Gå til innhold

Oppladningsprosedyre for SE K700


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
men igjen...du få gjøre som du vil. men hvertfall på den måten så pusher du batterigrensen.

Morsomt hvordan folk klarer mytologisere rundt noe så banalt som et batteri. "Pushe batteriet" er jo en interessant tanke, men det lukter fortsatt sterkt av folkemunnesnakk og kjerringråd.

 

Hvis noen klarer føre teknisk/logisk bevis på hvordan det er mulig å "lure" et batteri til å leve lenger ved å slutte å lade noen minutter før du lader igjen skal jeg naturligvis lytte. Hvis de i samme slengen forklarer hvorfor en ikke kan holde på en slik en uke eller to for å få en standbytid på, tja, 500 timer, eller hvordan man VET at nå, ja, NÅ er batteriet fulladet hinsides all fullading så skal jeg fortsatt lytte.

 

Hvis de i tillegg følger opp med informasjon om hvorfor Sony Ericsson skulle ha interesse av å holde tilbake slik informasjon, all den tid formidling av slik informasjon - hvis den var sann, vel å merke - faktisk ville bidratt til å styrke påstanden deres om 300 timers standby, skal jeg lytte enda litt lenger.

 

Enn så lenge er dette fullstendig bortkastet informasjon.

Lenke til kommentar

måtte bare svare jeg også.

 

batteriet skal lade til det er fullt. litium polymer batteriene i nye SE telefoner sier ifra når det har fått nok mat. du skader det bare ved å drive å ta inn og ut laderen. Det du gjør da er å klatt lade, noe som forringer batt. levetiden. og da snakker jeg om levetiden til batteriet, ikke standby tiden, men hvor lang tid det tar før batteriet må skiftes.

 

litium polymer og litium metallhybrid batteriene er laget slik at de skal tåle klatt lading uten å få den kjente "memory" effekten hvor batteriet tror det er tomt uten at det er det.

 

 

kort oppsummert:

Lad batteriet til det sier det er fullt.

 

de 3 første gangene bruker du telefonen helt til den sier at du skal lade, da putter du den i laderen og lader til den er full.

 

etter det er det bare å lade når du synes det er hensiktsmessig

Lenke til kommentar
Thord: Og hvis ladingen stopper etter 2-4 timer så betyr det at den er ferdig ladet. Selv etter aller første lading. Den lader ikke i hele 14 timer hvis du tror det.

 

Ozzi: Gjør som bruksanvisningen sier. Sier den 4 timer eller lad til ladesymbolet er borte, så betyr det at den er ferdig ladet.

jeg har undersøkt det.. jeg gikk til sony ericssons personlige side å spurte dem. de sa de første gangene bør man lade den i 14 timer.. men er ikke nødvendig. men de anbefalte det. ;)

Lenke til kommentar
litium polymer og litium metallhybrid batteriene er laget slik at de skal tåle klatt lading uten å få den kjente "memory" effekten hvor batteriet tror det er tomt uten at det er det.

Tenke bare sufflere litt her. LiMh (Lithium Metalhybrid) batterier brukes aldri i mobiltelefoner. De er lette å kjenne igjen siden de er de eneste batteritypen i Li serien som leverer 3 V per celle. De vil ikke vil ta mot ladrestrøm hvis de er helt tomme. Hvis de blir overladdet vil elektrolytten bli steinhard en gang for alle (batteriet dør).

Du kansje tenker på NiMh (Nikkel Metalhybrid), de har nå en påvist minneseffekt og dette i tillegg til ca 1:3 strøm:vekforhold sammenlignet med LiPl (Lithium Polymer) gjorde at de ble utfaset til fordel for LiIon og LIPl. Ericsson gjorde dette allerede ved overgangen fra 4.5V til 3.0V platformen (siste med NiMH var T18s, tror jeg). Nokia hadde NiMH batterier helt til 3330.

 

Grunnen til at man burde la telefonen stå koblet inn lenger enn indikatoren viser de første oppladingene er fordi at telefonen går over til underholdslading (som akkurat kompenserer for selvutladingen til batteriet og den energien som blir brukt av telefonen). Underholds lading kan være konturnelig uten at batteriet tar skade av det.

 

På gamle Nokia modeller gikk det "kjerring tips" om at batteriet varte lenger hvis telefonen var slått av når man ladet. Jeg fikk testet det noen ganer med min 3210 / 3310 og det vikert å stemme, men noen vitenskaplig test var det jo ikke.

 

Edit: Fjernet unødvendig lang sitering.

Endret av beh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...