Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hva tilsvarer 1 kb/s i mb?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har jobbet med kommunikasjon siden 80 årene takk .

Jeg snakker ikke om harddisker , men transmisjon...

Men som jeg forsøkte å si transmisjon er ikke helt det samme som lagring:

Ref fra SI som du linket til :

Historical context*

Once upon a time, computer professionals noticed that 2^10 was very nearly equal to 1000 and started using the SI prefix "kilo" to mean 1024. That worked well enough for a decade or two because everybody who talked kilobytes knew that the term implied 1024 bytes. But, almost overnight a much more numerous "everybody" bought computers, and the trade computer professionals needed to talk to physicists and engineers and even to ordinary people, most of whom know that a kilometer is 1000 meters and a kilogram is 1000 grams.

Then data storage for gigabytes, and even terabytes, became practical, and the storage devices were not constructed on binary trees, which meant that, for many practical purposes, binary arithmetic was less convenient than decimal arithmetic. The result is that today "everybody" does not "know" what a megabyte is. When discussing computer memory, most manufacturers use megabyte to mean 2^20 = 1 048 576 bytes, but the manufacturers of computer storage devices usually use the term to mean 1 000 000 bytes. Some designers of local area networks have used megabit per second to mean 1 048 576 bit/s, but all telecommunications engineers use it to mean 10^6 bit/s. And if two definitions of the megabyte are not enough, a third megabyte of 1 024 000 bytes is the megabyte used to format the familiar 90 mm (3 1/2 inch), "1.44 MB" diskette. The confusion is real, as is the potential for incompatibility in standards and in implemented systems.

Jeg kan gi et veldig godt eksempel på hva jeg mener når man snakker om transmisjon.

Eksempel på en TDM 2Mbit/s linje eller også kalt E1.

I telecom nettverk er standarisert metode av konvertering av analoge

signaler til digital signallering Pulse Code Modulation (PCM).

For å kunne bære mere enn en PCM link på et fysisk medium

brukes multiplexing . I telecom "Time Division Multiplexing" TDM.

To TDM standarder brukes:

I Europa frame system med 32 kanaler av 8 bits og 8000 sampling er standarisert. Dette gir 30 tale/data kanaler med 64 kbit/s, 1 synkronisering kanal og en signallerings kanal.

Denne linken kalles E1 med 2048 kbit/s.

PCM coding A-law.

I Nord Amerika system med 24 kanaler av 8 bits and 8000 sampling er standarden.

Kan bli brukt i to versjoner:

24 tale/data kanaler med 56 kbit/s + bit robbing signallering , eller

23 tale/data kanaler + en signallerings kanal.

Denne linken kalles T1 med 1544 kbit/s.

PCM coding µ-law.

....

Endret av syar2003
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg jobber med tele og data kommunikasjon og en 2Mbit's linje har 2048kbit og den har den alltid hatt .

"all telecommunications engineers use it (megabit per second) to mean 10^6 bit/s"

Ser ut som du ikke er helt på linje med dine kompanjonger?

Skrevet (endret)

Nei jeg er vel sta da ... :p

Poenget er det finns uklarheter og mange standarder og oppfatninger

helt avhengig av teknologien man snakker om , som TDM er et godt eksempel på .

....

Endret av syar2003
Skrevet

Joda her er mye matte og relativt god peil ute og går.

Binært er lik 0 og 1 -ja 8 bits er lik en byte osv.

Utregningen er også forsåvidt hverdagslig korrekt, men egentlig 9 pga. stop-biten (bitten) i mellom dette gjelder i nett/nettverk kommunikasjon

disketter hdd da er man tilbake til 8 igjen

:w00t:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...