Gå til innhold

Rettigheter ang. lønn.Er 18år og tjener 90,-kr/t


Anbefalte innlegg

Jeg er over 18år og jobber på ei fiskebud. Jeg jobber ikke fast, men no i sommerferien skal jeg jobbe en del. Jeg tjener 90,-kr i timen, og lurte på om jeg har krav på å tjene mer. Jeg syns ivertfall det er ganske dårlig betalt. Alle andre jeg har pratet med ,som er over 18, tjener 100kr i timen eller mer.

Hvilke lover og regler gjelder på dette feltet? Hvilken minstelønn har vi over 18 krav på å få?

 

Jeg syns 90,-kr i timen er ekstremt kjipt, men det ser ut som om jeg må holde ut. Det er faktisk ganske vanskelig å få seg jobb no for tida :thumbdown:

Endret av Nidhogg
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+891234

Har du krav på minstelønn?

Beklager, det finnes ingen lovfestet "minstelønn" i Norge, uansett alder eller bransje. Det er dermed opp til deg og din arbeidsgiver å bli enige om hva du skal ha i lønn.

 

Dette utgangspunktet må imidlertid modifiseres. Er du organisert i en arbeidstagerorganisasjon, og det er tariffavtale ved bedriften, ser det straks litt lysere ut.

 

Da har du nemlig krav på "tarifflønn", det vil si den lønna din organisasjon har forhandlet seg fram til med din arbeidsgiver, på vegne av sine medlemme

Ser dårlig ut. Men 90 kr/timen er en grei lønn, selv om en 18-åring fort tjener over 100 kr/timen på sommerjobber.

Lenke til kommentar

Det varierer ganske mye fra jobb til jobb hva du tjener.

Vil anbefale deg sommerjobb i havnevesenet hvis du bor i nerheten av et havnevesen kontor. Bra lønn og daff jobb. Får nesten betalt for å sole seg :D

Men det kan vel også variere fra sted til sted.

Lenke til kommentar

Du kan flytte til Stranda i Møre og Romsdal og jobbe på fiskebud der. Det gjorde eg. Tente 102 kr i timen, og du er GARANTERT jobb, iallefall om du er over 18 år. Problemet er berre at Stranda er helvete på jord. Bokstaveleg talt. Snakk om kjedelege folk. Ein kompis av meg gjekk ut der ein laurdags kveld, og var innom "alle" utestadane. Gjett kor mange folk han såg ute! 2 stykk, som køyrde igjennom sentrum på ein moped!

 

Og kvinnfolk? Eg såg ei bra dame i løpet av dei to månedane eg var der. Var som å vere i England...

 

ALDRI meir Stranda!

Lenke til kommentar
[quote name='Arangaras' date='28/06/2004 : 11:51'] Du kan flytte til Stranda i Møre og Romsdal og jobbe på fiskebud der. Det gjorde eg. Tente 102 kr i timen, og du er GARANTERT jobb, iallefall om du er over 18 år. Problemet er berre at Stranda er helvete på jord. Bokstaveleg talt. Snakk om kjedelege folk. Ein kompis av meg gjekk ut der ein laurdags kveld, og var innom "alle" utestadane. Gjett kor mange folk han såg ute! 2 stykk, som køyrde igjennom sentrum på ein moped!

Og kvinnfolk? Eg såg ei bra dame i løpet av dei to månedane eg var der. Var som å vere i England...

ALDRI meir Stranda! [/quote]
hehe...bor på Vigra, et lite stykke fra Stranda, men ikke så langt fra Ålesund da :) og der er utelivet ganske bra!! :thumbup:

takker for alle svar.grunnen til at jeg ikke er så veldig lysten på å skrifte jobb er at jeg bor veldig nært arbeidsplassen. 102,-kr i timen er da ikke så ekstremt bra.

Det beste jeg har hørt om er en kompis av meg. Han jobber på en klesbutikk(NB!ikke fast ansatt), tjener 125,-kr i timen og får betalt videre utdannelse av sjefen. Han skal gå på BI, så dett kommer godt med. Det er en jævla bra avtale, for å si det på godt norsk.

