Gå til innhold

Mange spørsmål om D70


Anbefalte innlegg

Spørsmål 1 : Fotokurs i Oslo-området?

 

Jeg har nettopp kjøpt D70 kit etter å ha hatt "vanlig" digitalkamera i noen år - uten for mange muligheter til manuelle innstillinger. Foreløpig bruker jeg kun auto-funksjonene, men leser brukermanualen (som jeg forøvrig synes er meget god for nybegynnere) og har så smått begynt å snuse på noen innstillinger.

 

Jeg ar absolutt amatør, men har planer om å vokse med kameraet, og mitt første spørsmål er om noen kan anbefale fotokurs i Oslo-området til høsten. Jeg er først og fremst interessert i å "forstå" kameraet, og utgangspunktet er som sagt omtrent 0.

 

Spørsmål 2 : Fokus

 

Nå skjønner dere antakelig hvor grønn jeg er:

Jeg bruker bare autoinnstillingene.

Når jeg ser i søkeren og har det motivet jeg vil ha i fokus innenfor ringen i søkeren, så skjer følgende:

Noen ganger fokuseres det på punktet i midten, andre ganger til høyre, venstre, oppe eller nede, og jeg skjønner ikke hvorfor. Hva er det jeg gjør galt (for jeg regner med at det er min feil)? Eller er det ikke nødvendig at fokus er midt i ringen?

 

Spørsmål 3 : Makro

 

Jeg har som sagt D70 Kit, altså det objektivet som "følger med" i pakken.

 

Jeg prøver ut de forskjellige auto-valgene, og kom til makro. Da stoppet det hele opp, og utløseren nekter å virke. Har funnet ut fra manualen at jeg da vel mangler et eller annet tilleggsutstyr, men hva det er blir jeg ikke helt klok på. Vil nødig gå inn i en fotobutikk og si at "jeg skal ha noe til makrofotografering", så kan noen fortelle meg hva det er jeg bør anskaffe?

 

Jeg synes nemlig makro er ganske morsomt, og vil gjerne ha den muligheten.

 

Fint hvis noen svarer uten å bruke altfor avansert terminologi, det tar litt tid å sette seg inn i alle disse nye begrepene.

 

Spørsmål 4 : Undereksponering

 

Leste i en annen tråd her om undereksponering når bildene hentes inn i Photoshop. Jeg synes også mine bilder er ganske mørke på skjermen og må behandle dem forholdsvis mye for å få dem slik jeg vil.

 

Har ikke prøvd histogrammet på kameraet ennå (har ikke kommet langt nok i manualen!), men nå skal det prøves.

 

Spørsmålet blir da: Bør histogrammet på kameraet og histogrammet i Photoshop (har 7.0) være omtrent likt? Og hvis de ikke er det, bør jeg da endre innstillingene i Photoshop?

 

Dette var siste spørsmål i denne omgang. Vær sikker, det kommer flere senere!

Endret av Afseth
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tar meg den frihet å "bumpe" denne til toppen, da alle spørsmål Anne G. hadde om D70 har blitt samlet i denne posten. De andre trådene er stengt, så vennligst forsett diskusjonen her.

 

Har dere noe å utsette på det jeg har gjort her (samlet alle postene i en tråd), så ta kontakt med meg via PM. Diskusjoner om dette i denne tråden fører til advarsler.

 

:-)

Lenke til kommentar

Ang. spørsmål to så har du nok satt dynamisk fokuspunkt. Du har i utgangspunktet tre kontroller for autofokus:

 

Kontinuerlig eller single servo: Dette styrer om fokuse skal fokusere kun en gang eller forsøke å fokusere kontinuerlig ettersom motivet beveger seg.

 

Dynamisk eller statisk fokuspunkt: Velger om kameraet kan automatisk velge et annet fokuspunkt.

 

Næreste objekt prioritet: Styrer om autofokus skal fokusere på det fokusfeltet for kommer nærest kamera.

 

Du har sannsynligvis dynamisk fokus på. Til å begynne med bør du velge single servo og statisk fokuspunkt. (indikeres med kun en klamme i AF displayet). Automatikken kan du begynne å bruke ettersom du blir mer komfortabel med kameraet.

