Gå til innhold

Plages med å innstallere Mandrake Linux!


Anbefalte innlegg

Hallo!!

 

Er så forbanna på Windows nå at jeg velger å gå over til Linux. (Mandrake Linux 10.0) :D:yes: Har tenkt på det lenge, og lasta det ned for en måned siden, men i dag gikk Microsoft for langt. :p Men jeg vil ha sletta alt på hardisken, kan man formatere harddisken før man innstallerer i Linux sånn som på XP? Hvis ikke, noen andre måter?

 

Takker for alle svar! :w00t:

 

 

EDIT: Dette er ikke problemet lenger, se lenger ned i emnet for oppdaterte problemer.

Endret av steinslett
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hallo!!

 

Er så forbanna på Windows nå at jeg velger å gå over til Linux. (Mandrake Linux 10.0) :D:yes: Har tenkt på det lenge, og lasta det ned for en måned siden, men i dag gikk Microsoft for langt. :p Men jeg vil ha sletta alt på hardisken, kan man formatere harddisken før man innstallerer i Linux sånn som på XP? Hvis ikke, noen andre måter?

 

Takker for alle svar! :w00t:

Selvfølgelig kan man formatere harddisken først, eller rettere sagt formatere de partisjonene du oppretter. Bare slett alle partisjonene under installasjonen av Linux-distrubsjonen.

Lenke til kommentar
Installasjonsrutinen til Mandrake tar seg av all formatering og partisjonering om du vil. Bare vær klar over at du så klart mister all data på partisjoner du formaterer.

 

Lykke til med Linux, og velkommen til den Frie verden!

Ok, takk. Kjempegreier. Jada, det er jeg klar over. Men har også det viktigste på denne pcen så(en annen).

 

Lykke til med Linux, og velkommen til den Frie verden!

 

Takk! ;)

Lenke til kommentar

Tydligvis må jeg ha feilbrent eller ett eller annet. For ettet at jeg har bootet opp med oppstartsdiskett(cd-rom.img), og skal begynne å innstallere, står det at jeg skal velge cd-rom stasjon hvor linux ligger. Men den finner den ikke. (Cden altså, det står at det ikke er en linuxcd) Men allikavell så kommer det sånn autokjør og jeg kan gå inn på alt på cden. Men ett eller annet må det være.

 

Så hvis noen kan gi meg link til der man får lastet ned Linux(mandrake) og en eksakt veiledning hvordan jeg skal brenne det. Og med iso osv. så hadde jeg vært kjempe takknemlig. :thumbup:

 

Jeg vet, sinnsykt dårlig forklart, men er trøtt i dag og litt stressa. Plluss at jeg må se et par filmer jeg leide.. :p

 

 

 

EDIT: Kan en moderator endre tittelen som passer bedre til det nye problemet? :p

Endret av steinslett
Lenke til kommentar

Er det ikke bare å sette inn cden og starte opp?

Vanligvis holder det, forutsatt at du har satt opp i bios at den skal boote fra cdrom.

Når bootloaderen kommer opp (muligens autorun tingen du prater om) trykker du bare enter, for du trenger neppe å legge til noen innstillinger i kjernen.

Lenke til kommentar
Tydligvis må jeg ha feilbrent eller ett eller annet. For ettet at jeg har bootet opp med oppstartsdiskett(cd-rom.img)

Kan ikke du boote opp med CD-er? Det ser du hvis du går inn i BIOS, under mest sannsynligvis Advanced settings (elns) og finner boot sequence, eller oppstartsrekkefølgen, elns.

 

Og der velger du CD-rom first.

Lenke til kommentar

hvis du har brent ut cd`ene som image med Nero eller lignende så skal det ikke være noe problem å boote fra cd. du må bare huske på å sette CD til å boote først i Bios. hvis du ikke har brent dem ut som image kan du gjøre det på denne måten:

 

gå til ftp://ftp.sunet.se/pub/Linux/distribution.../iso/10.0/i586/ og last ned alle 3 iso filene.

