Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Download/upload limit på router ?


Anbefalte innlegg

Finnes det Routere som har funksjonen begrense download og upload hastigheten, slik at jeg ikke bruke full/max hastighet ?

(slik at noe download og upload hastighet blir ledig)

 

Grunnen for at jeg spør, er jo fordi at enn bør ikke bruke max upload hastighet,

for da mister enn jo hele download hastigheten sin..

 

edit: ps, ikke nevn programmet netlimit, eller linux OS . er ute etter routere som har denne funksjonen

Endret av spetter
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke bredband og router enda.. bare lurer som sagt..

 

Er litt dumt å miste download hastigheten helt, om upload hastigheten blir brukt 100 % siden vi skal ha 3-4 maskiner fordelt på 3 etasjer på nett osv med ulike personer..

 

Og vennligst ikke svar meg med "diverse" kommentarer..

Bare lurer på om denne download/upload limit funksjonen finnes i en eller annen type router ? Bruker ellers aldri p2p program, bare så det er sagt uten at det har noen betydning..

Endret av spetter
Lenke til kommentar
Grunnen for at jeg spør, er jo fordi at enn bør ikke bruke max upload hastighet,

for da mister enn jo hele download hastigheten sin

 

Hmm..sikker på at dette er riktig?

OG hepp :) det skal stemme vistnok..

 

Har også erfart dette..

 

Når jeg bodde og jobba i sverige så hadde jeg ADSL 512/512 linje

dvs lik hastighet begge veier avhengig av hverandre.

Altså ikke SDSL som mange tror pga lik hastighet opp og ned

 

Da noen kopierte fra meg med 100% full hastighet, så kunne jeg knapt

laste ned noe, for da gikk det ganske tregt med downloaden :(

siden brukte såpass mye upload hastighet.

Men, enn bør ikke sette på slike begrensninger hvis en bruker p2p og andre sånne type programmer osv. Men, uansett så er det surt å miste all hastighet ned, hvis enn f.eks deler linja med flere personer/maskiner i huset, slik vi skal..

Endret av spetter
Lenke til kommentar

Det finnes routere som kan begrense opp/ned hastigheten til hver pc. Men det du spør om er om det finnes en router som kan begrense hastigheten til hvert program?? Hjelper lite om du kan begrense opplastingshastigheten til pcen din, blir like tregt uansett.

 

Man bør ha minst ca 10% ledig upload for at nedlastingshastigheten skal utnyttes maksimalt (adsl).

Lenke til kommentar
for meg virker det som du kjører noe p2pprogram og ikke vil at andre skal laste av deg,snylter med andre ord

hvis linja di blir helt så mye formisnket så oppgrader linja di. liker ikke folk med limiter i router eller netlimiter og sånne ting

Å kalle noen snylter sånn helt uten videre er jo litt dumt.

 

Jeg kjører faktisk Netlimiter. Men kun for å begrense upload til ca 50 kbyte/sec.

Da har jeg 5-6 kbyte/igjen på linja mi, og det er nok til å holde jevn hastighet inn.

 

Dette med ADSL og lav innhastighet ved full bruk av utlinjen er et "problem" med TCP/IP.

Og i min bok er det jeg som bestemmer hva jeg bruker linjen min til siden jeg betaler for den.

 

Før folk begynner å rope snylter til meg og, kan jeg nevne at Ratio'en min på DC er 2.90.

Dvs at folk laster nesten 3 ganger mere fra meg enn jeg gjør fra DC.

Det skyldes at jeg gir nesten hele linja, og maskinen er på 24/7 uansett om jeg laster eller ikke.

 

Over til trådstarter.

Jeg vet ikke om noen rutere som kan gjøre dette.

Men en ide kan være å sette opp en maskin med f.eks XP og kjøre internetten inn på den.

Og ha et annet nettverkskort i den og dele internetttilgangen.

Mulig Netlimiter funker til det og du får det du ønsker.