 

Angående makro, så har objektivet ditt en maksimal forstørrelse på 1:6.2, noe som ikke egner seg for makrobruk.. Som andre har nevnt bør du kjøpe et makroobjektiv for dette. Jeg bruker personlig en sigma 105mm for dette, men her har man mye valg. De fleste makroobjektiver kan også tjene som helt OK korte teleobjektiver (De er dog oftest ikke veldig lyssterke)

 

Er du seriøs på makrofoto bør du også skaffe en blitz. Du må ikke ha en makroblitz, du kommer langt med en SB800 eller SB600. Begge vil være milevis bedre enn den innebygde også for alminnelig bruk.

 

Undereksponering er det ganske alminnelig å høre klager på vedr. Nikon's DSLR. De tilsynelatende undereksponerer for å unngå å ødelegge de lyse partiene i bildet. I motsetning til film er digitale sensorer svært lite ettergivende for overeksponering, og blir fort flatt og kjedelig. Derimot kan man hente mye mer ut av skyggene fra digitale sensorer enn med film, derfor er det hensiktsmessig å justere ned eksponeringen noe.

Lenke til kommentar

Jeg støtter det sverreb sier.

 

Når det gjelder makrofoto, så er det ofte vanskelig å holde kameraet stødig nok til å få skikkelig skarpe bilder. Dette skyldes både bevegelsesuskarphet, fordi kameraet (og motivet) beveger seg, og at dette igjen fører til at fokusplanet beveger seg - avstanden til motivet varierer når kameraet beveger seg. Fokusplanet kan være svært kort (f.eks. ~1mm på største forstørrelse) og en liten bevegelse på kameraet kan dermed være nok til at fokus ikke treffer nøyaktig der du ønsker (f.eks. på øyet til et insekt).

Derfor:

- bruk stativ

- prøv gjerne å holde motivet i ro også (støtt blomsten, eller la være å skremme insektet)

- bruk blitz, om mulig..

 

Når det gjelder blitz på makrofoto er jeg litt usikker. Selv har jeg kun en bitteliten slaveblitz foreløpig, som jeg har brukt på C730, men nå når jeg får D70 er jeg ikke sikker på om den vil duge bra nok. Problemet med blitz på makrobilder er at objektivet gjerne kommer i veien for blitzen. Dette blir naturligvis et mindre problem når makrolinsa er 105mm og nærgrensen er 32 cm. Kanskje sverreb kan fortelle meg om dette da også er et problem? Med ekstern blitz kan man jo plassere blitzen i en annen vinkel og unngå skyggen fra objektivet, men hittil har jeg ikke tatt meg råd til SB600...(og D70 er fortsatt i posten fra Sverige)

Endret av anderfo
Lenke til kommentar

Hvorfor du ikke fikk tatt bilder når du satte i "makro modus" er litt rart. Jeg kan tenke meg at du forsøke å fokusere på objekter som var veldig nære kameraet. Husk, som andre skriver her, at KIT objektivet ikke er spesielt velegnet til makrofotografering (det har en ganske stor nærgrense..prøv selv, og se hvor nære du kan fokusere. tror det er 40cm eller noe). Men som sagt, du trenger et makroobjektiv for å fotografere makro. Det er mange andre muligheter også, men mellomringer og sånn, men et makroobjektiv er og blir det greieste for en nybegynner synes jeg. Jeg har en Sigma 50mm f2.8 Macro. Kjempebra objektiv, bortsett fra at i enkelte tilfeller kan den korte nærgrensen skape litt problemer. 2500kr betalte jeg.

En ting til: Jeg synes ikke "makromodusen" på D70 er spesielt brukbar. For det første kan du ikke velge fokusounkt selv, kameraet velger selv objektet nærmest kameraet, men det er jo ikke sikkert at det er det som du er interessert i at skal være i fokus. En annen ting er at ved makrofotografering er dybdeskarpheten alfa og omega. Dvs, skal du ha kontroll over denne, må du fotografere med blenderprioritet (A).

Lenke til kommentar
Fotokurs i Oslo:

 

http://www.oslokameraklubb.no/kurs_grunnkurs010904.html

 

Har selv gått det, og er strålende fornøyd. ANBEFALES!!!

