Gå til innhold

Problem med Pentium M 735 1.7GHz (ECS G556E)


Anbefalte innlegg

Har akkurat kjøpt Elitegroup G556E fra Multicom, men har et problem med ytelsen.

 

Når jeg kjører diverse benchmarks får jeg svært dårlige resultater sammenlignet med de jeg finner for tilsvarende konfigurasjoner på nettet. Etter å ha studert tallene nærmere ser jeg at jeg får ca. 600/1700*100=35.3% av de verdiene som er oppgitt der. Jeg mistenker derfor at prosessoren kun kjører på minimal hastighet. 600 MHz. Dette er også hastigheten CPU-z og Intel Processor Frequency Utility finner. Selv om begge sier at prosessoren heter Pentium M 735 (Dothan 1.7 GHz)

 

Noen som vet hvordan jeg kan fikse dette, eller må jeg sende den inn? Har sjekket i bios, men fant ikke noe sted å endre på det der. Det har vel noe med en feil i innstillingene for strømstyringen til Pentium M å gjøre kanskje.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du satt multiplikatoren (om det er det rette ordet på den) riktig. Det kan være at prosessoren er satt opp på 200 mhz eller 167mhz eller noe slikt, og så må du gange den opp riktig... Vet ikke om dette er årsaken, men det kan jo være noe slikt, hadde hvertfall det problemet på den stasjonære min...

Lenke til kommentar
Har du satt multiplikatoren (om det er det rette ordet på den) riktig. Det kan være at prosessoren er satt opp på 200 mhz eller 167mhz eller noe slikt, og så må du gange den opp riktig... Vet ikke om dette er årsaken, men det kan jo være noe slikt, hadde hvertfall det problemet på den stasjonære min...

ingen mult. å stille på. den er låst. det har nok med strømstyring å gjøre.

Lenke til kommentar

Det kan tenkes at maskinen er stilt inn på å kjøre på den tregeste hastigheten hele tiden. Dette kan ofte stilles inn i biosen.

 

Min bærbare kan man sette intel speedstep til disable, og da vil hastigheten være konstant på den laveste hastigheten tilgjengelig.

Lenke til kommentar
Cpuen klokker seg automatisk ned til 600 mhz når den bruker batteri, har du prøvd å kjøre testene mens bærbaren har hatt strøm ?

den er koblet til strømnettet og innstillingene i strømstyring i kontrollpanel ser ut til å være riktige.

Lenke til kommentar

Snodig, den skal jo stille seg opp nå prosessoren får noen prosent load.

Som sagt burde du sjekke bios for alt som har med strøm og speedstep å gjøre.

 

Eller så tror jeg det er noen innstillinger i windows, under "batteri" et sted som tuller til dette litt. Faren min hadde samme problemet, da var noe greier i windows satt til "bruke minst mulig strøm hele tiden" eller noe.

 

Let og du skal finne! :roll:

Lenke til kommentar
Cpuen klokker seg automatisk ned til 600 mhz når den bruker batteri, har du prøvd å kjøre testene mens bærbaren har hatt strøm ?

Dersom det er nødvedig, feks ved kjøring av superPI så skal den kjøre på maks fart selv om den kjører på batteri. Testet nettopp med en Dell 510m.

 

Har speedstep på, så farten spretter rundt mellom 250 og 1400 mhz. Har ikke endret noen instillinger i Windows siden jeg la inn Windows XP Pro. Så det skal virke av seg selv.

Lenke til kommentar

Det som er "problemet" ditt er strøminstillingene.

 

På kontrollpanelet i Windows kan du velge strømstyring. Den har et batteri-ikon.

 

Her kan du velge mellom flere forskjellige innstillinger. Hvis du da velger den som heter desktop vil maskinen yte max. Tipper den står på portable/laptop nå og da klokker den seg ned til den hastigheten den trenger. Dette gjør den for å spare strøm!

Lenke til kommentar
Har akkurat kjøpt Elitegroup G556E fra Multicom, men har et problem med ytelsen.