 

Men fordet om ikke jeg vet om noen ruter som passer for deg, så betyr ikke det at det ikke finnes. :D

Lenke til kommentar
Hvis du sperrer dette i routern, så blir det jo som å ha en dårligere linje! Må jo sperre/senke farten på de programmene som tar opp mesteparten av linja, så du selv har litt til overs.

nj.... det blir ikke dårligere nedhastighet hvis du sperrer opphastigheten til 90-95%, for å være sikker på at ingen bruker all kapasitet og opptar alt slik at ingen andre får god hastighet.... Bedre at ingen får lov til å kapre linje helt..

Lenke til kommentar
Det finnes routere som kan begrense opp/ned hastigheten til hver pc. Men det du spør om er om det finnes en router som kan begrense hastigheten til hvert program?? Hjelper lite om du kan begrense opplastingshastigheten til pcen din, blir like tregt uansett.

 

Man bør ha minst ca 10% ledig upload for at nedlastingshastigheten skal utnyttes maksimalt (adsl).

JEg spør om router som kan begrense hastighet på hele linja / for vær pc/sesjon

og ikke hvert enkelt program

 

og takker for seriøse svar :)

Lenke til kommentar
Det finnes routere som kan begrense opp/ned hastigheten til hver pc. Men det du spør om er om det finnes en router som kan begrense hastigheten til hvert program?? Hjelper lite om du kan begrense opplastingshastigheten til pcen din, blir like tregt uansett.

 

Man bør ha minst ca 10% ledig upload for at nedlastingshastigheten skal utnyttes maksimalt (adsl).

JEg spør om router som kan begrense hastighet på hele linja / for vær pc/sesjon

og ikke hvert enkelt program

 

og takker for seriøse svar :)

OK

 

her :)

Lenke til kommentar
Det finnes routere som kan begrense opp/ned hastigheten til hver pc. Men det du spør om er om det finnes en router som kan begrense hastigheten til hvert program?? Hjelper lite om du kan begrense opplastingshastigheten til pcen din, blir like tregt uansett.

 

Man bør ha minst ca 10% ledig upload for at nedlastingshastigheten skal utnyttes maksimalt (adsl).

JEg spør om router som kan begrense hastighet på hele linja / for vær pc/sesjon

og ikke hvert enkelt program

 

og takker for seriøse svar :)

OK

 

her :)

Ok takker :)

hvordan er dette Draytek merket ?

 

edit (Start): kan du med dette router eksemplet bregrense opphastigheten og ?

edit (slutt)

 

Har uansett fått bekreftet at denne funksjonen finnes på routere :)

Men, oppgi gjerne flere eksempler :) ute etter det :) (ikke et hastekjøp)

Endret av spetter
Lenke til kommentar
hvordan er dette Draytek merket ?

Meget bra, med en oppegående norsk support og en lydhør produsent.

Har nå emailet draytek support om denne båndbreddekontrollen bugen som

nevnes på testen til DrayTek Vigor 2900G hos hw.no / barbara.no

 

link: http://www.barbara.no/art.php?artikkelid=7377

 

At en innstilling på båndbreddekontrollen som justerer både opp og ned hastighet

er ikke godt nok. Bør helst ha innstillinger til hver enkel hastighet (opp/ned)

Og, heller ikke at det lokalet nettverket blir bremsa ned pga denne båndbreddekontrollen.

 

edit: vil helst ikke gi flere hundretusenvis kroner for produkt :)

holder meg til rundt pluss minus kroner 2500,- for et sånt router produkt.

Er på jakt etter en best mulig router til rundt pluss minus 2500 kroner

Endret av spetter
Lenke til kommentar

DrayTek har ikke kommet med en ny firmware enda.

