Gå til innhold

Kan ikke dette, trenger hjelp


Anbefalte innlegg

Begynner å anse pcen ferdig, er bare litt usikker på noen av tingene, de er markert med en oransj farve.

 

KomplettPC.doc

Nå har du valgt 2 Processorer.

 

AMD Athlon 64 3000+ 2.0 GHz Socket 754, 512 KB cache, BOXED

AMD Athlon 64 3000+ 2.0 GHz Socket 754, 512 KB cache, OEM

 

Dette er begge processor, og like, bortsett fra at den ene leveres med vifte (boxed) Og den andre leveres uten vifte.

 

Jeg aner ikke hvilket hovedkort du skal velge, fordi jeg ikke kan noenting om AMD. :)

 

Men når det gjelder valg av hovedkort til systemet ditt, kan sikkert noen i forumet trå hjelpende til.

 

Er det forresten noen spesiell grunn til at du har valgt et AMD system?

 

Jeg mener bestemt at Intel er best å begynne med. (selv har jeg aldri helt klart å slutte med Intel)

 

Minne brikken er sikkert grei den, såsant du ikke skal overklokke noe da.

 

 

Edit: Dette hovedkortet er muligens noe for deg. Som sagt, jeg aner ingenting om AMD.

Men, jeg har hatt mange MSI hovedkort, de virker på meg som stabile og innholdsrike. Folket får korrigere meg. ;)

 

V

Endret av vetle
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oppdaget det for litt siden ja. AMD har jeg valgt fordi jeg har fått det anbefalt, ellers har jeg ingen peiling på hva som er forskjell mellom AMD eller Intel Pentium. Hadde vært fint om noen kunne forklare det.

 

MSI hovedkort har jeg blitt frarådet å kjøpe. Av samme person er jeg blitt rådet til å kjøpe enten abit, asus eller gigabyte kort.

 

Håper noen kan hjelpe meg med hovedkortet, som sagt, er dette min første pc, og jeg vil selvfølgelig ikke kaste bort 20.000,- på noe tull.

Lenke til kommentar
hvis du ikke vet hva ram er og du skal ha pc til 15-20 k så syntes jeg du kan gå og legge deg ned i senga di tenke litt og bestemme deg for og kjøpe en normal pc til ca 10 k istedet ass  :hrm:  :hrm:  :hrm:

Mulig han vil få problemer med å bygge sin første pc uten å inneha den grunnleggende kunnskapen, jeg sleit også første gang. Men, jeg fikk det til, og det gjør sikkert han også. I hvert fall dersom han får ordentlige svar på spørsmålene sine eller blir henvist til gode guider, i stedet for slike kommentarer som nevnt ovenfor. Man vokser på å gi seg selv utfordringer. Og dersom han har lyst til å bruke 20k på sin første pc, så tyder vel bare det på at han er ambisiøs, hvilket er en egenskap jeg i hvert fall verdsetter.

 

Banansplitt, jeg synes du skal gå i gang, men som andre har nevnt her, det kan være greit å ha tilgjengelig enten personer som kan litt om pc-bygging, eller foraer som hw.no. Lykke til. :thumbup:

 

edit:skriveleif + bold + kursiv

Endret av kns
Lenke til kommentar

kns jeg har en venn som nylig har kjøt seg en pc. Han fikk hjelp fra en som kunne det.

I tilleg så lærer man mye av å se på og nå kan han masse om pc.

Så banansplitt har du noen venner som kan bygge den for deg så få han til å hjelpe deg mens du ser på.

Du lærer mye :yes:

Lenke til kommentar
kns jeg har en venn som nylig har kjøt seg en pc. Han fikk hjelp fra en som kunne det.

I tilleg så lærer man mye av å se på og nå kan han masse om pc.

Så banansplitt har du noen venner som kan bygge den for deg så få han til å hjelpe deg mens du ser på.

Du lærer mye :yes:

Ja, det var jo det jeg sa, var det ikke? :) Jeg er helt enig, man lærer aller mest når man bare kaster seg uti det! :D ...så da er vi vel enige, da? ;)

Lenke til kommentar
Jeg bruker heller en 500 lapp på at komplett gjør det enn at jeg skal vi av 20.000 på grunn av en dum feil jeg gjør.

Ja helt riktig ! er ikke helt inne på hvor alle kabler og shit skal kobles selv ! men kan med AGP port, RAM og CPU ! skal bygge ikveld ! (en venn kommer heldigvis)`

 

så han skal hjelpe meg ! du får ha lykke til bananaspiltt ! :wee:

Lenke til kommentar
Kvalitetsminne! Utmerket valg.

