Gå til innhold

Radiator ute i minusgreader.


Gjest Slettet-nQdjz0

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-nQdjz0

Hvis jeg har en radiator til vannkjøling ute, og det blir minusgrader, vil det ikke fryse da?

Eller gjør den ikke det med ca 10% kjøleveske?

Må pumpa gå hele tiden får at det ikke skal fryse?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bare må svare på denne.

 

Står bilene og går hele vinteren med 20-30 kuldegrader?

Neppe det, bland i frostveske som om det var i en bil og kjør i vei, og pumpa må ikke gå når PCen er avslått.

Venter du en kald vinter bland gjerne 60/40 vann og frostveske, dette skal holde ned til 30 kuldegrader.

 

Men for all del isoler mot kondens i PCen.

Lenke til kommentar

perpyro, vært i finnmark om vinntern?....neppe

(her jeg bor er det ikke uvanlig med over -30c grader?

 

kan hende bilene må stå på når man f.eks. handler om vinntern, ellers kobler man bilen i stikkontaken (varme kabel).

 

men jeg må si at jeg tviler for at pumpen må stå på hele vintern så lenge du har den inne og radiatorn ute

Lenke til kommentar

Jeg har bodd i finmark i 15 år så jeg er kjent med kulden ja.

 

Men blir det kaldere blander du i mere frostveske.

Det står blandetabell bak på flaska.

Og årsaken til at bilene står å går i 50 minus er forde de er nesten umulig å få start på når det er så kaldt, men det er en annen historie.

 

Poenget her er jo kaldere det er jo mere frostveske bruker du for å hindre frysing.

Lenke til kommentar
Det er heller ingenting negativt med å ha mye frostveske om sommeren.

Det øker kokepunktet på vannet og gjør også at vannet transportere varme bedre.

For så vidt riktig, galt, og galt igjen.

 

Frostvæske i vannet i vår sammenheng forhindrer først og fremst korrosjon, så derfor er det ok med frostvæske året rundt.

Men, vannet´s kokepunkt vil ikke økes!

Vannets varmeledende egenskaper vil også svekkes noe, og vil forverres jo mer frostvæske du tilsetter. Forskjellen er ikke voldsom, men den finnes.

 

Ang. kondens: Vinterstid, spesielt i innlandet og i høyden, vil luften inneholde svært liten fuktighet. Dette reduserer dermed luftens duggpunkt, som i sin tur vil redusere faren for kondens.

Sist vinter kjørte jeg med minusgrader i kjølesystemet mitt, uten å se noe som helst tegn til kondens.

På denne tiden av året er det atskillig større fare for at fuktigheten i luften kan kondensere på kjølige flater. Luften er i my større grad "mettet" med fuktighet, og vil derfor gi slipp på denne mot kjølige flater.

Lenke til kommentar
Hei Skrue!

 

Siden du er så skråsikker ta en titt på dette

 

Ut fra databladet kommer det fram kokepunkt 165 grader og relativ tetthet høyere en vann så jeg har faktisk rett på begge punkter.

Javel, da må jeg bare beklage!

Var vel litt for kjapp der? :blush: Utgangspunktet mitt var nok ikke fullt så godt underbygget som ditt, og var basert på "field experience" med ferdig blandet frostvæske og vann.

Det kunne jo allikevel vært morsom å få bekreftet hvordan dette egentlig fungerer, i ferdigblandet tilstand? La gå at frostvæska i konsentrert form har disse egenskapene, men i utblandet tilstand da?

Nå har jeg riktignok ikke annet å støtte meg til enn andres erfaringer mht kjølegegenskapene for vann tilsatt frostvæske, har ikke testet dette sjøl. Men etter sigende så skal altså kjøleevnen reduseres med mere frostvæske i vannet. Kunne jo da vært artig å kjøre konsentrert væske i systemet? Ettersom denne har en såpass høy tetthet, bør den da også kjøle bedre?

Dessverre har væsken en ganske mye høyere viskositet enn vann, som også vil kunne påvirke flow gjennom systemet, i den grad det betyr noe.

Men at jeg en vakker dag vil teste dette? Definitivt!

Men OM det virkelig er slik: Hvorfor kjører man ikke da med konsentrert frostvæske i våre systemer?

 

Din tur, perpyro! :whistle:

Lenke til kommentar

Slapp av Skrue! Kjøleevnen forringes med mer frostvæske i vannet. Ingen tvil om det. Var jo en link her tidligere til en test rundt dette. Men kokepunktet øker med frostvæske i vannet. Men jeg tror vi fortrekker å holde vannet under 100 grader eller hva? :D

Endret av Arctic
Lenke til kommentar
Hei Skrue!

 

Siden du er så skråsikker ta en titt på dette

 

Ut fra databladet kommer det fram kokepunkt 165 grader og relativ tetthet høyere en vann så jeg har faktisk rett på begge punkter.

Slapp av skrue, jeg er bilmekaniker og har vert det i 6 år og kokepunktet på frostvæske er akkurat samme som vann under atmosfhære trykk. Bare prøv selv å kok opp frostvæske, når den når 100 grader så begynner den å koke. Men i et sånn system som den er beregnet å være i som f.eks en bil vil væsken komme under trykk og kokepunktet forhøyes endel men langt ifra 165 grader. Og en annen ting, hvis frostvæsken blandes høyere enn 50% vann og 50% frostvæske vil frysepunktet bare stige. Laveste frysepunkt oppnår du ved å blande opp mot 50% men ofte er laveste frysepunkt noe under 50%. Så du hadde rett skrue. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...