Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Et spørsmål. :roll:

 

Bakgrunnsbelysningen kan være lysstoffrør. Men det kan vel være lysdioder også tenker jeg?

 

Men spørsmålet blir om lysstoffrør kan begynne å flimre sånn som en ser i taket på lamper i et kontormiljø før de ryker. Jeg vil tro at den LCD skjermen som jeg har sett har lysstoffrør.

 

Skjermen er en Scott (sannsynligvis 15 tommer).

 

Hvor lang garanti er det på Scott sine LCD skjermer? Den ble anskaffet rundt år 2000. Er det sannsynlig at levetiden på slike lysstoffrør er så kort som dette, 2000 til 2004?

 

:ermm:

 

:!:

svar:

 

1) ja, det kommer en modell fra NEC vet jeg med lysdioder. Denne teknikken vil i første omgang sikte seg inn mot det grafiske markedet.

 

 

2) Har aldri sett flimring selv, men nå bytter jeg skjerm 1 gang hver 3 mnd. Dette problemet du beskriver kan ha flere problem. Analog tilkobling kan innvirke. Dette fenomenet er svært sjelden på digital tilkobling.

 

Men det er klart at noe som gir fra seg lys kan begynne å svikte, men jeg må si at jeg ikke har mest erfaring på dette punktet. Min erfaring er at når ting ryker, så ryker de fort.

 

3) Scott kjenner jeg personlig ikke til, men vanlig garanti på LCD skjermers baklys bruker å være kun 1 år. Levelengden til baklysene kan variere veldig etter kvaliteteten på de. Mange produsenter oppgir antall virketimer, eks 50 000 timer.

 

Uansett bør skjermen være TCO sertifisert og da har man igjen 3 års garanti, men dette gjelder dog ikke baklysene. Dette kan du spørre den enkelte webshop om :)

Lenke til kommentar
Kjempe guide Oivind, hvor langt frem i tid ser du for deg denne vil være fullstendig relevant til valg av skjerm, helt frem til oled eller?

denne guiden tipper jeg er relevant frem til november/desember.

 

Det er ting som skjer i LCD markedet for tiden, men dessverre er jeg pålagt taushetsplikt når det gjelder dette. Og Produsentene leser det jeg skriver her.

 

Mine tanker om OLED:

 

Tja, teknikken ser lovende ut, men hvor bra den vil være i praksis er en annen ting.

 

Levelengde, kvalitet og ytelse er ting man må inn på. Foreløbig har OLED utrolig lang responstid, samt at de sliter med levelengden.

 

Med den fokusen som er på LCD markedet fra produsentene tror jeg det vil gå meget lang tid før vi ser noen OLED som i det hele tatt kan ta opp konkuransen på LCD skjermer.

 

Men vi skal holde dere orientert om OLED teknologien, men jeg påpeker igjen at JEG tviler på at jeg sitter på en slik skjerm i dette tiåret.

Lenke til kommentar

3) Scott kjenner jeg personlig ikke til, men vanlig garanti på LCD skjermers baklys bruker å være kun 1 år. Levelengden til baklysene kan variere veldig etter kvaliteteten på de. Mange produsenter oppgir antall virketimer, eks 50 000 timer.

 

Uansett bør skjermen være TCO sertifisert og da har man igjen 3 års garanti, men dette gjelder dog ikke baklysene. Dette kan du spørre den enkelte webshop om :)

Uansett skal man vel ha fem års reklamasjonsrett på et produkt som er ment å vare mer enn to år.

 

Edit; hvis produktet er kjøpt i Norge eller av en forhandler som retter seg mot det norske forbrukermarkedet (summer oppgitt i NOK f.eks.)

 

 

edit2; Svarer like greit Øivind her.

Norsk lovgivning dikterer reklamasjonsrett uavhengig av garantien. Faktisk går forbrukerrådet så langt at de sier at garanti skal være noe som tilføyer reklamasjonsretten noe. Nå ble lovverket endret kraftig i 2002, og jeg er ikke så kjent med den gamle kjøpsloven, så den bør man lese om man handlet før 04/2002

Endret av enden
Lenke til kommentar

usikker på lover og regler på det punktet jørgen.

 

Men jeg mener bestemt at det er 1 år på baklys. Hvorvitt denne garantien blir overgått av eventulle kjøpslover har jeg null formening om...

 

 

Men nå er ikke dette et problem for meg personlig, da jeg sjelden eier skjermene jeg sitter på ;)

 

Og de to jeg eier selges sikkert til høsten...

Lenke til kommentar

Hva snakker du om?

 

 

tror du bør lese den artikkelen et par ganger til jeg kompis, før du kaller meg en løgner.

 

Skal prøve å svare deg fornuftig, men det er jo vanskelig etter ditt innlegg.

 

Min informasjon kommer fra toppleddet hos flere produsenter, og jeg sitter på materiale du ennå bare kan drømme om.

 

 

Når det gjelder fargespektre så har f.eks Eizo ColorEdge dunket ut samtlige grafiske CRT skjermer i tester, som ikke bare er utført av mennesker men også av teknisk utstyr.

