Gå til innhold

Lydløs rakett på 1800 MHz


Anbefalte innlegg

Jeg har løsningen på en lydløs PC. Har hatt en slik i lang tid nå og alt fungerer bra. Min CPU har vært overklokket 40% mens PC'en var helt lydløst og 100% stabil.

 

1. Ikke bruk sideplater, de bare samler varme og gjør det vanskelig å lage en lydløs PC

 

2. Siden vi ikke har sidepaneler så trenger vi ikke en kraftig vifte i PSU. Koble viften i PSU på 5 volt (rød ledning) eller bytt til en Pabst på 12 dB.

 

3. Bruk CPU Halt kommandoen med WCPRSET slik at CPU ikke lager varme når den er idle (99% av tiden)

 

4. Bruk en kraftig kjøleribbe f. eks Alpha PAL 8045.

Sett på en støysvak 12 cm vifte; trim den med potmeter eller koble den til 3.3 (lilla ledning)eller 5 volt. Det beste er en temp regulert vifte.

 

5. Lag ett kabinett til hardisken med innebygde vifter. Dette kabinettet lages av tykke støydempingsmatter. Lag lange luftekanaler slik at den høyfrekvente hylingen fra HDD ikke slipper ut.

 

Tegning og bilde på dette blir lagt ut på min webside hvis noen er interisert!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


On 2001-11-03 19:45, qwerty skrev:

Jeg har løsningen på en lydløs PC. Har hatt en slik i lang tid nå og alt fungerer bra. Min CPU har vært overklokket 40% mens PC'en var helt lydløst og 100% stabil.


Høres nesten ut som min PC, det der. Bare halvparten så mange Mhz, men...

 

Quote:


1. Ikke bruk sideplater, de bare samler varme og gjør det vanskelig å lage en lydløs PC


Njæææ.... Jeg har et par vifter i fronten (8cm og 12cm som går på 5 volt). Disse skaper nok luftstrøm til at det ikke blir noen nevneverdig forskjell i temperatur om jeg tar av sideplatene.

 

Quote:


2. Siden vi ikke har sidepaneler så trenger vi ikke en kraftig vifte i PSU. Koble viften i PSU på 5 volt (rød ledning) eller bytt til en Pabst på 12 dB.


Har selv en Enermax med temperaturregulerte vifter. I og for seg en stillegående strømforsyning, men jeg vurderer å sette inn en motstand for å senke hastigheten ytterligere.

 

Quote:


3. Bruk CPU Halt kommandoen med WCPRSET slik at CPU ikke lager varme når den er idle (99% av tiden)


Helt klart en stor fordel. Men av en eller annen grunn så funker ikke WPCRSET-trikset hos alle.

 

Quote:


4. Bruk en kraftig kjøleribbe f. eks Alpha PAL 8045.

Sett på en støysvak 12 cm vifte; trim den med potmeter eller koble den til 3.3 (lilla ledning)eller 5 volt. Det beste er en temp regulert vifte.


Bruker selv TaiSol CGK742 hvor originalvifta går på 5V. 99% lydløs, og grei nok kjøling for min Duron. Men det blir nok i minste laget for en T-Bird 1.mye

 

Quote:


5. Lag ett kabinett til hardisken med innebygde vifter. Dette kabinettet lages av tykke støydempingsmatter. Lag lange luftekanaler slik at den høyfrekvente hylingen fra HDD ikke slipper ut.


Har selv pakket inn harddisken i støydempingsmatter med luftekanaler, og en 4cm vifte på 5V for å frakte vekk varmen. Funker utmerket.

 

Ellers har jeg tatt vekk vifta på grafikkortet (som forøvrig har blitt harddisk-kjøler) og montert på en svær ribbe i stedet for. Denne tar dessverre 2 PCI'plasser, men man må jo som kjent lide for stillheten...

 

Alt i alt en 98% stille PC. Ikke totalt lydløs (som min gamle PC var) men stille nok til at det ikke er noe problem å sove 50 cm unna PC'en.

 

Quote:


Tegning og bilde på dette blir lagt ut på min webside hvis noen er interisert!


Om noen i Trondheimstraktene gidder å låne meg et digitalkamera, skal vel jeg også kunne klare å få frem noen bilder.

Lenke til kommentar

Takk;

har nå sjekket litt rundt omkring. Kjører EPoX 8KHA+ (via266A) og fikk et annet sted et tips om å sette register 92 til e9. Det gjorde susen. Idle-temperatur på min CPU (TB1333) ble dermed kun 4-5 grader over romtemperatur (dvs. ca 28 grader). La likevel merke til at temperaturen sank saktere enn tilsvarende for KT133A-chipset etter bruk av WPCRSET.

 

Kjører Silverado CPU-vifte i et Chieftech-kabinett med et par kabinett-vifter.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2001-11-27 14:54, paalel skrev:

Takk;

har nå sjekket litt rundt omkring. Kjører EPoX 8KHA+ (via266A) og fikk et annet sted et tips om å sette register 92 til e9. Det gjorde susen. Idle-temperatur på min CPU (TB1333) ble dermed kun 4-5 grader over romtemperatur (dvs. ca 28 grader). La likevel merke til at temperaturen sank saktere enn tilsvarende for KT133A-chipset etter bruk av WPCRSET.


Kjører Silverado CPU-vifte i et Chieftech-kabinett med et par kabinett-vifter.


 

Hmm .. i åssen operativsystem fikk du den til å idle så bra ?

 

Jeg har selv en Tbird 1333 , og har forsket litt på det med idling, som kjent så er asus hovedkort ikke så veldig "idle" venlige som abit kort.

 

Jeg ligger as we speak , i win2000 på 50 grader "idle" .. det er mye .. men det er fordi jeg har ACPI Disabled (Bruker temp fix bios til hk'et fra http://www.braziliantech.com) , når jeg kjører WinXP (drittos) med ACPI , så ligger den og idler på 32-33 grader.. kjipt egentlig .. åssen kan jeg få den til å idle på 32-33 grader sån i win2k og med ACPI disabled (ACPI i win2k = alle kort samme irq = krash og smell og hyl :razz:)

Lenke til kommentar

Noen som kan gi meg noen linker med forklaring/tips ang de wcpr proggene som jeg ikke fatta en drit av ? Er det permanente forandringer i bios slik at det virker selv om jeg formaterer.. eller er det noe i registeret .. går det vekk når jeg slår av pc o.s.v ?? hakke ide trenger hjelp,

 

Har et ASUS A7V133-raid hovedkort og en tbird 1333.

Lenke til kommentar

WPCREDIT : Gjør bare midlertidige endringer. Går tilbake til gamle innstillinger ved restart av PC.

 

WPCRSET : Lagrer innstillingene. Disse kjøres ved oppstart av Windows.

 

Ellers kan du se her (stort sett om minne-tweaking, men...)

 

http://www.viahardware.com/wpcreditkt133.shtm

http://www.overclockers.com/tips280/

http://www.vr-zone.com/guides/wpcredit/

 

Ellers er det val bare å søke etter WPCREDIT i Google eller noe...

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...