Gå til innhold

Sigma 18-125mm F3.5-5.6 DC - Noe å satse på?


Anbefalte innlegg

Jeg planlegger å anskaffe meg et objektiv til etterhvert, til mitt Nikon D70 kamera. Er litt usikker på om jeg da skal gå for et macro objektiv eller et teleobjektiv, men så leste jeg nyheten på hovedsiden om Sigma sitt nye objektiv som visstnok skal ha litt av begge deler i seg. Vil dette være et greit valg?

 

Edit: Glemte jo selvfølgelig å nevne at jeg har 18-70 objektivet til Nikon fra før.

Endret av jester
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde nok kansje vurdert et zoom objektiv med litt mer tele siden du har 18-70mm fra før.

Eks. Sigma 70-300mm eller Nikon 70-300mm.

 

Mange som snakker varmt om Sigma Zoom Telephoto 70-300mm f/4-5.6 APO Zoom Macro Super II Autofocus Lens da denne også har macro.

Lenke til kommentar

Har hatt det Sigma objektivet du nevner, og det er et billig og greit objektiv.

 

Mitt eksemplar var ganske soft over 200mm, og kresen på lys/ kontrast forhold. Fant egentlig aldri ut av hvilke forhold jeg kunne bruke det. Fikk endel bra bilder med godt lys, men fikk også ganske mange dårlige med omtrent samme lysforhold (dvs godt lys).

Ser fra dpreview at det er endel andre også som har gjort samme erfaring, dvs noen ganger "topp" resultat, men ofte uskarpt og dårlig selv om forholdene likner.

 

For meg var det uklart hvorfor dette skjedde. Om det bare var at objektivet var veldig kresen på lysforhold, eller om problemet lå i at dette objektivet ikke var designet spesiellt for digital SLR, og dermed hadde problemer med fokusering.

Lenke til kommentar

Her er bilder som samenligner denne linsen og andre: http://imageevent.com/dreamu/sigma18125

Eg er ny til fotografi, eg skal kjøpe 300D men eg vet ikke om eg skal kjøpe denne linsen eller Canon 18-55 som ojbektiv.

Har hørt både positivt og negativt om den.

eneste forhandler eg har funnet den i norgg er iTech: http://www.itech.no/sigma.shtml

Noen så vet hvor vidt seriøse de er, evt. om andre norske butikker som er billigere?

Endret av TLZ
Lenke til kommentar

Med bare en knapp dobling av brennvidden vil jeg vel ikke si at dette objektivet virker som noen oppgradering over den af-s 18-70 DX linsen du alt har.

 

Hvis du absolutt vil ha en telezoom så har nikon en 70-300 ED AF D linse. (Etter sigende bør man velge denne over 70-300 AF G lobjektivet) Denne gir deg mer tele, men har som det objektivet du alt har, liten blenderåpning (og enda mindre hvis du vil ha skarpt bilde)

 

Hvis du ikke aabsolutt må ha zoom og er villig til å legge litt mer penger i det er en 300mm f4 er fin telelinse som er brukbar ned til nesten fullt åpen aperture (denne kan skaffes til < $900 fra USA for tiden)

 

Skal du ha en virkelig god telezoom bør du ta en kikk på 70-200 f2.8 VR IF ED AF-S G. Den koster NOK 16000, men det er den også verdt...

 

Vil du ha en makrolinse bør du styre unna alt som kaller seg zoom makro (med mindre du er villig til å legge penga på bordete for micro zoom nikkor 70-180). En 105 mm f2.8 makro er anvendelig til mye og er også raskere enn det du har fra før.

 

IMO bør du også ha minst ett objektiv raskere enn f2. En 50mm f1.8 er så billig og bra at det er ingen grunn til å ikke ha denne. (Det er IMO viktigere å ha raske linser enn å forsøke å ha så masse tele)

 

Husk at der er fort gjort å skifte objektiv på kameraet, med mindre du forutser at du må fange bilder på veldig varierende brennvidder på øyeblikks varsel eller ikke kan ta med deg mer enn ett objektiv er det egentlig ikke særlig grunn til å bruke kompromissløsninger som superzoomer. Skaff heller flere gode linser enn ett middelmådig, og ikke heng deg opp i å dekke alle brennvidder. forskjellen mellom 100 og 70mm er oftest bare noen ganske få skritt...

Lenke til kommentar

Aldri i livet kan den linsa være et godt kjøp. For det første har du allerede 18-70 som faktisk er et ganske bra, ekte Nikon DX objektiv med AF-S og kvalitetsglass. For det andre snakker vi her om et objektiv med så stort omfang på brennvidde at det er vanskelig å tro at det kan bli noe bra. Vidvinkel krever visse egenskaper fra objektivet og glass som er inni, mens tele krever noen helt andre. Derfor er det veldig vanskelig å lage noe som er bra gjennom hele spekteret.

 

Det er forøvrig nok med gode råd i denne tråden og jeg sier bare: kjøp noe annet.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...