Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

hvordan virker en server?


Anbefalte innlegg

LItt korny spørsmål.

 

Hvordan virker egentlig en server? Vet at det er en ekstern oppbevarings enhet. Men hvordan virker den i forhold til maskinen min?

 

Kan jeg dele det som er på serveren på DC++ på mitt nick?

 

hvordan er det å gå inn i filer? funker det som om jeg er inne på min PC? eller må jeg laste det over på min maskin for å bruke det?

 

kan jeg kontrollere serveren via min maskin (bruke DC++, winamp osv?)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan bruke server harddisk plassen som om den var på din maskin ja. Du deler ut harddiskene, også kan du mappe dei opp på din maskin for at du enkelt skal kunne bruke dei. Da er det som om du hadde harddsken i din pc.

Du kan og fjernstyre maskina ja, Windows XP har RDP (Reote Desktop) som fungerer meget bra.

Lenke til kommentar
LItt korny spørsmål.

 

Hvordan virker egentlig en server? Vet at det er en ekstern oppbevarings enhet. Men hvordan virker den i forhold til maskinen min?

En server er ikke en "ekstern oppbevarings enhet", ei heller en ekstern oppbevaringsenhet. En server kan være et enkelt program, en maskin, eller en hel gjeng maskiner, som "tjener" brukere ved å servere (pun not intended) data til dem på en eller annen måte.

Et par eksempler:

Apache er (noe forenklet) en HTTP-server, altså det man til vanlig kaller en "webserver". Den sender websider til klienter (deg og meg) over HTTP-protokollen.

X.org er en X-server, som man i UNIX-systemer bruker til å vise grafiske grensesnitt for brukeren.

En enkel PC som kjører ett eller flere serverprogrammer, kaller man ofte en server.

Noen slike er svake, gamle maskiner (som min Pentium 3, 500 MHz HTTP/MySQL/mail-server), andre er superkraftige maskiner som har flere prosessorer enn du kan telle på begge hendene.

Lenke til kommentar

skjønte pluttselig litt mer, takk.

 

tanken min er å bruke 4000kr, og parkere 4 av 5hardisker jeg har nå, +1 ny i serveren, så denne maskinen slipper å bruke så mye krefeter møkk som Dc++, konvertering til DVD osv.

 

Lurte egentlig bare på hvordan jeg kobler den opp mot maskinen jeg bruker nå, og hvordan jeg kan styre den uten å kjøpe en ny skjerm...

Lenke til kommentar

Skal du bare dele ut diskplass, har du mange muligheter. Alle nyere Windowsversjoner (fra Win95 og opp) kan dele ut disker/mapper enkelt. Disse delte diskene/mappene kan andre maskiner koble seg til, og bruke på samme måte som vanlige disker. Det er vanlig at slike mapper blir koblet opp med en egen drive bokstav (feke E:), på samme måte som vanlige harddisker får en drive bokstav.

 

Du er heller ikke begrenset til å bruke Windows på "server-maskinen" din. Du kan godt kjøre feks. Linux eller BSD. Begge disse operativsystemene kan dele ut disker/mapper til andre Windows maskiner via Samba.

Lenke til kommentar
skjønte pluttselig litt mer, takk.

 

tanken min er å bruke 4000kr, og parkere 4 av 5hardisker jeg har nå, +1 ny i serveren, så denne maskinen slipper å bruke så mye krefeter møkk som Dc++, konvertering til DVD osv.

 

Lurte egentlig bare på hvordan jeg kobler den opp mot maskinen jeg bruker nå, og hvordan jeg kan styre den uten å kjøpe en ny skjerm...

Hvis det er windows du vil bruke så installer XP på den og bruk remote desktop.

 

Hvis du har tenkt til å bruke linux, har du flere valg: en ting er f.eks å bruke ssh (andbefalt) som lar deg skrive kommandoer til serveren som om du skulle sitte ved den. Veldig mye kraftigere enn teksting i dos. Et annet valg er å bruke VNC, som gjør bortimot det samme som windows sin remote desktop (du ser skjermbildet fra serveren og bruke tastaturet og musa på pcen du sitter på.). Jeg gjør dette av og til, men ikke ofte. Jeg pleier ikke å starte X (det som gjør at du kan se vinduer, bruke musa etc) på servere, siden ssh funker best etter min mening, og så sparer jeg ram og cpu-kraft på det... (vel, ikke så veldig mye)... Desto mindre som kjører, desto mindre er det som kan gå feil... :)

Lenke til kommentar
Henger meg på her:

Har en stund lurt på å bruke linux i en filserver jeg hat stående, det jeg lurer på i første omgang er hvordan det er med drivere. Har bla. to ekstra diskkontrollere i maskinen (promise)... anyone ? :dontgetit::dontgetit:

Diskontrollere er vel bra dekket...

 

Dette er vel noen av de som funker:

http://www.tldp.org/HOWTO/Hardware-HOWTO/ide.html

http://www.tldp.org/HOWTO/Hardware-HOWTO/ideraid.html

Lenke til kommentar
Skal du bare dele ut diskplass, har du mange muligheter.   Alle nyere Windowsversjoner (fra Win95 og opp) kan dele ut disker/mapper enkelt.  Disse delte diskene/mappene kan andre maskiner koble seg til, og bruke på samme måte som vanlige disker.  Det er vanlig at slike mapper blir koblet opp med en egen drive bokstav (feke E:), på samme måte som vanlige harddisker får en drive bokstav.

hvordan gjør man dette da?

