Gå til innhold

NTSF??


sxxxe83

Anbefalte innlegg

Litt fakta, først

Epox 8 kta 3

Amd t-bird [email protected]

Geforce 3 Delux (21.83) 530/220

SB-dritt lyd kort

2x128 Mosel SDR minne

45+20.5 gb WD disk`s.

Pioneer 16x40x slot in, region free :smile:

Sony 10x4x32x

 

Diskene er nå på:

WD 45 gb C: 4 gb D: 39 gb

WD 20.5 gb C: 3 gb, D: 15,1 gb.

 

45gb d: var ikke formatert osv, da jeg hadde fått inn winxp, så jeg gjorde det liksågodt i xp, og da jeg var ferdig så så jeg at det hadde blitt en ntsf partisjon,.. Åssen får jeg vekk den? Fins det et stasjonskonverteringsverktøy til xp!, får ikke gjort det i 98se, der denne partisjonen ikke syns i min datamaskin.

Noen som har noen gode forslag!?

 

mvh Torgeir

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

DU trenger bare en oppstartdiskett fra win98 eller millenium. Boote med den disketten slik at du kommer til dos. Derfra skriver du fdisk fra a: stasjonen. Du burde kunne fdisk hvis du skal gjøre det om til fat32. Men selvfølgelig mister du alt på hardisken din hvis du gjør om ntfs til fat32, da du må formaterer

 

[ Denne Melding var redigert av: Cycl(o)ps på 2001-11-04 10:37 ]

Lenke til kommentar

Selfølgelig finnes det konveteringsverktøy fra FAT32 til NTFS, tror du kan gjøre det i en kommand i cmd (dette gjelder win2k men sikkert XP også) men ville absolut beholdt den partisjonen med XP i NTFS filformat (mer stabilt)

Prøv:

PcWorld

Datadoktoren på DinSide

Partiton Magic

Lenke til kommentar

Det er mulig å få tillgang til NTFS partisjoner fra win98.

 

Følg linken:

http://www.sysinternals.com/win9x/98utilities.shtml

og last ned NTFS for Windows 98 v1.03

 

Testa det på NT40 for flere år siden og da funka det som bare det. Men jeg synest en gang at jeg har hørt at NTFS for NT40 og NTFS for 2000/XP er to forskjelige versjoner av NTFS(NTFS og NTFS2).

Men verd ett forsøk i alle fall!!

 

Nå kom jeg på ett spm:

Er det noen som vet om det er ytelses forkjeller mellom FAT32 og NTFS.

Lenke til kommentar

Jeg tror det er slik at FAT32 er best på disker under 32 GB, men når diskene er større så er det NTFS som er tingen. Det stemmer at det er en ny NTFS i Windows XP, den er egentlig bare modifisert litt, bare nok til at partition magic 6? ikke virka, men de har komt ut med en ny versjon som virker med NTFS 5.1. NTFS er likk kjekkere mener jeg, den har innebygget feilsøkingsverktøy eller.no dvs jeg har ikke opplevd at den kjører scandisk! Men jeg kan jo ta feil der.

Lenke til kommentar

Hvis du bruker Partition Magic 7.0 kan du konvertere fra Ntfs til FAT32, mener jeg.Hvis jeg ikke husker feil så gjorde jeg det for et par uker siden.

Trenger ikke å formatere. Kun 1 restart. Gjordt på 5 minutter.

 

Ellers ang NTFS.

Som en annen her skrev: Hvis du ikke absolutt må kunne se NTFS-partisjonen fra Fat32'n - Behold NTFS.

 

Windows NT4.0 = NTFS-4

Windows2000 = NTFS-5

WindowsXP = NTFS-5.1

 

En av fordelen med NTFS er at du kan sette rettigheter helt ned på filnivå (hvis du har behov for det)

Lenke til kommentar

Jeg tror mitt første inlegg ble litt misforstått, man kan gjøre en partisjon om fra ntfs til fat 32, men men det finnes ingen metoder som bevarer filene på disken etter konvertering (â la formatering).

 

I win2k og xp kan man konvertere fra fat32 til ntfs med kommandoen 'convert <stasjon>: /fs:ntfs', men det fungerer ikke andre veien, da blir 'format <stasjon>: /fs:fat32' eneste mulighet.

 

Hvis andre verktøy skal kunne gjøre "ikke destruktiv" konvertering må det benytte et mellomlager.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...