 

bruk så Nero Burning rom til å brenne filene med. for å brenne dem som Image så gjør du dette:

 

dra den første iso filen over til den nye cd`en.

trykk på Recorder->Burn Image ->Burn.

når brenninga er ferdig gjør du det samme med de andre iso filene også.

så når du har brent ut alle isofilene så er det bare å sette dem i cd rom/dvd rom og sette i gang.

 

Lykke til forresten.

Lenke til kommentar
hvis du har brent ut cd`ene som image med Nero eller lignende så skal det ikke være noe problem å boote fra cd. du må bare huske på å sette CD til å boote først i Bios. hvis du ikke har brent dem ut som image kan du gjøre det på denne måten:

 

gå til ftp://ftp.sunet.se/pub/Linux/distribution.../iso/10.0/i586/ og last ned alle 3 iso filene.

 

bruk så Nero Burning rom til å brenne filene med. for å brenne dem som Image så gjør du dette:

 

dra den første iso filen over til den nye cd`en.

trykk på Recorder->Burn Image ->Burn.

når brenninga er ferdig gjør du det samme med de andre iso filene også.

så når du har brent ut alle isofilene så er det bare å sette dem i cd rom/dvd rom og sette i gang.

 

Lykke til forresten.

Ok. Skal prøve det da. Takk.

Lenke til kommentar
Du må boote opp med cd2.

 

sånn var det iallefall til meg.

Å? Jeg har prøvd å boote opp med cden, men det går ikke. Men det står i innstallasjonsveiledningen at hvis dette ikke går så legger jeg inn fila cdrom.img i images mappa på cd 1 over til en diskett. Jeg får bootet opp med disketten, og jeg trykker <ENTER> for å innstallere. Den loader, og det kommer et kosollvindu der det står forskjellig info om hardwaren. Så kommer det et lite bøått vindu der det står at jeg må velge cdrom stasjon som Linux ligger på slik at jeg får innstallert det. Dette gjør jeg, men da står det noe i den duren: "This cd does not seem to be a Mandrake Linux Installation cd. Please put the correct disc in the cd drive." Cden står i, og jeg har prøvd alle tre diskene, og begge cd-rommene, men allikavell samme melding.

 

Jeg lasta det ned fra den norske serveren, og brukte nero. Men jeg er ikke sikker på om jeg laget sånn iso image. Skal prøve på nytt. Men allikavell, jeg får bootet påå med diskett, men det ser ikke ut som at den ser at det er riktig cd i.

 

EDIT: Prøvde også å boote opp med cd 2, men det gikk ikke.

Endret av steinslett
Lenke til kommentar

sist gang jeg holdt på med Mandrake så boota jeg dønn opp med Cd 1 jeg å den var rett opp å gikk. sånn har jeg gjort når jeg har installert Mandrake hos andre også. har gått fint det. men som sagt hvis han prøver fremgangsmåten min så skal han helt sikkert få det til. hvis ikke så har du litt trøbbel med dvd rom eller cd rom. har hørt at Mandrake ikke er så veldig snill med LG cd rommer.

Lenke til kommentar
sist gang jeg holdt på med Mandrake så boota jeg dønn opp med Cd 1 jeg å den var rett opp å gikk. sånn har jeg gjort når jeg har installert Mandrake hos andre også. har gått fint det. men som sagt hvis han prøver fremgangsmåten min så skal han helt sikkert få det til. hvis ikke så har du litt trøbbel med dvd rom eller cd rom. har hørt at Mandrake ikke er så veldig snill med LG cd rommer.

Det er ikke LG. Begge er AOpen.. :ermm: Men de virker egentlig fint, selv om jeg har hatt problemer med dem før. Men fikk ny på garantien. :thumbup: Joda, skal bruke fremgangsmåten din. Men først må jeg laste dem ned igjen..oxo må jeg kjøpe flere brent plater.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...