Gå til innhold

IE låser seg når jeg åpner det!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg vet at dette kan muligens ikke være det svaret han ønsker, men jeg tror det er bedre å gå over til en annen browser. Mozilla og Opera er noen av de bedre, og jeg vil absolutt anbefale dem.

 

Hvis du ikke vil bruke noen av disse browserene, kan du prøve å installere IE på nytt.

Sett Windows CD-en i CD-ROM'en og kjør denne kommandoen i Start -> Run:

 

rundll32.exe setupapi,InstallHinfSection DefaultInstall 132 c:\windows\inf\ie.inf

 

Jeg vil også tro det er mulig å installere IE på nytt ved å laste ned den nyeste versjonen

her.

Lenke til kommentar
Det er et kjent problem med IE for tiden som får browsere til å bare låse seg.

Tenk litt over hva du sier.

IE er abandonware.

Vet du egentlig hva abandonware betyr? Programvare som produsenten avdet ikke lenger oppdaterer/supporter. Og det gjør jo Microsoft i aller høyeste grad.

Endret av Lautsprecher
Lenke til kommentar
Det er et kjent problem med IE for tiden som får browsere til å bare låse seg.

Tenk litt over hva du sier.

Mange andre forum og sider jeg har vært på har folk hatt samme problemet med IE, derfor sier jeg at det er et kjent problem. Dessverre husker jeg ikke løsningen på problemet, siden jeg ikke selv bruker IE og trengte engasjere meg i saken. Er det nok tenking for deg?

Lenke til kommentar
Det er et kjent problem med IE for tiden som får browsere til å bare låse seg.

Tenk litt over hva du sier.

Mange andre forum og sider jeg har vært på har folk hatt samme problemet med IE, derfor sier jeg at det er et kjent problem. Dessverre husker jeg ikke løsningen på problemet, siden jeg ikke selv bruker IE og trengte engasjere meg i saken. Er det nok tenking for deg?

Du sier jo at IE låser ANDRE browsere

Lenke til kommentar
Det er et kjent problem med IE for tiden som får browsere til å bare låse seg.

Tenk litt over hva du sier.

IE er abandonware.

Vet du egentlig hva abandonware betyr? Programvare som produsenten avdet ikke lenger oppdaterer/supporter. Og det gjør jo Microsoft i aller høyeste grad.

At Microsoft oppgraderer IE? Det er kanskje noe av det dummeste jeg har hørt. Alt de gjør er å fikse sikkerhetshull, som ikke burde vært der til å begynne med.

 

Av alle de store webbrowserne er IE den browseren med minst støtte for webstandarder.

Og når de endelig klarer å få inn litt støtte så implementerer de det helt galt i forhold til standardene og lager enorme problemer (IE5 box model).

 

Microsoft slipper ny IE med hvert OS slipp og så "glemmer" de den helt til neste OS. Internet Explorer ER AbandonWare.

Endret av Blodhemn
Lenke til kommentar

har du prøvd å instalere det på nytt?

 

scan for virus og spyware (ad-aware, spybot, the cleaner).

 

Blodhemn: å si at microsoft ikkje oppdaterer IE er feil. dei jobber stadig med forbetringar, og det skal vel kome ein ny versjon i forbindelse med sp2.

 

og alle web browserer har sikkerheitshull. det var ikkje lenge sidan opera gav ut ein ny versjon for å fikse eit lenge kjent hull.

Lenke til kommentar
Det er et kjent problem med IE for tiden som får browsere til å bare låse seg.

Tenk litt over hva du sier.

Mange andre forum og sider jeg har vært på har folk hatt samme problemet med IE, derfor sier jeg at det er et kjent problem. Dessverre husker jeg ikke løsningen på problemet, siden jeg ikke selv bruker IE og trengte engasjere meg i saken. Er det nok tenking for deg?

Du sier jo at IE låser ANDRE browsere

Jeg tenkte da på IE når jeg sa browsere, som i sammenhengen IE-browsere. Jeg har aldri selv skrevet at IE låser andre browsere, trenger du kverulere? Posten min var dårlig formulert, men du skjønte godt hva jeg mente.

Endret av Keito
Lenke til kommentar
har du prøvd å instalere det på nytt?

 

scan for virus og spyware (ad-aware, spybot, the cleaner).

 

Blodhemn: å si at microsoft ikkje oppdaterer IE er feil. dei jobber stadig med forbetringar, og det skal vel kome ein ny versjon i forbindelse med sp2.

 

og alle web browserer har sikkerheitshull. det var ikkje lenge sidan opera gav ut ein ny versjon for å fikse eit lenge kjent hull.

Om Microsoft hadde jobbet med stadige forbedringer av IE så ville den støttet CSS fullt ut. Slik det er nå så har den knapt støtte for CSS1.

 

Det er selvfølgelig lov å ha feil i programvare, det er en ganske naturlig del av det spør du meg. Men IE har hatt fler feil enn andre browsere, sikkert mer enn resten av de har hatt til sammen. Og mange av de har vært ganske alvorlige. IE er i en helt annen liga når det gjelder hull enn andre browsere. Sammenlikninger blir veldig uriktige.

 

Opera og Mozilla er også browsere som det slippes versjoner av ofte. Tidligere versjoner av FireFox og Opera finnes knapt. Men IE 5 er det fremdeles mye av.

Noe som kanskje er mer brukernes feil enn Microsoft, men de må likevel ta en del av skylden for måten de "behandler" IE.

 

 

EDIT:

 

Må bare avklare noe. Internet Explorer er ikke en dårlig browser fordi den har en del sikkerhethull. Den er heller ikke dårlig fordi den er laget av Microsoft.

 

Den er dårlig fordi den har så elendig støtte for CSS, og fordi det er den mest utbredte browseren. CSS er en "teknologi" som gjør det mulig å legge all layout, design og styling i en ekstern fil. Alt som er igjen av HTML dokumentet er da HTMLen, innhold. CSSen kan da cashes av browseren og man behøver bare laste den én gang.

 

Fordi IE ikke støtter CSS skikkelig, er det mye av CSS som ikke kan brukes fordi siden ikke vil vises riktig i IE (den største browseren). Da har man stort sett to muligheter. Designe siden med CSS alikevel og lære seg kompliserte hacks (som ofte ikke er standards compliant). Eller bruke tables.

 

Tables gjør HTML dokumentene mye større enn de behøver være. Det bekymrer deg kanskje ikke om du sitter på ADSL, men en stor side kan ta veldig lang tid å laste på ISDN og 56k. I tillegg til dette så må tables ligge i hvert eneste HTML dokument. Så du må laste tables hver eneste gang. Om du i tillegg har en veldig svak eller gammel PC så er det faktisk anstrengende for den å vise store tabell-layouts.

 

I tillegg til dette så er det funksjonshemmede. Blinde mennesker kan surfe nettet ved hjelp av noe man kaller en leselist. Et table design vil gjør det vanskeligere å bruke denne. Et HTML dokument uten tables er mye mer intutivt og oversiktlig.

 

CSS har også en god del funksjoner som kan hjelpe til med å lage ennå penere sider enn det man ser nå. Men pga IE kan ikke disse brukes. IE gjør dermed alle andre browsere dårlige fordi man ikke kan bruke funksjoner som ikke vil virke i IE (nevnte jeg at det er den største nettleseren?)

Endret av Blodhemn
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...