Gå til innhold

AthlonXP 1700/Asus A7V266 temperaturer


Pingvin

Anbefalte innlegg

Som kjøling har jeg en TaiSol med fan-adapter og en PAPST 80mm vifte.

Dette skulle jo egentlig være bra nok kjøling for en AthlonXP 1700 (1466Mhz), men temperaturene ligger på rundt 55-58 grader...etter et par timer.

 

Testet CPU Stability Tester, og temperaturen gikk over 60 grader.

 

Jeg har ikke lagt så veldig my arbeid i vifta, men jeg har pusset underflaten på ribba med fint sandpapir, smurte så artic silver på CPUen og satte vifta på. Vil ikke si jeg merker noen som helst forskjell med eller uten fan-adapter på...

 

En annen ting...når jeg prøver å kjøre WCPUID (www.h-oda.com) så kræsjer maskinen! Mulig det er på grunn av at det ikke er støtte for Palomino enda...

 

Er det trolig at temperaturene rapporteres feil? Eller burde jeg skaffe meg en bedre vifte?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har en XP1800 på et MSI K7T266 PRO2-RU som jeg kun har en billig cooler master sak på (dp5-6i31c) og den holder, uten noe cpu idle program rundt, 45C. Med VCool 1.8b2 ligger den rundt 38C.

med STAB etter ca. 45min ligger den på 53C.

Byttet vifte i power til en litt mer stillegående og alle max temperaturer økte med 3-4C så jeg må nok få proffhjelp til å gjøre boksen stillere uten at det gjør den om til en ovn!

Jeg får heller legge i det lille ekstra og kjøpe en noise control 350w eller lignende.

Lenke til kommentar

Når det gjelder temperatur målingene til Asus hovedkort så har jeg fått vite av diverse andre forum at disse målingene viser en noe høyere verdi enn det noen andre hovedkort gjør. Dette kan stemme, for jeg har ett Epox kort med samme prosessor som jeg har på mitt Asus A7V266, og her er forskjellen hele 10 grader mindre på Epox sitt hovedkort.

Det skal heller ikke, ifølge andre hardware forum, være noe kritisk feil om man har en slik temperatur som du har (rundt 60 grader). Som alle vet så tåler AMD sine prosessorer ganske høye temperaturer før dem begynner å smelte. Tror det var i underkant av 90 grader. Men det er jo klart, jo mer man får temperaturen ned, jo lengere levetid vil CPUen antageligvis ha. Men nå det gjelder din temp, så skal det ikke være noe fare, så lenge maskinen din er stabil, og ikke 'fryser' eller 'klikker' under operasjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...