Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

nett verk hastighet


Anbefalte innlegg

hei jeg sitter idag med 100 mbit nettverk og 4 pcer på en 3com router, men jeg synes det går litt seint. så kommer spørsmålet mitt er med mulig å øke hastigheten til f.eks. 200 mbit med 2 nettverkskort? har en 8 port cnet hub 100mbit. og Så en gang et kort med 4 utganger er da den teoretiske hastigheten da 400 mbit???

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes kort som støtter load balancing. De vil kunne gjøre det. Men da må du også ha en switch. Kortene er en del dyrere enn de billigste, og det blir normalt bare brukt på servere for å få et raskere backbone (nå brukes det vel ikke i det hele tatt, for de som trenger det har gått over til gigabit lan). Men det billigste og enkleste er nok enten bruke det du har, gå over til gigabit lan, eller, evt hvis du bare har to maskiner, bruke firewire. Firewire oppfattes av maskinen som et nettverk, og kan settes opp med tcp/ip og funger som et vanlig nettverk. Men du får det kun mellom to maskiner. Til gjengjeld får du 400mbit.

 

Erik

Lenke til kommentar

Vanlig 100Mbit nettverk er på 200Mbit (100Mbit hver vei), samme gjelder da gigabit, dette fordi det er full duplex (du kan jo sette det ned til half duplex og få bare 100Mbit....)

 

 

Billige switcher greier ofte ikke å gi fyll utnyttelse på nettverket, kanskje et par hundre Mbit til sammen på en 8-porters 10/100-switch.

 

Ellers er det vanligste problemet at flaskehalsen ikke ligger i nettverket (dersom du kjører med noe annet enn 10Mbit HUB eller 10Mbit switch i hvertfall), men i overføringshastigheten på harddisk, IDE-interfacet, prosessor/RAM el.l.

 

 

Men gigabit ethernet er absolutt det som er å anbefale for tiden, koster ikke mye og er stabilt (men pass på å ha god kvalitet på kablene), selv om resten av hardwaren ikke takler overføringene, så er det gigabit som er fremtiden, sammen med S-ATA.

Lenke til kommentar
Nei jeg tror ikke dette går!!

Hmmm rart.... lure på hva vi har på jobb dah....... ;)

 

Joda bundling av nettkort går, sålenge det er lagd drivere som støtter det.

Har vært borti Nettkort med 4 Utganger, med software som støtta bundling..

400mbits eller, 800mbits med full duplex.. vi brukte det dog i en firewall 1 brannmur.

Lenke til kommentar
det må du ha fordi ellers så kommer 400 mb/s på den ene switshen som bare støtter 100mb/s til "sammen"

det er bare HUBer som har 100Mbit (eller 10Mbit) til sammen. Switcher har 100Mbit (eller 10Mbit dersom det er en 10Mbit switch), pr. port. Hvilken hastighet den har til sammen står ofte i produktbladet. Billige switcher greier normalt ikke å gi bånn guffe hele tiden; en 5 porters 10/100-switch gerier kanskje 3-400 Mbit til sammen (og husk at med full duplex kan hver port støtte 100Mbit hver vei, er dog ikke vanlig at PCene greier så store hastigheter...)

Lenke til kommentar

@trådstarter,

 

Jeg ser ikke helt hva du klager på. Enten er du veldig utålmodig, eller så har du en gammal/dårlig/elendig switch. Jeg drifter selv et LAN på over 40 mennesker (rundt 60 maskiner), og har da tre stk CNet-switcher med èn fiber-port på hver. Har da en fiberswitch som backbone.

Windows Fildeling er bannlyst fra nettverket, og vi bruker DC til filoverføringer (med unntak av fjortisser som bruker msn). Anyways, der kopierer vi for full pupp i alle retninger, og jeg vil anslå at ca. 90% av maskinene kopierer til/fra. Switchene kommer ikke særlig nærmere enn et diskotek enn i det øyeblikk, og allikevel får jeg rundt 10-10MB/s fra maskiner eg kopierer fra - det samme får alle andre (med mindre det kopieres fra laptop).

 

Men til poenget, dette er billige swithcer - BILLIGE. Så som sagt, enten er du veldig utålmodig (10-11MB/s er IKKE tregt, får an bare opp i 23-24-25MB/s med gigabit*), eller så er det noe galt med nettverket/utstyret.

 

 

* = med mindre du har SCSI eller 10000rpm S-ATA eller bedre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...