 

edit: sånn at man får diskene opp i min datamaskin som f.eks E:

Endret av j0rn
Lenke til kommentar

Først så deler du filene ut på vanlig måte, og gir deg sjølv tilgang (bruker med samme passord)

 

så kan du f.eks skrive

 

C:\>net use m: \\filserv\220gb
Kommandoen er fullført.

 

eller ganske enkelt gå inn på servern og velge Koble til nettverksstasjon når du høgreklikker på eit ikon.

 

Du vil nå få opp ein "harddisk (nettverksstasjonen) på m:

 

Trur ikkje linux/freebsd/unix er vegen og gå for deg som ikkje veit kva ein server er for noke! sats på Windows XP / Windows 2000 server / Windows 20003 server.

 

Du trenger eit fjernstyringsprogram når du skal bruke winamp og dc++ på servern din.

RealVNC og Remote Desktop (RDP) er 2 fine fjernstyringsprogrammer.

Finnes også fleire, men dei har eg hatt god erfaring med.

Lenke til kommentar
Trur ikkje linux/freebsd/unix er vegen og gå for deg som ikkje veit kva ein server er for noke! sats på Windows XP / Windows 2000 server / Windows 20003 server.

 

Windows XP: forbudt å kjøre som server (les EULA)

Windows 2000 server : dyyyyyyyyrt

Windows 2003 (regner med at du ikke mener 20003): dyrere

 

 

 

 

edit: så bedre ut når jeg la på BBcode-quote

Endret av laaknor
Lenke til kommentar
Trur ikkje linux/freebsd/unix er vegen og gå for deg som ikkje veit kva ein server er for noke! sats på Windows XP / Windows 2000 server / Windows 20003 server.

 

Windows XP: forbudt å kjøre som server (les EULA)

Windows 2000 server : dyyyyyyyyrt

Windows 2003 (regner med at du ikke mener 20003): dyrere

 

 

 

 

edit: så bedre ut når jeg la på BBcode-quote

Ang Windows XP så er det et definisjonspørsmål du, med en gang du deler en mappe, så er den en server ( AKA en tjener).

Windows deler _alle_ stasjoner som standard så der bryter dem vel da sine egne retningslinjer :)

Lenke til kommentar
Trur ikkje linux/freebsd/unix er vegen og gå for deg som ikkje veit kva ein server er for noke! sats på Windows XP / Windows 2000 server / Windows 20003 server.

 

Windows XP: forbudt å kjøre som server (les EULA)

Windows 2000 server : dyyyyyyyyrt

Windows 2003 (regner med at du ikke mener 20003): dyrere

 

 

 

 

edit: så bedre ut når jeg la på BBcode-quote

Ang Windows XP så er det et definisjonspørsmål du, med en gang du deler en mappe, så er den en server ( AKA en tjener).

Windows deler _alle_ stasjoner som standard så der bryter dem vel da sine egne retningslinjer :)

om du leser EULAen, så står det der at all bruk som server er forbudt, unntakene er: fjernstyring av den via RDP, IIS, og windows fildeling. Alle sammen har Microsoft lagt inn begrensninger på.

 

Og antall tilkoblinger som er mulig å gjøre mot maskina er begrenset; er vel 10 tilkoblinger via windows fildeling, og så er det en grense på antall TCP/UDP-tilkoblinger også. Er ikke sikker på hvor mange, men tror det er en 50-60 tilkoblinger

Lenke til kommentar

iogmed at han fyren skal kjøre DC++ og slike ting på "servern" sin, så tror jeg han gir seg helfaen i lisensprisene...

 

En server er forøvrig ett operativsystem (f.eks. windows) som er laget til for å tjene brukere på best mulig måte. Det meste går via services og "i bakgrunnen" i forhold til vanlig XP f.eks. der det meste av programmer kjører "frontend", altså framme slik at du ser dem...

 

XP har muligheten til å fjernstyres via RDP (Remote Desktop Connection)... Om du er innelogget på console (skjermen lokalt) så vil den da bli avlogget.. 2000 server eller 2003 server har mulighet til å ha console innelogget + 2 RDP connections.. Dvs. at i praksis så kan tre stk sitte og styre med maskinen på en gang.. (RDP brukere må være lokal administrator for å logge inn (i utgangspunktet)) ...

 

Når det gjelder de som anbefaler deg å kjøre linux, så har jeg bare 1 ting å si til de.... Neste gang dere skal anbefale noen som helst å bruke linux til ett eller annet, så vær såpass at dere oppgir tlf.nr. / mailadresse slik at dere kan ta supporten som oppstår når software skal inn eller oppgraderes, eller når yum furter fordi det mangler en lib eller to... Det er ikke alle som synes det er like konge å sitte halve natta og lære seg nye ting i fancy os bare fordi noe ihuga fantaster sverger til det og sier alt annet er noe dritt.. *nix er utrolig bra det.., kanskje også best til sine ting.. men til nybegynnere der spørsmålet faktisk er "hva er en server?" så vil jeg påstå at det å nevne *nix i det store og hele er ren idioti.... og det spiller ingen rolle whatsoever hva dere sier om at allt er så enkelt nå som vi har apt-get og yum og alt mulig annet rart.. nei ... det er faktisk ikke det... uansett hvordan dere vrir og bender på det, så vil n00bs alltid få det enklere med M$ produkter....UaNsEtT !! ....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...