :p) Vil du ikke gå for epox kort, mener jeg ellers at f.eks. abit eller MSI er et bedre valg enn ASUS.

 

ATI 9200 SE kortet er forsåvidt et helt greit valg. Har 2 arbeidsstasjoner stående her med det kortet, og det funker helt fint til kontrorbruk/film, pluss at det har passiv kjøleløsning. Kabinettvalget har jeg ingen erfaring med, men så helt greit ut (har vurdert kabinetter fra Avantech selv...). Et alternativ kan jo være et chieftec kabinett

 

Ang. lydkort har jeg hørt mye bra om terratec kortene. Skal være gode, med hensyn til prisen. Styr uansett unna alt som heter Creative hvis du hovedsaklig skal bruke pcn til musikk, og ikke er så nøye på spill/surround.

han hadde jo tross alt en ramme på 12000, og med de "high-end" delene du anbefaler, blir det temmelig sprengt.. no name ram er som regel twinmos også..

 

og som sagt: man trenger mye plass til musikk, sælig når man vil beholde kvaliteten igjennom hele løypa. der er ingen vits med dyre raptor discer til denne bruken!

om nødvendig kjøp heller en 512 brikke til så du får 1.5gb ram... mye bedre etter min mening i allefall..

 

kt600 og xp 2500 er forøvrig mer en nok krefter til qbase++ jeg kjører en del slikt selv når jeg plugger inn v-ampen og ibanezen for å leke med den og trommemaskina.

64bit vil ikke bli virkelig aktuelt før om en del år alikevell.. da er alt athlon 64 vi har i dag "søppel" alikevell... det har ikke noe for seg enda. det blir bare for kunne skryte av at man har det..

dessuten er kt600 billigere og mer stabilt. nforce2 har jeg ikke mye tilovers for etter 2 abit nf7-s...

 

onkel sier forøvrig mye pent om DMX kortet, og jeg er helt enig. har hatt kortet selv, og det var meget bra lydkvalitet. det var det sterkeste leddet i annlegget mitt selv om det ikke skal så mye til.. (cervin vega at40 "pentspillene" cerviner.. duger greit) men igjen ikke mitt sterkeste område..

Lenke til kommentar

Jeg ble anbefalt Audiotrak Maya 44 MKII av de på Filter i Oslo, og det er jeg kjempefornøyd med. Det kom på litt over 2000,- når jeg tok med midi-utvidelse. Det har to stereojack ut, og to stereojack inn, "ingen" støy, og "0" latency på midi. Resten av specs kan dere se her:

http://www.audiotrak.net/maya44mk2.htm.

Det vil egne seg godt til å ta opp gitar og sang, med innebygd preamp og store jack-innganger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...