Gå til innhold

Ny vifte til Pentium III 800


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

det enkleste er og åpne maskinen mens den er på og stanse vifta i et par sekunder med fingeren, høres kanskje litt drastisk ut men det fungerer helt smertefritt, både for deg og maskinen! ;)

 

du kan jo og trekke ut ledninga til vifta som sitter fast i hovedkortet, men som rema sier det, "det enkleste er ofte det beste!"

 

vifta i strømforsyninga bråker ofte endel på billige strømforyninger., så du kan jo teste å stanse denne også på samme måte!

 

er det strømforsyninga som bråker kan du evt kjøpe ny, eller bytte vifte i den gamle, eller bare 7volts modde den gamle vifta!

Lenke til kommentar
det enkleste er og åpne maskinen mens den er på og stanse vifta i et par sekunder med fingeren, høres kanskje litt drastisk ut men det fungerer helt smertefritt, både for deg og maskinen! ;)

 

du kan jo og trekke ut ledninga til vifta som sitter fast i hovedkortet, men som rema sier det, "det enkleste er ofte det beste!"

 

vifta i strømforsyninga bråker ofte endel på billige strømforyninger., så du kan jo teste å stanse denne også på samme måte!

 

er det strømforsyninga som bråker kan du evt kjøpe ny, eller bytte vifte i den gamle, eller bare 7volts modde den gamle vifta!

Jeg satt maskinen i dvale, da er det bare strømforsyningen som lager lyd. Jeg kjøper ny cpu-vifte, for lyden til strømforsyninga er ikke så ille.

Lenke til kommentar

jepp, silent breeze II er en fin fin kjøler, lite bråk fra den karen. skaffer du deg en stille psu med 12 cm vifte i tillegg har du en rimelig støysvak maskin!

 

hadde samme combo'n selv i gamle maskinen! ;)

 

det kjekke med 12cm vifte i psu'n er at i tillegg til å være stille suger de mye luft så de hjelper betraktelig på luftgjennomstrømninga i kabinettet! kjekt visst man ikke har ekstra kabinett vifter. bare et tips.

Lenke til kommentar
Enkelte socket A CPU-kjølere passer til socket 370. F.eks. denne :yes:

Helt klart at de passer - men som regel kun til socketen.

Prøvde selv den samme, eller nesten den samme, på en pentium3 server jeg har, og da var det masse kondensatorer i veien for at ribba skulle komme på.

 

Så jeg vil anbefale deg å ta en titt rundt cpu socketen, og hvis det da ikke er noen kondensatorer eller lignende som er høyere enn socketen innen 3-4cm radius, eller kondensatorer i det hele tatt, før du kjøper en som er til socket A.

 

Selv ble jeg nødt til å handle en relativt dyr, men stillegående en fra www.microplex.no , men det ser ut som om det ikke er noen der lenger.

Lenke til kommentar
Takk for link. For å være sikker på at bytte av vifte vil redusere støyen, går det an å koble fra viften jeg har for å sjekke hvor mye støy den lager? Bare ha på pc en et lite øyeblikk uten vifte. Skader det?

Nei! P3 er solide saker. For å testa min 800E@1000 trakk eg ut ledningen til vifta på kjøleribba og starta burncpu (program som får cpu VELDIG varm). Ein plass mellom 90 og 100 grader kræsja den. Kobla til vifta igjen og starta pc'en på nytt. Den starta heilt fint, framdeles på 1000 MHz. Den cpu'en har fått mykje juling med høg temp og høg volt uten å ta skade. Står og går som filserver 24/7 idag.

 

Du kan og sjå om du får tak i ei stor kjøleribbe, då er det god sjangs for at den ikkje trenge vifte i det heile. Billigaste alternativ er nok å bruka vifta du har i dag, men kjør den på 5 eller 7 volt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...