Gå til innhold

Epox klar for Sempron


Anbefalte innlegg

Virker jo åpentbart, men jeg kan da sette en Sempron 3100+ i sokkelen og starte opp?

Hvis jeg plutselig fikk et anfall og ville nedgradere, mener jeg? :hmm:

Jepp, det er åpenbart. Sempron 3100+ skal vist komme til Socket 754 og da er det bare å nedgradere i vei :!:

 

(Kan jo hende noen kommer til å gjøre det dersom A64-CPU'en deres dør og de ikke har råd til en ny A64 ennå)

 

guttorm: beklager feil-henvisningen. Det var selvfølgelig playmofetish jeg burde henvist til.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
En annen tanke: De ønsker sikkert å få K7 av samlebåndet for godt. Så da passer det jo glimrende å designe en K8 prosessor til å kunne kjøre på Socket A. De ønsker å utnytte fabrikkene sine maksimalt. En ekstra bonus blir jo at Sempron egentlig er en K8 CPU, og da kan den jo også benyttes på Socket 754.  :whistle:  Men hva vet jeg egentlig ..

Nei, det du beskriver er praktisk umulig. For det første må det svært svært mye omdesigning til for å få en K8-kjerne til å fungere på SocketA. Det er svært usansynlig at de har lagt så mye ressurser i en slik bakoverutvikling. Jeg vet ikke hvilken kjerne de kommer til å bruke men det er nærliggende å tro at det blir en minimal justering av en av de eksisternede kjernene ThorougbredB eller Barton, kanskje til og med den identisk samme kjernen.

 

Sempron er så vidt jeg forstår salgsnavnet. Altså ala "Duron", "Athlon" og "Opteron".

 

guttorm: Dollarkursen har sunket betraktelig siden denne 10-ganger regelen ble "oppfunnet". I tillegg har konkurransen i det norske markedet skjerpet seg mer enn i det amerikanske markedet i samme peride. Dvs. at 10-gangeren ikke er like representativ som den en gang var. Nå for tiden tror jeg det er mye mer "riktig" å bruke ca 8-gangeren. Dvs. den billigste Sempron kommer til å koste rundt 550kr, kanskje til og med avrundet ned til 499kr på de aller billigste plassene når prisene får roet seg en stund. Det synes jeg ikke er så galt for en AthlonXP 2500+ err... Sempron 2500+.

 

Uansett så håper jeg PR-numrene til Sempron blir ytelsemessig svært sammenlignbare med GHz-tallene til Celeron-serien.

Det ser ut som om du har rett at Sempron Socket A har K7 kjerne og ikke K8 kjerne.

 

Men Sempron Socket 754 (AMD64 socket) har K8 kjerne. Det kommer jo en Sempron Socket 939 (AMD64 socket) også.

 

http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2139&p=4

 

:roll:

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...