 

Når jeg kjører diverse benchmarks får jeg svært dårlige resultater sammenlignet med de jeg finner for tilsvarende konfigurasjoner på nettet. Etter å ha studert tallene nærmere ser jeg at jeg får ca. 600/1700*100=35.3% av de verdiene som er oppgitt der. Jeg mistenker derfor at prosessoren kun kjører på minimal hastighet. 600 MHz. Dette er også hastigheten CPU-z og Intel Processor Frequency Utility finner. Selv om begge sier at prosessoren heter Pentium M 735 (Dothan 1.7 GHz)

 

Noen som vet hvordan jeg kan fikse dette, eller må jeg sende den inn? Har sjekket i bios, men fant ikke noe sted å endre på det der. Det har vel noe med en feil i innstillingene for strømstyringen til Pentium M å gjøre kanskje.

Hei!

 

Det er nylig kommet en BIOS oppdatering fra ECS som løser dette problemet.

 

Vennligst send en e-post til [email protected] for oversending av nødvendige filer og instruksjoner.

Lenke til kommentar
Har akkurat kjøpt Elitegroup G556E fra Multicom, men har et problem med ytelsen.

 

Når jeg kjører diverse benchmarks får jeg svært dårlige resultater sammenlignet med de jeg finner for tilsvarende konfigurasjoner på nettet. Etter å ha studert tallene nærmere ser jeg at jeg får ca. 600/1700*100=35.3% av de verdiene som er oppgitt der. Jeg mistenker derfor at prosessoren kun kjører på minimal hastighet. 600 MHz. Dette er også hastigheten CPU-z og Intel Processor Frequency Utility finner. Selv om begge sier at prosessoren heter Pentium M 735 (Dothan 1.7 GHz)

 

Noen som vet hvordan jeg kan fikse dette, eller må jeg sende den inn? Har sjekket i bios, men fant ikke noe sted å endre på det der. Det har vel noe med en feil i innstillingene for strømstyringen til Pentium M å gjøre kanskje.

Hei!

 

Det er nylig kommet en BIOS oppdatering fra ECS som løser dette problemet.

 

Vennligst send en e-post til [email protected] for oversending av nødvendige filer og instruksjoner.

Noen som har en link eller har mottatt disse filene, slik at jeg slipper å vente HELT til multicom åpner på mandag??

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hei,

 

vi har en ECS Green 556E på test, og har det samme problemet. Maskinen klarer ikke å kjenne igjen "Dothan"-prosessorer ser det ut som. Noe som fører til at maskinen kjører prosessoren på 600MHz av sikkerhetsmessige årsaker. Dette er altså ikke en "Speedstep"-sak fra BIOSen. Jeg har flashet BIOSen med den seneste BIOS-filen som ligger på ECS USA sine sider, uten hell.

Lenke til kommentar

Pass på at du IKKE klinker til med en "feil" BIOS. Det er litt kjipt kan man si, da maskinen nekter å starte..

 

Det er flere maskiner som har vært borti dette med at CPU kjører på lavere hastighet, og dette er fordi maskinen setter inn sin egen speedstep. Leste noe her om dagen, husker ikke hvor, om at du må inn i BIOS og endre på CPU. Det var visst ingen sak, men jeg har selv ikke gjort det, så du må bare prøve deg frem. Hva med å ringe multicom? :)

Lenke til kommentar

Min kjører på 1600mhz som "standard," men etter at jeg kompilerte ny kjerne (netbsd) med enhanced speedstep blir den satt ned til 600mhz når jeg starter operativsystemet (mulig den settes til det den kjørte på da jeg slo pcen av.).

 

Har ikke flashet biosen, som er den biosen med minst instillingsmuligheter jeg noen gang har sett. Den er jo totalt ubrukelig til noe som helst. Kan jeg skru av wlankortet i den nyeste biosen?

 

Edit: Har også "dothan" cpu.

Endret av Arntfinn
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...