Gå til innhold

for lite pasta?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er tempen for høy kan det skyldes en luftboble, ved påføring av kjølepasta skal man bruke minst mulig.

Kjølepasta skal påføres så tynt som mulig - meningen med kjølepastaen er å fortrenge luften i porer, striper samt kompensere for at kjøleren evt. ikke har en 100% plan overflate.

 

Ved å fortrenge luften med kjølepasta som i tillegg også har varmeledende egenskaper skal vi altså dermed kunne øke varmeoverføring fra prosessor til kjøler.

 

Kjølepastaen er "bare" en bedre varmetransportør enn luft - et berg av kjølepasta med en kjøler balanserende på toppen nytter selvsagt ikke!

 

Kjølepastaer som er vanskelige å påføre fordi de har en tykk konsistens kan du prøve å varme opp. Det er også de som sverger til å bruke lighterbensin og enda aceton som de blander med varmepastaen siden begge fordamper lett. Denne metoden er selvsagt svært farlig - og dette må i alle tilfelle aldri gjøres innendørs. Ei heller vites om dette kan ha negativ innvirkning på pastaen.

 

Undertegnede bruker en gummikork som dekkes med GladPack plast - deretter trykker/vrir jeg kjølepastaen mot prosessorkjernen ; er overflaten på kjøleren grov gjøres det samme der også.

Lenke til kommentar

I teorien er det ideelle at metallet skal være i ett stykke helt fra CPU og utover. I praksis må kjøleribba og CPU'en lages i minst 2 stykker metall. Metallflatene vil alltid være litt ru slik at det blir noe hulrom i mellom og metallet bare møtes på små punkter som står opp fra overflatene. Luft isolerer veldig mye og det er ikke bra når man ønsker høyest mulig varmeoverføring fra CPU til kjøleren. Ideellt sett (igjen) så skal dette hulrommet mellom metallflatene fylles helt med noe som leder varme så bra som mulig. Det eneste praktiske er kjølepasta selv om det ikke er i nærheten av den varmeledningsevnen som f.eks flytende metall har. Kjølepasta _hindrer_ varmetransporten, selv om det ikke hindrer i nærheten av så mye som luft. For å få en best mulig termisk kontakt mellom metallflatene så skal man ha et så tynnt lag som mulig uten at det blir luftlommer. Kjølepastaen skal ideellt sett altså kun fylle ruheten på metallflatene og ikke være noe tykkere enn det. I praksis tar man alltid litt ekstra for å være 100% sikker på at det ikke er noe luft mellom metallflatene. Luft er tross alt værre enn litt for mye kjølepasta.

 

Måten jeg gjør det på er å kjemme ut en dråpe på ca 2mm i diameter og smøre den utover CPU'en eller kjøleren med fingeren. Resultatet skal være så tynnt som mulig uten at det blirt noen "tørre" områder uten kjølepasta. Laget bør være så tynnt at det blr delvis gjennomsiktig, hvis ikke det er det så har du brukt for mye.

Lenke til kommentar
Simen1: Med fingeren? Er det ikke da fare for fett/smuss? (insinuerer ikke at du er fettete på fingrene, men har alltid hørt at man ikke skal ta på kjerna)

Hmm.. Det tenkte jeg ikke på. Har aldri hadd problemer etter en slik framgangsmåte, men det har sikkert sine fordeler å ikke tilføre fett og smuss.

 

Jeg liker også den gode kontrollen jeg får ved påføring med fingeren. Tror jeg fra nå av inngår et "kompromiss" mellom min metode og din advarsel:

Vaske fingerene i zalo for å fjerne fett og smuss like før jeg starter å smøre utover.

Lenke til kommentar

Hvis du skal bruke fingrene, anbefales det at du har hånda i en plastpose e.l.

Det beste er vel å bruke en slags skrape og få et tynt lag over hele core. Hvis du har en prosessor med IHS (bl.a. P4 og A64) skal AS5 påføres i en liten "dråpe" midt på CPU, og den skal ikke fordeles utover. Når kjøleren blir satt på blir det tilstrekkelig fordeling. Pastaen vil ikke dekke hele IHS, men området over core blir dekket.

Lenke til kommentar
Hvis du skal bruke fingrene, anbefales det at du har hånda i en plastpose e.l.

Det beste er vel å bruke en slags skrape og få et tynt lag over hele core. Hvis du har en prosessor med IHS (bl.a. P4 og A64) skal AS5 påføres i en liten "dråpe" midt på CPU, og den skal ikke fordeles utover. Når kjøleren blir satt på blir det tilstrekkelig fordeling. Pastaen vil ikke dekke hele IHS, men området over core blir dekket.

Athlon64 har ikke "IHS" men "lid".

IHS er en forkortelse for det missvisende intel-navnet "Integrated Heat Spreader".

AMD er mer ærlige og kaller det "lid" altså "lokk" på godt norsk.

 

Ellers har du helt rett i at det er en god metode å ha på en dråpe og la trykket mellom CPU og kjøleren klemme pastaen utover. Dette minsker risikoen for luftbobler betraktelig, men laget blir noe tykkere enn om man hadde smurt det utover først.

 

Grunnen til at det kun er vits å ha på kjølepasta på midten er selvfølgelig at det er kun der varmen overføres fra CPU til kjøleren. Lokket i seg selv "sprer" ikke varmen slik intel antyder med IHS-akronymet.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

55 - 60 grader ja.

hmm, har du tuklet med viften i det siste ?

At den kanskje ligger skjevt ? Støv nede i selve vifta ? Støv i ribbene ?

Tror ikke du smørte for lite pasta på.

Er jo smart og ha kabinettvifter også da.

Hvis ikke den varme lufta fra cpu'en ikke kommer seg ut fra kabinettet slår det jo tilbake på cpu'en.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...