Gå til innhold

Hyperthreading VS Multiprosessor


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Der programvare ikke er optimalisert for döbble prosessorer (eller HT) så vil P4'en ta MP'ene ganske lett.

 

Der programvaren er optimalisert for dual så vil trolig P4'en kunne vinne endel oppgaver, særlig på encoding/decoding og minneintensive oppgaver siden en P4 2.8C er MYE raskere enn en MP 2800+ og P4'en har over tre ganger så mye minnebåndbredde som MP'ene tilsammen. At de færreste programmer virkelig henter så mye ut av CPU/tråd nummer to trekker jo og i P4'ens favør.

 

Der programvaren er kodet for to prosessorer, er svært CPU intensiv (gjerne FPU intensiv) og ikke har støtte for f.eks SSE1/2 vil MP'ene stort sett vinne.

 

De fleste oppgaver/tester vil falle under første kategorien, noen under den andre mens få programmer "folk flest" bruker vil falle under den siste. Til nesten alt praktisk bruk vil P4'en være kjappest.

Lenke til kommentar

Planen er og sette sammen 2 stk amd mobile i MSI K7 master kort .

HK pris 850 demovare

2 stk amd mobile pris : 1600 sammlet.

minne 1 gb pc 2100.

har 2 gode kjølere og vet at andre har opnådd fra 2,4 til 2,6 ghz som tilsvare litt over 3 ghz. spørsmålet er vil dette danke ut p 4 2,8 HT i normal bruk? har jo lest at i spesial sydde program vil en få dobbla hastighet skal bruke dette til videoredigering.

 

er klar over minnebånds problemet. men vil ht slå to fysiske på multithreading?

 

takk for at du satt deg inn i problemet dette er til stor hjelp.

Lenke til kommentar

Nå er ikke akkurat 760MPX noen god overklokker så veldig høyt ville jeg ikke siktet. Problemet blir FSB overklokking, 760MPX har ikke AGP/PCI lås og er derfor ganske risikabler å klokke FSB/minne med, men 2.2~2.3 @ 266FSB bør kunne gå.

 

Hvis videoredigering er oppgaven så ville jeg sett på hvordan programmet oppførte seg på hennholdsvis Intel og AMD arkitektur, om det benytter begge CPU'ene og SSE1/2/3. Minnebåndbredde (som jo har ganske mye å si i slike oppgaver) vil og være et viktig poeng - men det er lettere å si hvis jeg vet hvilket program du snakker om.

 

Hvis du vil klokke AMD'ene, hvorfor vil du ikke klokke P4'en (sammenlikne mot klokket P4?)

Lenke til kommentar

AMD MP-plattformen begynner å bli ganske gammel og var ikke spesielt rask da den kom heller. Har selv dual MP 1800+ (over 2 år gammel), men minnehåndteringen på AMD-chipsettet er dårligere enn på 2-3 år gamle singel-CPU chipset.

 

Jeg brukte forresten XP-prosessorer som jeg modda til MP med blyanttrikset, så prisen ble ikke så ille. I applikasjoner som utnytter 90% eller mer av begge prosessorene samtidig (3D-rendring f.eks), vil nok en MP 2800+ tilsvare en P4HT på 4-5 GHz, men til vanlig bruk vil den ligge på samme nivå som 2.5-3 GHz P4HT, alt ettersom. Minneintensive applikasjoner vil bli bremset av den svake minnebussen på AMD-chipsettet. Skal du bruke den til spill er det bare å glemme MP.

 

- Jørn

Lenke til kommentar

programmet jeg skal bruke er skreddersydd for amd vistnok, et linux redigeringsprogram.

 

vil multiprosessor være bedre en hyperthreaing feks hvis en kjører mange program samtidig? En deler jo på 2 mens på den andre deler enn på en prosessor.

 

ellers vil et eventuelt p4 system se sånn ut for mest økonomisk utbytte

asus i870 brikkesett ca 650 kr

 

p4 ht : 1600 kr

vulcano 12 vifte : 320kr

aopen hb 700: 750 kr

ram : corsair 1 gb pc 4200.

hardisk : raptor.

 

en kjekk ting med kd7 master kortet er jo at d støtter 66 mhz pci som kan brukes på SCSI 160 raidkontroller. standard 320 krever dog pci x.

hadde kansje planer om å sette på en scsi disk på 15k rpm.

 

igrunn er største tankekorset mitt med multi prosessor systemet at minne som brukes må være PC 2100 , d er treigt.

Lenke til kommentar
programmet jeg skal bruke er skreddersydd for amd vistnok, et linux redigeringsprogram.

 

vil multiprosessor være bedre en hyperthreaing feks hvis en kjører mange program samtidig? En deler jo på 2 mens på den andre deler enn på en prosessor..

Tja, greia er det at der HT er svakest (på multitasking) er når du vil kjøre 2 like oppgaver siden dette legger beslag på de samme fysiske resurssene i CPU'en, med "fler forskjellige" oppgaver gående vil totalt sett mest mulig av prosessoren faktisk jobbe - i motsettning til single systemer. I forhold til "ekte" dual er det jo naturligvis HT ikke noe substitutt ;)

 

vulcano 12 vifte : 320kr.
Lurt, Boxed vifta på 2.8C (aluminium) er inne nødvendigvis så hypp på 3.5GHz+

 

ram : corsair 1 gb pc 4200.
Skal du ha PC4200 minne på P4'en antar jeg du skal opp på hvertfall 1GHz FSB (dvs 3.5GHz på en 2.8C) :)

 

en kjekk ting med kd7 master kortet er jo at d støtter 66 mhz pci som kan brukes på SCSI 160 raidkontroller. standard 320 krever dog pci x.

hadde kansje planer om å sette på en scsi disk på 15k rpm.