 

MSI lager helt fine AMD64-hovedkort, det eneste har vært at et av chipsettene ikke liker TwinMOS-ram så godt, men det er ikke noe problem siden du har valgt Corsair. Personlig ville jeg gått for et hovedkort med nFORCE 3 250-chipsett, da f.eks dette:

 

MSI K8N Neo Platinum Edition

MSI K8N NEO Platinum :yes:

Endret av Asus Radeon 9800XT
Lenke til kommentar
De fleste her på hardware sier at MSI kort er noe av det beste man kan få for. Noen utenfor forumet sier at det er noe av det man IKKE bør velge.

 

Dermed gjør det meg utrolig usikker på om jeg faktisk skal ha MSI kort eller ikke.

Jeg tørr påstå at dette forumet har noen av de mest kunnskapsrike personene på hw i landet. (Meg selv IKKE inkludert, jeg er en n00b)

 

Har ikke tall på hvor mange ganger jeg har fått hjelp og råd på hw.no.

 

Så når du sier at "noen" utenfor forumet sier negative ting om MSI hovedkort, så vil jeg først vite de "noen" sine kunnskaper om hw.

 

V

 

EDIT: Skrivefeil

Endret av vetle
Lenke til kommentar

Slenger meg på med et par synspunkter:

 

Er du sikker på at du vil ha både en CD-rom og en DVD-rom? DVD-rom kan lese CD-plater også, så dette er strengt tatt unødvendig. Det jeg ville ha satset på var en brenner. Helst en DVD-brenner, men en CD-brenner funker også dersom du ikke skal brenne DVD-plater. Siden det er mye større lagringskapasitet på DVD-plater vil jeg anbefale å gå for dette. En DVD-brenner kan lese både CD og DVD-plater, samt skrive til begge formatene. Forresten skriver du innledningsvis at du også skal bruke PCen til videoredigering. Da bør du ha en DVD-brenner. (Kjekt å kunne lagre videoen du ha redigert.) Jeg vil anbefale NEC 2510 A som vel er en av de beste brennerne pr. dags dato. Dropp CD-rom og DVD-rom.

 

Man får bestandig for lite lagringsplass. Jeg ville ha gått for en større harddisk, f.eks. denne fra Seagate på 200GB.

 

Videre kan du jo vurdere om du trenger Web-kamera. Mitt web-kamera har ligget i skuffen i over 2 år. Dersom du ikke har et konkret behov for dette, ville jeg droppet det og spart noen kroner.

 

Når det gjelder selve byggingen er jeg rimelig sikker på at du vil få det til etterhvert. Så lenge du har komponenter som passer sammen er selve byggingen normalt relativt enkelt. Barer sp¨ør her på forumet om det skulle være noe.

 

Lykke til.

Lenke til kommentar
Slenger meg på med et par synspunkter:

 

Er du sikker på at du vil ha både en CD-rom og en DVD-rom? DVD-rom kan lese CD-plater også, så dette er strengt tatt unødvendig. Det jeg ville ha satset på var en brenner. Helst en DVD-brenner, men en CD-brenner funker også dersom du ikke skal brenne DVD-plater. Siden det er mye større lagringskapasitet på DVD-plater vil jeg anbefale å gå for dette. En DVD-brenner kan lese både CD og DVD-plater, samt skrive til begge formatene. Forresten skriver du innledningsvis at du også skal bruke PCen til videoredigering. Da bør du ha en DVD-brenner. (Kjekt å kunne lagre videoen du ha redigert.) Jeg vil anbefale NEC 2510 A som vel er en av de beste brennerne pr. dags dato. Dropp CD-rom og DVD-rom.

 

Man får bestandig for lite lagringsplass. Jeg ville ha gått for en større harddisk, f.eks. denne fra Seagate på 200GB.

 

Videre kan du jo vurdere om du trenger Web-kamera. Mitt web-kamera har ligget i skuffen i over 2 år. Dersom du ikke har et konkret behov for dette, ville jeg droppet det og spart noen kroner.

 

Når det gjelder selve byggingen er jeg rimelig sikker på at du vil få det til etterhvert. Så lenge du har komponenter som passer sammen er selve byggingen normalt relativt enkelt. Barer sp¨ør her på forumet om det skulle være noe.

 

Lykke til.

fullstendig enig i alle de punktene du nevner der, både dvd-brenner, webkamera og hd-størrelse. råd til etterfølging!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...