 

Vi har forøvrig testet en annen boks med en mer oppegående QoS funksjonalitet her:

http://www.barbara.no/art.php?artikkelid=8264

 

Det vil også komme test av en Billion sak med adsl modem med QoS. Jeg ville ventet til litt ute på høsten da det begynner å komme flere og flere slike enheter på markedet nå. Sjekk etter tester hos barbara.no den nærmeste tiden :)

Lenke til kommentar

For å svare på spørsmålet ditt, ja det finnes rutere, som nevnt tidligere i tråden, Cisco er den største og mest anerkjente leverandøren. Det er og veldig mange andre som har rutere med ulik båndbredde fordeling, shaping og load balance. Men som også nevnt er de ofte dyre, (svært dyre).

 

Og det er rett det at full belastning på upplink gir dårligere hastighet ned, dette pga tcp/ip sin struktur og at bredbånds leverandørene ofte setter stor buffer i adsl og sdsl modemen sine, slik at du skal få målt høy hastighet på tester. (Ikke bare derfor men dette er en grunn)

Det som skjer når du bruker all upplink er det samme som skjer skjer på drammensbura i røsh trafikken, kork alle må vente på tur til å komme over.

Bufferen er ofte 1500-2000 ms (1,5-2 sekunder) noen modem har opp til 4 sekunder buffer.

 

Når du laster ned noe så blir det sent kontroll pakker tilbake som bekrefter at pakkene er kommet frem, når desse kontroll pakkene må stå i kø i 2-4 sekund ut så får du forsinkelse på svar og tcp/ip går ut fra at forbindelsen er dårlig og setter ned hastigheten. :-)

Dette fenomentert begynner allerede med 60-70% av full belastning men en merker det ofte ikke før på 80-90%.

 

Det er en rimeligere måte å gjøre det på en å kjøpe en dyr ruter, og det er å sette opp en egen PC som ruter/shaper, det ble vel nevnt tidligere at en windows maskin kunne brukes det går sikkert også ann.

 

Jeg har en gammel 500 PII maskin med 2 netverkskort som gjør jobben her i huset. Tidligere var det en PPro 200.

Jeg bruker en linux versjon som heter Clarkconnect Den er gratis for personlig bruk og har alle fungsjoner som en ruter samt en kan legge inn det en trenger, det er branmur, NAT, ftp server, mail server, apache........ osv.

 

Det anbefales å legge inn en "pluggin" som heter wondershaper, som fjerner problemet med høy ping, du må sette hastigheten på linja di ned til litt under max og dermed flytter bufferen fra modem til linux maskina.

En finner og ut kva uppload en virkelig får, på den verste tida på døgnet får jeg bare 185kbit og betaler for 256. :-( (Mellom 1600 og 2000)

 

Jeg har IP telefon og vil bruke denen samtidig som jeg bruker DC, samt at noen kanskje vil spille. Jeg har måttet modde skriptet noe slik at telefonen kommer forann all anna trafikk, så kommer spill og radio som må ha konstant strøm for å ikke lagge, eller hakke. Deretter kommer surfing og fildeing.

 

Håpar dette var litt hjelp.

 

Lykke til uansett hva du måtte velge.

Lenke til kommentar

Det må bli enten linux eller en router ja..

Helt usikker (kan være usikker fram til 1 august da linja er klar :) )

 

Det blir nok draytek sin eller en linux

 

Svar fra support avdeling Draytek:

positivt er iallefall at enn kan stille hastighet opp og ned vær for seg

--

 

Hei !

I DrayTek Vigor 2900-serien har du en meny der du kan sette både opp og

nedhastighet pr. LAN port, uavhengig av hverandre og ikke felles som du har

nevnt i mailen. Det vil derfor være den modellen som er nærmest det du

ønsker.

 

Det som i følge DrayTek også kommer med ny gratis firmware oppgradering om

ikke altfor lenge er muligheten til å kunne styre kun WAN-LAN trafikken mot

enkelte LAN porter så du ikke reduserer LAN-til-LAN hastigheten samtidig. Vi

har ennå ikke fått bekreftet dato på når denne oppdateringen kan forventes.

Endret av spetter
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...