Gå til innhold

SATA DVD fra MSI


Anbefalte innlegg

Til tross for at båndbredden ikke har noe å si så vil NCQ få veldig mye å si  for ytelsen dersom disken skal aksessere flere filer etter hverandre. (typisk: kopiering av mange "små" brukerfiler på under 10-20 MB) Aksesstiden på CD og DVD er normalt rundt 100ms, altså rundt 10 ganger så lang som på harddisker, så her vil faktisk NCQ ha ennå mer å si for ytelsen enn for harddisker.

Det her er faktisk litt interresant, jeg har tenkt det samme, men så kom jeg på at små filer gjerne ligger litt mer fornuftig på dvder (ville jeg anta), om du feks har ett spill, så er det vel grunn til å anta at filene ligger i nøyaktig den rekkefølgen som installeren aksesserer de? Det blir uansett ikke like stor fragmenteringen som på hd. Har du noen kommentarer til det?

Ja du har nok rett. Jeg tenkte mer på hjemmebrente CD'er. F.eks om du setter kopierer alle .jpg-filene som er spredd utover alle katalogene på CD'n.

 

Men jeg skal være enig i at filene skkert er mye mindre framgentert på CD'er enn på harddisker. Hvis man kopierer alt eller innstallerer noe så antar jeg at filene ligger i logisk rekkefølge og dermed minimerer antall søk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Den bruker SataII som har NCQ. Altså maks 300MB/s. Pirk pirk....

 

Kanskje det har noe med saken å gjøre??

Neppe, det finnes SATA-I kontrollere (150MB/s) som støtter NCQ. Båndbredden til SATA utgjør som nevnt ingen praktisk forskjell. Den kunne like gjerne vært 10MB/s med samme resultat.

 

Men det som kan ha noe å si er nok NCQ-støtten og ATAPI-støtten, noe som ligger i SATA-II spesifikasjonen og dermed alle SATA-II kontrollere. (Det er nok mangelen på en eller begge disse som gjør at mange SATA-I kontrollere ikke takler denne leseren)

Lenke til kommentar

vel, siden det, utifra Tom's artikkelen, er bare intel chipset med ICH5 brikken som har ATAPI støtte på SATA, så hadde det vært problematisk :)

 

Men når det gjelder harddisker, så har Abit iallefall en converter fra IDE<->SATA som fungerer til harddisker.. (fulgte med mitt Nf-s 2.0, og jeg har sett den solgt sepparat også)

Lenke til kommentar

den IDE til SATA adapteren er stor og bulkete og faller lett ut, også krever den ekstra strøm. Tror den også har litt problemer med eldre Cd-ROM og noen HD. Det finnes en 0 og en 2 versjon av den dog.

 

med MSI K8N neo platinum trenger man ikke diskett med SATA drivere når man installerer WindowsXP eller windowsXP 64bit 1069 på en SATA HD, betyr det at dette hovedkortet kan bruke denne MSI SATA DVD-ROM'en?

Lenke til kommentar

Blir bra med SATA kabler ihvertfall, liker dem :yes: Bare dumt at det blir å ta noen år før det kanskje går ann å lese 150MB/s med DVD/CD-ROM å enda flere år før det kan brennes så fort, så hva er EGERNTLIG vitsen? Trenger en helt ny type CD/DVD plate og skuddsikker avspiller/brenner for å kunne bruke det trygt.

Endret av Launch
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...