Gå til innhold

Prosjekt "smspvdhhspilh",Hjemmekino V. 2


Anbefalte innlegg

Kjøpte

" 1005 Lumenlab Lens Kit "

" 1011 UV Filter "

" 1006 400w Electronic Ballast "

" 1008 Mogul Base HID Socket "

 

Pluss at jeg fikk brainchild til å kjøpe lampe fra et annet sted for meg, nemlig lightningunlimited.com. Blei litt tull i tollen ja.. De mente det ikke var noe sted på pakken der det stod " pakkens verdi ", men da jeg fikk pakken sto det tydelig på pakken hva alt kostet. Men, jeg måtte sende brev til "ems avdelingen" eller tolling for posten om pakkens verdi. Momsen+ gebyr kostet 399. Var jo ikke så dyrt det! Men, jeg er på skolen, så jeg rekker desverre ikke mer. Mvh Kjetil

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har fulgt med på prosjektet ditt Tha Sims, ser bra ut. Tenker på å bygge en selv senere, men vil se hvordan det går for deg først.

 

Hvis dere ikke har lagt merke til d, så har lumenlab.com begynt å selge større fresnels og en linse med zoom, dette støtter widescreen lcd'er fra 15 - 19" og settet som, ja er litt dyrt, men bra kan ses her.

 

:thumbup:

Lenke til kommentar

Jeg er klar over det. Mulighetene for å lage en pj med opptil 19" ligger der, men dette var ikke inne da jeg bestillte skjerm og linser. Denne zoom linsa er av meget bra kvalitet etter det jeg har hørt. Snakket litt med innehaver av lumenlab.com om import av ballast, lineser o.l til vidresalg. Ettersom det ikke er en spesial butikk ang. pj bygging tenkte jeg at jeg kanskje skulle være den først. Men dette blir i hvertfall etter at pj`en min er ferdig. Kanskje det ikke blir noe av i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Ok nå skal ikke jeg være noen gledesdreper, men jeg er redd for at the sims har blitt grundig lurt. Eventuelt så har han minimalt med erfaring/kunnskap om projektorer fra før.

-1 450:1 i kontrast er latterlig lite, det betyr at bildet vil bli "blasst" og ha elendig sortnivå.(min Benq 8700+ har 2500:1)

-2 Du kommer til å mangle et hav av justeringer som f.eks keystone, fargetemratur, muligheten til å snu bildet osv.

-3 Hvis jeg forstod det riktig så bruker du faste linser, altså uten mulighet til zoom....ikke veldig praktisk.

-4 Hvilket lyd nivå tror du boksen får? alt over 30db er ubrukelig.

-5 Bildene på side 3 der et bilde er ganske bra mens det andre suger kan jeg love deg er byttet om.

6- Selvfølgelig har du ingen fjernkontroll.

7- Optikken og billed kretsene ligger vel åpent inne i boksen tenker jeg, hvor lang tid tar det før du får støv og fett i optikken?

Dette er bare noen av feilene med et slikt bygge sett. Hadde jeg vært the sims hadde jeg spart opp et par tre tusen til og kjøpt en brukt X1

En ting til. Hvis du skal bruke grå duk med en projektor med 450:1 bår du finne en duk med så høy gain som mulig. Grå duk brukes kun sammen med DLP projektorer da det hjleper på sortnivået.

Lenke til kommentar

Hehe, mangel på informasjon er det eneste jeg kan si.

1)

450:1 er ikke det største nummeret når man regner kontrast, men det er heller ikke dårlig. Jeg har hørt (av brukere) at sortnivået er bra!

2)

Keystoning kan man fikse. Hvis man gidder kan man lage noe som justerer keystoning på samme prinsipp som en vanelig pj. Fargetemperatur.. hva trenger man å justere det for? Jo høyere fargetemp. er jo bedre blir bildet. Og hva trenger man å snu bildet for? Denne kommer til å stå på en bestemt plass hele tiden.

3)

Zoom linse kan man kjøpe. Jeg trenger det ikke da jeg skal ha denne en fast plass og jeg bruker bare et lerret.

4)

Man kan få lydnivået helt ned til 19db. Dette hvis man bruker en stor vifte ved lavt turtall.

5)

Rart at brukeren er en vanlig bruker som meg da. Dessuten har de fleste brukerne fått fantastiske resultater. Som sagt, det ligger mye i kameraet.

6)

Lating du... Man styrer jo det meste på signalkilden. Feks dataen, tuneren osv.

7) Ja, det ligger åpent, men jeg har vurdert å lukke det. Skal først lage en som er åpen, så kan jeg heller endre på dette hvis jeg vill det. Dessuten går det ann å bruke støvfilter.

8) Lerret er ikke mitt beste felt. Kjøpte grå etter anbefaling på avforum.no. Diskuter lerret med dem.