(ps: Arangaras, hvorfor ikke skaffer du deg ikke jobb på Grandiosa fabrikken?) Endret av Nidhogg
Lenke til kommentar

Hvis du er 18 år og tjener 90 kroner i timen, tjener du helt greit. Flere jeg kjenner tjener omtrent det. Selv tjener jeg ca 100 kroner i timen, men da jobber jeg om kvelden også. Det går jo an å forhandle om lønnen, men da bør man nok ha jobbet der en stund, iallefall over prøvetiden ;)

Lenke til kommentar
Det beste jeg har hørt om er en kompis av meg. Han jobber på en klesbutikk(NB!ikke fast ansatt), tjener 125,-kr i timen og får betalt videre utdannelse av sjefen. Han skal gå på BI, så dett kommer godt med. Det er en jævla bra avtale, for å si det på godt norsk.

Lønna de er helt ok den. Ikke skyhøy, men langt ifra luselønn.

 

Btw, den avtalen han kammeraten din er jo en karriære stige og ikke en sommerjobb. Jeg ville annta at han også må signere en kontrakt som gjør at han må jobbe minst et år for Nike etter endt utdannelse. Det er en flott avtale han har fått om han vil jobbe i den type bransje.

 

AKIRA

Lenke til kommentar
Lønna de er helt ok den. Ikke skyhøy, men langt ifra luselønn.

 

Btw, den avtalen han kammeraten din er jo en karriære stige og ikke en sommerjobb. Jeg ville annta at han også må signere en kontrakt som gjør at han må jobbe minst et år for Nike etter endt utdannelse. Det er en flott avtale han har fått om han vil jobbe i den type bransje.

jada. etter endt utdannelse må han jobbe der i 2år.

Lenke til kommentar

Hehe... Eg hadde eigentleg fått meg jobb på Stabburet, men 4 dagar før eg skulle byrje fekk eg telefon om at det hadde vore eitt "dårleg Grandiosa-år" og dei kunne difor ikkje ansetje meg likevel. So då måtte eg finne meg ein anna jobb der oppe.. Hybel hadde eg jo fått ordna meg allereie.

Lenke til kommentar
Du har jo signert på at du godtar lønnen din. Jeg er 18 år og tre måneder og tjener 105,10 kr /time som IT-konsulent. Makan til deilig sommerjobb kan man se langt etter  :love:

Jeg fikk 108 kr timen for å bygge pcer for en bedrift for et par somre siden... Og fikk eget kontor med 21" flatskjerm + en monsterpc å surfe på... Tror jeg bygde 6 eller 7 pcer totalt og hjalp til litt på kontoret.... tjente ca 17000 eller no på fire uker, husker ikke helt... Grei jobb, null arbeid egentlig... :w00t:

 

Spilte CS i arbeidstiden! :fun:

 

Good times...

Lenke til kommentar
Du har jo signert på at du godtar lønnen din

Nei! Jeg ringte og spurte om jeg kunne få jobbe. Ja, meg kunne dem ha bruk for. Så jeg skaffa meg skattekort og leverte det til sjefen min, i tillegg til telefon nummer og kontonummer. Jeg har ikke skrevet under på noen kontrakt

Lenke til kommentar

Har selv en sommerjobb til 90-kr timen. Forøvrig har jeg frikort da siden jeg ikke har tjent noe tidligere, og da er plutselig ikke 90 kr i timen særlig lite lenger. Det er en helt grei lønn. Husk på at nyansatte må trenes opp og det tar litt tid før de blir like effektive som de som har jobbet der en periode. Vet ikke helt hvor mye jeg må skatte etter de 23000 kronene frikortet gjelder, men tviler på at det blir så mye.

 

Husk at en som skatter 40% må tjene ca 130 kr timen for å stå igjen med samme netto som en som tjener 90 kr med frikort.

 

Forøvrig så har jeg mange kamerater som ikke får seg jobb og bare går hjemme og slaurer. Ville ha jobbet for 50 kr timen, jeg, i stedet for å ikke jobbe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...