 

Nevner også at at samme produsent har sluttet å produsere CRT skjermer mot det grafiske markedet, nettopp fordi CRT skjermer ikke lenger er bra nok.

 

En LCD må kalibreres maks en gang i måneden for grafikere. EN CRT må kalibreres en gang i uka.

 

 

Dessuten påpkes det gang på gang at man må definere sine behov når man skal velge seg modell

 

 

Hyggelig om du, med din mangelfulle informasjon og kunnskap, ikke kaller meg løgner. For dette kan jeg tydligvis 1000 ganger bedre enn deg....

Lenke til kommentar
Så Den Store LCD-testen er offisielt utdatert?

Som du ser anbefales fortsatt 1760NX og den er jo med der.

 

Jeg har følelsen av at folk ser på LCD-testen som overlegen alle de andre enkelttestene her. Jeg ser litt motsatt på det. Forestill dere hvor mye tid vi brukte på hver skjerm og se hvor mye som er skrevet om de kontra enkelttestene ;) Det kommer forresten en ny liten stortest utpå høsten når mørket begynner å senge seg :)

Lenke til kommentar

Har akkurat kjøpt meg lcd skjerm og valgt skjerm etter den lcd testen kjøpte en Eizo L767 som var anbefalt, før jeg leste testen hviste jeg ikke hvilken skjerm jeg skulle så innlegget var meget nyttig for meg,synes at inlegget var meget bra og saklig

Lenke til kommentar
Jeg har følelsen av at folk ser på LCD-testen som overlegen alle de andre enkelttestene her. Jeg ser litt motsatt på det.

Poenget er at alle de mest aktuelle skjermene ble sammenlignet direkte. Det hjelper litt lite om en skjerm er bra og får bra resultater i en enkelttest, om det finnes en annen skjerm som er bedre i en annen enkelttest.

Lenke til kommentar

Jeg er jo ikke helt enig med deg, men regner med at dette kommer av at jeg står med begge bena midt oppi det og later som om jeg har full kontroll på markedet. Det er flott å få tilbakemeldinger :)

 

Dette får vi forhåpentligvis en ordning på med en anbefalingsside som jeg kommer til å oppdatere mye oftere enn dagens. Jeg må bare få fingern ut fra et visst sted :)

Lenke til kommentar
Det er ting som skjer i LCD markedet for tiden, men dessverre er jeg pålagt taushetsplikt når det gjelder dette. Og Produsentene leser det jeg skriver her.

 

Mine tanker om OLED:

 

Tja, teknikken ser lovende ut, men hvor bra den vil være i praksis er en annen ting.

 

Levelengde, kvalitet og ytelse er ting man må inn på. Foreløbig har OLED utrolig lang responstid, samt at de sliter med levelengden.

 

Med den fokusen som er på LCD markedet fra produsentene tror jeg det vil gå meget lang tid før vi ser noen OLED som i det hele tatt kan ta opp konkuransen på LCD skjermer.

 

Men vi skal holde dere orientert om OLED teknologien, men jeg påpeker igjen at JEG tviler på at jeg sitter på en slik skjerm i dette tiåret.

OLED høres veldig fint ut i teorien. :roll: Men har jo hørt at de sliter litt med det.

 

LCD er vel noe av det bedre vi kan finne per i dag da!?

 

Håper bare at produsentene vil se LCD-skjermene sine begrensninger også slik at de legger en durabelig pengepott til videre forskning på OLED sine begrensninger og hvordan de kan løses.

 

Ser helst at produsentene hadde ferdigforsket på OLED, og at de hadde begynt å selge OLED skjermer helst for 3-4 år siden. Legger også til at det ville vært ønskelig med så store skjermer som mulig.

 

Hvorfor ikke forlate 15 og 17 tommere for godt når en går inn i OLED teknologien. Gi oss 20 tommer eller mer. PLEASE :(

Lenke til kommentar

Jeg tror nok vi kommer til en grense for hva markedet ønsker av størrelse på skjermen etter hvert. Hva den blir er ikke godt å si, men jeg tviler på at skjermflaten bare blir større og større i uendelig tid. Skal jeg være helt ærlig så tror jeg det er lenge til noe større enn 20" blir standard (med standard mener jeg levert med de fleste PC-pakker)

Lenke til kommentar

Tja. som jørgen sier 19" LCD begynner nå arbeide seg inn som standard i en rekke land. Så tar det en to-fem år før 20" er innarbeidet som standard.

 

Jeg for min del kunne godt tenke meg en kjempeskjerm :D Har sett Microsoft har noen ideer om hvordan verden blie med en kjempe skjrem som går i en bue rundt deg :) (dvs halveis rundt deg)

 

 

Men det er sp mye som skjer i dette markedet. Det er rykter, der er bedrag. Hvorvitt OLED kommer på merkedet i det hele tatt er vanskelig å si, men jeg kan jo poste en sak som ennå ikke har kommet:

 

http://www.cnn.com/2002/TECH/ptech/03/21/n...ch.display.idg/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...