Gå til innhold

!!!spørsmål om windows xp!!!


TCK

Anbefalte innlegg

Hei. Eg har skaffa meg windows xp! Men eg vil ha XP og ME på likt! Må eg dele opp hardisken da?? Går det an å dele opp hardisken uten noen programvare?? Eventuelt hvordan?? Eg har ein heilt ny TCI Professional System X. Må eg formatere hardisken (vil helst ikke det!!)?? Når eg har instalert XP har eg dei samme programmene d som eg har i ME da??

Trenger svar fort!!!

 

Håper noen kan svare meg på disse spørsmålene!

 

 

Mvh :smile: TCK :smile:

 

[ Denne Melding var redigert av: TCK på 2002-04-18 15:34 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisan

 

Det mest vanlige i et dualbootsystem (flere OSer) er at man har hvert operativsystem på en egen stasjon. Det er nødvendig for at viktige filer ikke skal blande seg.

 

Jeg har WinXP og Win98SE på disken min. Jeg installerte Win98 på stasjon E og WinXP på stasjon C. (Bruker D: til spill, dokumenter og backups). Husk at det nyeste OSen (XP) må installeres først, ellers vil 98/ME overskrive viktige filer på c: stasjonen. WinXP gjør det som regel enkelt å sette opp et dualsystem.

 

Sjekk denne linken: http://support.microsoft.com/default.aspx?...EN-US;q306559#6

 

(Jeg er ganske sikker på at du slipper å formatere dersom du bruker et windows-formateringsprogram (PartitionMagic eller noe), men dele opp disken i flere stasjoner er nødvendig så vidt eg vet)

 

brsseb

AMD 1,2GHz T-Bird

MSI K7T266Pro2

512MB DDR

GeForce3 Ti200

WD 40GB disk

Lenke til kommentar

Quote:


Når eg har instalert XP har eg dei samme programmene d som eg har i ME da??



 

Nei, dersom du installerer et program i det ene OSet, får ikke det andre vite noe om dette programmet. Du må kjøre installasjonen for programmet i begge OSene.

 

Du kan da (i teorien) installere et program i begge OSene på akkurat samme plassen. F.eks at du installerer Winzip i WinXP og legger det på C:ProgrammerWinZip. Da kan du gå inn i Win98, kjøre installasjonsprogrammet igjen og legge det i samme mappe.

 

På denne måten sparer du deg for å måtte ha 2 kopier av alle programmene dine på disken. Et problem ved dette er at dersom du endrer noen viktige instillinger i programmet i det ene OSet (f.eks viktig registerinformasjon, etc), kan det være at programmet ikke vil fungere skikkelig i det andre OSet, som ikke er klar over endringen.

 

brsseb

Lenke til kommentar

Har vært diskutert og besvart mange ganger før.

 

Uten tap av data/formatering: Bruk Partition Magic og del harddisken i 2. Innstaller ME på partisjon 2. Uansett vil du slite noe sinnsykt :smile:

 

Med formatering/backup av data: Ta backup av data. Formater. Innstaller ME først og XP etterpå.

 

Men hvorfor i huleste skal du ha ME?? Bare søppel!

Lenke til kommentar

Hvis du oppgraderer fra ME til XP, så vil du ha de samme programmene i xp som i me. men du har ikke lenger me da.

 

Går ikke ann å oppgradere (degradere) fra xp til me. Du kan såklart legge inn me på partisjonen med xp og velge "leave filsystem intact" eller.no. Men registeret i me vil ikke vite at du har de programmene som ligger på disken... hvis du skjønner.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-04-18 16:47, TCK skrev:

Hvis eg vil oppgradere til XP fra ME.


For Guds skyld ikke gjør det!!

Ta en "clean" innstallasjon av XP, ikke oppgrader over ME.

 

Quote:


Kan eg bruke dei samme programmene som eg bukte i ME da??


"99.9%" av programmer som fungerer i ME, fungerer i XP. Men innstaller de på nytt etter at du har innstallert XP.

 

Quote:


Vis eg vil instalere tilbake til me fra xp kan eg bruke dei samme programmene som eg har gjort før eg instalerte xp da??


 

Tja... "75%" av programmer som fungerer i XP fungerer også i ME, men som sagt, innstaller de på nytt i ME.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...