 

Det eneste er dette med kontrasten, ellers så var alt det andre du så uvikig/feil etter min synsvinkel.

Endret av Tha sims
Lenke til kommentar
Dette er bare noen av feilene med et slikt bygge sett. Hadde jeg vært the sims hadde jeg spart opp et par tre tusen til og kjøpt en brukt X1.

Smaken er som baken. Ja, man får antakeligvis en bedre prosjektor hvis man legger til noen tusenlapper. Men gleden av å lage noe selv er ubetalelig.

 

Dette blir veldig bra Tha sims, kommer til å følge med på denne worklogen! Lykke til!

 

PS; Takk for tipset om Lumenlab.com.

Lenke til kommentar

Faktisk så er det høyere ansi lumens og oppløsning i lumenlab.com prosjektoren. Det er også mye billigere lamper som holder mye lengre. Tror jeg kommer under 4500 kroner for hele greia. Desutten hadde jeg et bilde som viste forskjellen mellom 1:100, 1:200 , 1:400 og 1:1000 elns. Mener jeg hadde vanskelig og skille mellom dem.

Lenke til kommentar

Hei og lykke til med spennende projekt. Helt enig med han som sa at det å ha noe selvlaget er ubetalelig. Tenk deg selv når kompisene kommer for å se, og så sier du at "...og så har jeg laget den selv" :w00t: .

 

Ang. kontrasten, så er ikke den all verden, men du vil fint kunne leve med den. Spesielt hvis du ikke bryr deg fryktelig om svart er svart, eller litt "lys svart".

 

Har ikke sett den grå rullgardinen fra IKEA. Jeg har selv den hvite derifra midlertidig (har kjøpt lerett i løpemeter, men gidder ikke lage noe ut av den før kino`en i kjelleren er ferdig :!: ) og den er faktisk høyst brukbar. Den grå vil hjelpe noe på sortnivået.

 

LYKKE TIL, og denne tråden skal bli artig å følge.

 

 

mvh Atle

Lenke til kommentar

Ville bare gi dere en update på projektet. Som sagt... delene har kommet. Pæra så hel ut og i god stand.

Jeg koblet pæra til ballasten. Men, jeg har litt problemer. Lyspæra sender ut en slags flamme effekt der lyset går til alle kanter. Jeg tror det heter at det "flykter". Men, brain fortalte meg at den ikke var brent seg inn. Vi får se. Kanskje pæra er ødelagt, kanskje ikke. Kommer med informasjon om dette litt senere. Ellers er jeg ikke helt på lat siden heller. Har omublert hele rommet mitt slik at det går ann å se film på 2m bredt lerret. Har vurdert å kjøpe meg sofa. Ville bare informere dere, slik at dere veit at jeg ikke ligger på latsiden. Hehe.

Lenke til kommentar

Bra arbeid Tha sims!

 

Holder selv på med min projektor, har kjøpt meg Guiden og en "grey line" fra IKEA. Men er litt usikker på delene jeg skal bestille fra Lumenlab...

 

Du skulle kjøpe "1006 400w Electronic Ballast" ?? Den har jo 120V som alt annet der borte har, hvordan gjør du det men overgangen til 230V?

 

Trenger man et UV filter??

 

Og hva gjør du med reflektoren? Kjøper du den de har "NorPro Mixing bowl With NO RING" (hva er ringen de snakker om?), eller finner du på noe selv?

Lenke til kommentar

Takk! Håper du kommer snart i gang med arbeidet.

 

Det er to ulike ballaster på lumenlabs sin butikk. En til 120V brukere, og en 220/240V. Denne ringen er slik at man kan montere reflektoren enklere, men det er ikke et must. Hvis du ser her: http://www.lightingunlimited.com/lampballastsocket.html

Kan du se et "glimt" av ringen. Uv filter er ikke et must, men det er visst smart. Det gjør at lcd skjermen ikke tar så mye skade av lampen.

Endret av Tha sims
Lenke til kommentar

Så jeg må ha den store og stygge billige ballasten?

 

Har vært å kjøpt meg 19mm MDF plate i dag, skal snart begynne på kassa :)

Bygger du kassen helt etter målene på Guiden, eller tar du det ettersom den passer med delene?

 

Kan ikke se noen ring der jeg :hmm: ? Skal du ha ring?

 

Du kjøpte den lille dyre lampen?

Lenke til kommentar

Jeg har ikke begynt på kassen enda. Tenkte jeg skulle måle opp målene i dag, og kanskje kjøpe plater o.l i morra.

 

Ja, jeg tror en av de få muligheten vi har er å kjøpe ballast og lamper fra rs-online.no eller importere fra utlandet.

 

Jeg skal ikke ha ring.

 

Hvor mye betalte du for MDF platen? Hvor mye kostet den?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...