Regner med å kjøpe D70 iløpet av sommeren og har også tittet på dette kurset. Jeg har mailet dem om info siden jeg trenger et kurs som gjør at jeg kan beherske alle de tekniske mulighetene D70 gir. Jeg er ikke intresert i et kurs som tar for seg det kreative.

 

Sier ifra når jeg får svar på den mailen, så sees vi kanskje på kurs til høsten!! ;)

 

AKIRA

Lenke til kommentar

Takk for gode og nyttige svar. Skal sjekke ut det fotokurset.

 

Det med fokus tror jeg at jeg har fått orden på nå. Satte det på manuell fokus og dreier på den ytre ringen på objektivet. Blir det riktig? I så fall har jeg jo avansert kraftig!

 

Mht makro har jeg flere spørsmål:

"Nærgrense" oppfatter jeg som avstand mellom kamera og foto-objektet, og da virker 31 cm mye for meg! Mitt gamle Fuji FinePix 4700 har en grense på 20 cm uten noe ekstrautstyr. Men det kan kanskje ikke sammenlignes direkte? Eller kanskje det betyr maks avstand?

 

Og hva betyr det at makrolinsa er 55 mm, 60 mm eller 105 mm? Er det diameteren på linsa, i så fall hvilken betydning har det?

 

Forøvrig er jeg kjempefornøyd med mitt nye kamera.

Lenke til kommentar

Makro linser på Kompakt kameraer og Speilrefleks er vidt foskjellige.

 

Etter å ha begynt å forske på D70 og spurt i en del fotobutikker i Oslo, så har jeg fått vite at en god makrolinse er en som gjør at du kan stå lengre unne subjekte og fortsatt få et 1:1 bilde. Så alt over 30 CM er VELDIG bra.

 

På kompakt kameraer er jo alt så "kompakt" og lite at du må stå veldig nærme for å få subjektet ditt til å fylle hele bilde (1:1). Dette gjør blits bruk så å si umulig, og kamera selv kan skygge for subjekte ditt.

 

Dette gjør Speilrefleks overlegne på makro da de tillater mer lys å slippe til subjekte ditt siden kamera står lengre unna. Dette igjen leder til hvorfor disse linsene er så dyre (4 - 6000 kr). Det må jo ganske kraftig optikk for å få en flue til å fylle hele bildebrikken når du står 30 cm unna.

 

Ang fokus, så anbefalte han med linsa som fulgte med (nikkor 17-70??) Så la den stå på auto fokus da du bare gir deg selv mye mer arbeid ved å sette på manuell. Fokuser heller på zoomen, og la kamera gjøre fokus arbeidet.

 

AKIRA

Lenke til kommentar

Og når det gjelder millimeter-størrelser så er det to størrelser som gjelder for optikk.

 

Den ene er brennvidden. For zoom-objektiver så blir den oppgitt som et område, f.eks. 17-40mm. For objektiver uten zoom så er det selvfølgelig kun en millimeter-størrelse for brennvidden, f.eks. 50mm.

 

Brennvidden er den som som blir opplyst når du finner en millimeter-størrelse oppgitt for et objektiv, f.eks. mitt "Canon EF 50mm F/1.8 II" er et objektiv med 50mm brennvidde.

 

I tillegg har du filter-størrelsen. Denne blir som regel ikke oppgitt når du ser på overordnede opplysninger om et objektiv. På mine Canon objektiver så har jeg 3 objektiver med 58mm og ett objektiv med 52mm, og skal jeg sette på pola-filter eller liknende må jeg ha et filter som har rett størrelse.

 

Filter-størrelsen på det 50mm objektivet mitt er da 52mm.

Lenke til kommentar
"Nærgrense" oppfatter jeg som avstand mellom kamera og foto-objektet, og da virker 31 cm mye for meg! Mitt gamle Fuji FinePix 4700 har en grense på 20 cm uten noe ekstrautstyr. Men det kan kanskje ikke sammenlignes direkte? Eller kanskje det betyr maks avstand?

