Gå til innhold

Ny hardisk og problemer


Anbefalte innlegg

Har en IBM 40GB P-ATA, delt opp i c: (system) og d: (data). (kjører win2000) kjøpte nylig en ny Hitachi Deskstar 250GB S-ATA 8MB cache 7200RPM.

 

fant den nye hardisken i partition magic som unlocated. delte inn den nye hd'en i tre partisjoner. c: (sytem), d: og e:. Den gamle hd'en ble f: og g:. (f: ennå system å primary) (slette altså partisjonene c: og d:, laget de som f: og g: senere)

 

på den nye hd'en ble c: primary (tenkte å legge in windows her senere), og f: primary (gamle hd). når jeg avsluttet programmet kom der fem at ingen hd'er var aktiverte. her aktiverte jeg den gamle hd'en f: :(

 

etter dette reboota jeg, kom frem "missing ntldr", derfor la jeg inn win2000 på nytt. i installasjonen kom der bare frem om jeg ville installere in 2000 på c: system eller d: (DETTE VAR ALTSÅ GAMLE HD'en,fant ikke nye)

 

etter å ha installert 2000, la jeg inn partition magic i håp om å finne den nye hd'en, men partition magic finner den ikke.

 

sendte mail til komplett.no om hva som måtte gjøres, de sa at jeg måtte gjenopprette den nye hd'en i fdisk. Men fdisk støtter jo ikke store hd'er, støtter vel bare opp til 120GB eller noe sånt...

 

HVA SKAL JEG GJØRE??? mister jeg hele hd'en eller? går det an å ødelegge hele hd'en i partition magic?

 

p.s får ikke til å installere serial ata drivere, installerer de i dos, men vises ikke i enhetsbehandling. Hovedkortet mitt er Asus a7n8x deluxe.

Endret av ^ole
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror ikke helt jeg fikk med meg alt her. Men det er ofte lurt å installere kun en disk av gangen, dvs du skal ikke ha slave-disken tilkoblet når du installerer Windows.

Når alt er OK med den ene disken kan du koble på den andre. Du ordner da partisjonering inne fra Windows.

Systemdisken partisjonerer du fra installasjonsprogrammet til Win2000. Det er ingen grunn til å slite med fdisk.

Lenke til kommentar

Serial ata var enable, men uanz så er det i orden nå. windows update fikk jeg serial drivere og windows fant den nye hd'en slik jeg hadde delt den opp tidligere da alt gikk vest.

 

Nå skal jeg bare fikse det slik at C:SYSTEM kommer på den nye hd'en. :yes:

Lenke til kommentar

windows2000 og 250Gb harddisk?

 

er ikke xp med sp1 å foretrekke her?

 

hvis du gjør som en tidligere har sagt og bare kobler til harddisken du skal ha os på når du installerer er saken ganske grei, partisjonering og alt det kommer da av seg selv, i hvert fall for den du kaller system :thumbup:

Endret av Peder82
Lenke til kommentar

ja, det var det jeg hadde tenkt! altså å installere winXP, men du skjønner at jeg har nå win2000 på min gamle 40gb. Har tenkt å installere XP på den nye hitatchi dekstaren.

 

når jeg skal gjøre det, da er det vel bare å ta ut den gamle å boote fra winXP i dos? hvis dos finner den nye hd'en da, går ut ifra det siden jeg nå finner den i win2000.

Lenke til kommentar
ja, det var det jeg hadde tenkt! altså å installere winXP, men du skjønner at jeg har nå win2000 på min gamle 40gb. Har tenkt å installere XP på den nye hitatchi dekstaren.

 

når jeg skal gjøre det, da er det vel bare å ta ut den gamle å boote fra winXP i dos? hvis dos finner den nye hd'en da, går ut ifra det siden jeg nå finner den i win2000.

Enkleste er nok å ta ut den gamle, men husk å også skru av booting mot den i bios når du setter den inn igjen slik at du ikke ender opp med 2 os.

Lenke til kommentar

ok, men det gjør vel ikke noe om jeg ender opp med 2 os. fordi når jeg har fått in winXP på den nye hd'en så kan jeg bare formatere den gamle hd'en med win2000 i winXP?

 

men et spørsmål, finner bios serial ata disker?

Lenke til kommentar
ok, men det gjør vel ikke noe om jeg ender opp med 2 os. fordi når jeg har fått in winXP på den nye hd'en så kan jeg bare formatere den gamle hd'en med win2000 i winXP?

 

men et spørsmål, finner bios serial ata disker?

Ingen problemer å ha to os men det er jo litt dumt om bios booter opp windows 2000 istedet for XP. Bios skal finne s-ata disker iallefall gjør min bios det.

Lenke til kommentar

OK, jeg har inne win2000 på min gamle hd. (delt opp c: SYSTEM og d: DATA)

Har delt opp den nye hd'en i 3 partisjoner i 10, 100 og 122GB.

 

Har tenkt å sette min gamle hd på secondary eller slave (ikker sikker hva det er) med jumperene. skal se om jeg får til XÅ install. da. min nye serial ata hd er allerede koblet til primary. håper dette funker, skal i tillegg kopiere filene fra d: til den nye hd'en. mistet tidligere alt jeg hadde , men har lastet ned litt nå.

 

håper dette funker :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...