Til en (eller to) SCSI disker har det ikke noe å si om du bruker 32-bit/33MHz, 66MHz eller PCI-X, flaskehalsen er disken(e), ikke kontrollerene uansett.
Lenke til kommentar

tror kansje jeg går for dual må tenke litt på dette , tross alt kan jeg jo overklokke 2, 8 th en et stykke.

 

Ihvertfall , hvis det fantes et Dual hovedkort for soket A som støttet mer en 266 fsb ville saken vert mye lettere og avgjøre .:p men jeg har ikke funnet noen andre tyan tiger og gigabyte tror jeg har samme.

 

eller vet du om det finns dual kort for socket a som har høyere fsb støtte? Egentli er vel socket a forlengst saga blott.

Lenke til kommentar
Nå er ikke akkurat 760MPX noen god overklokker så veldig høyt ville jeg ikke siktet. Problemet blir FSB overklokking, 760MPX har ikke AGP/PCI lås og er derfor ganske risikabler å klokke FSB/minne med, men 2.2~2.3 @ 266FSB bør kunne gå.

 

Hvis videoredigering er oppgaven så ville jeg sett på hvordan programmet oppførte seg på hennholdsvis Intel og AMD arkitektur, om det benytter begge CPU'ene og SSE1/2/3. Minnebåndbredde (som jo har ganske mye å si i slike oppgaver) vil og være et viktig poeng - men det er lettere å si hvis jeg vet hvilket program du snakker om.

 

Hvis du vil klokke AMD'ene, hvorfor vil du ikke klokke P4'en (sammenlikne mot klokket P4?)

MPX har faktisk AGP/PCI-lock men det er KUN Tyan på sitt TigerMPX-hovedkor som har implementert det... og da i form av en udokumentert jumper (JP39 så vidt jeg husker). MPX-chipsettet takler ganske bra høye frekvenser også... Så noen folk som kjørte XP-M med litt over 160Mhz FSB.

 

HT er selvfølgelig ingen substitutt for ekte SMP (to eller flere fysiske CPUer). HT duger til multitasking i OSet, siden det da er massevis av småtråder som hele tiden skal ha utført smågreier. Men ved f.eks rå videokoding, som er en meget forutsigbar prosess, vil HT miste mye av effekten sin. Det er færre tomme instruksjons-"slotter" i CPUen som HT kan putte inn intruksjoner fra tråd nummer to. I tillegg vil to tunge tråder lett kunne ødelegge for hverandre. Et klassisk problem, er jo cache-trashing... hvor tråd 1 bytter ut data som tråd 2 har lagt inn i cache og motsatt.

 

Ekte dual, har ikke dette problemet. Der har hver aktive tråd en full CPU med alle faciliteter for å si det sånn. Eneste problemet, vil være at minnebåndbredden kan bli litt snau. Dual Athlon med 512kB L2 cache @ 160Mhz FSB vil jo kunne røske litt i skinnet i pølsa ;)

 

Finnes XP-M med 512kB L2 cache forresten ?

Lenke til kommentar

Når får minnebåndbredde betydning? I spill?

amd mobile skal finnes med l2 cache på 512 hvis jeg ikke tar feil.

 

Mitt intrykk er at p4 2,8 ghz ht er en racerbil og 2 godt klokka mobile prosessora på 2,5 ghz e traktor. Håper på at vanlig bruk av pc skal bli bedre også har hørt at feks når windows henger seg pga en eller annen feil så kuttes bare prosessen på en av cpu ene og vi er raskt i gang igjen. Og hvis vi rundt regna sei at en p4 ht prosessor har 50 % resursjer og dele ut kan en får å sette det litt på spissen sammenligne det med to 1,5 ghz prosessorer. Så her bør d bli litt forskjell.

 

Egnetlig syns eg pc markedet burde ha satsa MYE meir på 2 cpu løsninga te privatmarkedet. Dei fleste kjøre fleire program samtidig på pc en sin.

 

1.opteron e dyrt , kosta 2000 minimum per stk og itlegg e eg usikker på den faktiske hastigheita.

2.Xeon e dyr sant nok finns billigare hovedkort te 1600 men startprisen e jo 2000 per stk (prosessorane ).

 

Kansje nåkken veit bedre enn meg ka som vil skje 1/2 -1 år fram i tid med Dual løsningar te privatmarkedet prismessig og ytelsesmessig.

 

Takk for all info hittil , har vært :thumbup: ers.

Lenke til kommentar
Mitt intrykk er at p4 2,8 ghz ht er en racerbil og 2 godt klokka mobile prosessora på 2,5 ghz e traktor.
In a way, ja.

 

Mitt intrykk er at p4 2,8 ghz ht er en racerbil og 2 godt klokka mobile prosessora på 2,5 ghz e traktor. 

 

Egnetlig syns eg pc markedet burde ha satsa MYE meir på 2 cpu løsninga te privatmarkedet. Dei fleste kjøre fleire program samtidig på pc en sin.

 

Kansje nåkken veit bedre enn meg ka som vil skje 1/2 -1 år fram i tid med Dual løsningar te privatmarkedet prismessig og ytelsesmessig.

Dobbel-kjerne prosessorer kommer er på plass om rundt et år fra nå. Da snakker vi om to fullstendige CPU kjerner (kanskje med delt cache) i en socket - billig, kjapt og greit. Frem til da så er HT det beste kompromisset (pris/ytelse) ;)
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...