Nærgrense er den korteste avstanden du kan fokusere på. Men det er noen viktige forskjeller mellom kompakt og speilrefleks:

 

1. For kompaktkamera oppgis ofte nærgrense som avstanden mellom frontlinsa og fotoobjektet. For speilrefleks blir avstanden oppgitt som avstanden mellom filmplanet og fotoobjektet. Filmplanet er ofte merket av på kamerahuset; på f.eks. 10D er det en sirkel med strek gjennom på venstre side av blitsen..

 

2. For kompaktkamera er den oppgitte nærgrense for full vidvinkel. Det betyr at selv om du kan fokusere veldig nærme så blir det ikke noen imponerende forstørrelse. Med full vidvinkel får du og gjerne sterk tønnefortegning på bildet.

Endret av medi8or
Lenke til kommentar
Problemet med blitz på makrobilder er at objektivet gjerne kommer i veien for blitzen. Dette blir naturligvis et mindre problem når makrolinsa er 105mm og nærgrensen er 32 cm. Kanskje sverreb kan fortelle meg om dette da også er et problem? Med ekstern blitz kan man jo plassere blitzen i en annen vinkel og unngå skyggen fra objektivet, men hittil har jeg ikke tatt meg råd til SB600...(og D70 er fortsatt i posten fra Sverige)

 

Blitzen på kamerahuset kan du stort sett bare glemme for makrobruk (Annen bruk også strengt tatt), du kan imidlertid bruke den for å utløse en slaveblitz, ellers kan du naturligvis bruke en TTL kabel. (SC-28/SC-29)

 

For å unngå skjemmende skygger er det en fordel om du får lys fra flere vinkler, nå er blitzhodet i seg selv så stort i forhold til det man fotograferer i makro at det i seg selv nesten blir en soft-box, men det kan være lurt å eksperimentere med litt aluminiumsfolie og papirark til å tjene som reflektorer og diffusorer. Blitzen bør naturligvis av kameraet så sett den som trådløs slave eller bruk TTL kabel.

 

Har du bare den innebygde kan du forsøke å lage en diffusor ved å lage en papirtrakt til å tre over linsen. Den innebygde blitzen er nok imidlertid for svak til å gi tilstrekkelig belysning på denne måten, men den kan brukes for å utløse en slave uten å gi skjemmende skygger. (Husk at hvis du bruker en ikke iTTL slaveblitz må du bruke manuell blitzstyring for å hindre at pre-flash utløser slaven)

 

Med stødig feste for kamera og stillestående motiv er det jo imidlertid bare å bruke lang eksponeringstid.

Lenke til kommentar

Neida, det er rett det. Men retningen på streken er forskjellig. For filterdiameter er streken som på en ø, i alle fall på de objektivene jeg har sett etter på. Merket som angir filmplanet har en strek som er horisontal, parallell med filmplanet.

Plasseringen er jo og litt forskjellig, da. Den ene forran på objektivet, og den andre bak til ved siden av blitsen på kamerahuset.. :)

Lenke til kommentar

Her er svaret jeg fikk fra de som holder det fotokurset som er linket til før i denne posten:

 

Jeg vurdere å bli med på kurset dere har til høsten. Jeg går i planene om å investere i et Nikon D70. Jeg har null erfaring fra speilrefleks kameraer. Jeg jobber i det daglige som Multimedia Designer så jeg jobber mye med design og foto i det daglige og med verktøy som Photoshop.

 

Så jeg ser etter et kurs som kan gi meg kontroll over et relativt avansert kamera som D70 er. Jeg vil lære å mestre det og kunne vite hva slags teknikker å bruke i gitte situasjoner.

 

Tror du dette er noe dette kurset kan gi meg? Eventuelt om jeg også velger den ekstra 3 timers teknikkveld.

 

Hei!

 

Dette er eit grunnkurs som dekkjer nettopp det du er ute etter når det gjeld teknikk!! Målet er å forstå basisfunksjonane, og kunne bruke alle innstillingar/knappar på sitt kamera! Det er speilreflekskamera eg tek utgangspunkt i på kurset. Nikon D70 er eit veldig bra kamera!

 

mvh

Terje Skåre

 

AKIRA

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...