Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Dekorstripe til frontrute


Anbefalte innlegg

Hei, var litt i tvil på om ei sku poste den her.. Ei har lyst til å få tak i ei Dekorstripe til bilen min. Så ei lurte på om noen har en link til web-butikker som forhandler slikt. Har funnet noen, men de er litt for brei og dekker halve frontruta.. Hadde tenkt noe sånt som 15cm i tykkelse.

 

på forhånd takk.

Endret av GreenBeret
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eneste ulempen med sånn strippe er at det er ulovlig, jeg ble stoppet av politet med det(den var 5cm brei\tykk), de bad meg fjerne den ellers fikk jeg mangellapp\forelegg, men de oppdaga ikke at jeg hadde 70\60mm senkesett :D

Endret av trra
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 2 uker senere...

Når ble det ulovlig med sånn film øverst på frontruten?

Det siste jeg vet om er at så lenge filmen ikke ligger i området til vindusviskerne så er den lovlig, akkurat det samme som steinsprang, hvis steinspranget/sprekken ligger utenfor synsfeltet (der vindusviskerne tar) så kan ingen forlange at du må bytte rute!

Det er mulig jeg er blitt for gammel og ikke har fulgt godt nok med..........

Lenke til kommentar
hvis steinspranget/sprekken ligger utenfor synsfeltet (der vindusviskerne tar) så kan ingen forlange at du må bytte rute!

Litt OT dette, men jeg mener å huske at sålenge steinsprang(roser) ikke er et område på ca. 20-30 x 20-30cm rett fremfor rattet, så slipper man å skifte ruta.

 

Topic: Når det gjelder bakruta kan du omså lakke den kølsvart med null sikt ut og få det godkjent, da det ikke er krav om sikt ut av bakrute og bakre sideruter.

Lenke til kommentar
hvis steinspranget/sprekken ligger utenfor synsfeltet (der vindusviskerne tar) så kan ingen forlange at du må bytte rute!

Litt OT dette, men jeg mener å huske at sålenge steinsprang(roser) ikke er et område på ca. 20-30 x 20-30cm rett fremfor rattet, så slipper man å skifte ruta.

 

Topic: Når det gjelder bakruta kan du omså lakke den kølsvart med null sikt ut og få det godkjent, da det ikke er krav om sikt ut av bakrute og bakre sideruter.

Det er i hvertfall ikke min erfaring.

 

Har måttet skifte rute pga sprekk ytterst til høyre på pasasjersiden(innenfor feltet til vinduspusserne).

Har og hatt en bil hvor ruten var sprukket i hele bredden, men siden dette var nederst på ruten(under vindusviskerne) gikk den igjennom kontrollen.

 

Men jeg tror at når det gjelder ruter og sikt så praktiseres det veldig ulikt av kontrollørene!

Lenke til kommentar

Jan-E: En sprekk er ikke det samme som en rose fra steinsprang.

En sprekk blir større og større med tiden pga. bla. temp. forskjell inne/ute og bevegelse i chassis, en rose påvirkes ikke av disse faktorene.

En sprekk svekker styrken i glasset, det gjør ikke en rose.

 

otis: Sidespeil.

Mange mindre og større varebiler f. eks Caddy, mangler bakrute.

Endret av Opus
Lenke til kommentar
Jan-E: En sprekk er ikke det samme som en rose fra steinsprang.

En sprekk blir større og større med tiden pga. bla. temp. forskjell inne/ute og bevegelse i chassis, en rose påvirkes ikke av disse faktorene.

En sprekk svekker styrken i glasset, det gjør ikke en rose.

 

otis: Sidespeil.

Mange mindre og større varebiler f. eks Caddy, mangler bakrute.

Påvirkes ikke en "rose" av disse faktorene? Hva mener du med det?

Det er jo nettop steinsprang som er årsaken til de fleste sprekkene som oppstår i laminert glass!

 

Nå svekker ikke en sprekk ruten mye, det er tross alt kunststoffet som ligger i mellom glasslagene som er armeringen, glasset er det ikke mye styrke i. Det er lenge siden det var lov å bruke herdet glass i frontruten...

Kontrollørene hadde aldri sluppet igjennom en sprukket rute hvis den var svekket.

 

Hadde forøvrig et tilfelle på min Scorpio hvor ruten er limt, og dermed ikke kan "gi" seg, sånn som ruter som står i pakninger kan. Ruten var bare et år gammel og jeg hadde fått et bitte lite steinsprang som så vidt kunne sees som jeg ikke hadde rukket å fått reparert. Bilen stod litt skjevt, og en god og varm dag da jeg skulle vaske den og jeg sprutet vann på ruten sa det pang, den sprakk tvers over.

Årsak: steinsprang og vridning i karroseriet i kombinasjon med kaldt vann. Så kom ikke å si at ruten ikke blir svekket av en "rose".

 

Det hører med til historien at det var en tofarget rute med varmetråder, og jeg er GLAD jeg hadde delkasko.

Lenke til kommentar
Det er ikke lov med banner/streamer i frontruta. Dette gjelder uansett farge/type/lengde og bredde. Blir en 2'er feil på Eu-kontrollen. Basta.

Siden du sier "Basta" så kan du vel henvise til hvor i kjøretøyforskriftene den paragrafen finnes.

Klarer ikke helt å se den store forskjellen på ruter med originalt felt og et pålimt felt når det gjelder sikthindring.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
En kjapp telefon til biltilsynet bekrefter at det ikke er lov med noe som helst klistermerke/streamer på frontruten.

 

Noen her med erfaring i å få mangel på eu-kontroll?

Nå har jeg lest igjennom det som omhandler ruter og sikt i kjøretøyforskriftene og kan ikke finne noe forbud mot streamer på frontruten. Ellers så finner jeg reglene for påsetting av solfilm, og der står det at "på kjøretøy som skal ha innvendig speil skal sikten bak være sånn at blålys kan sees".

 

Er det ikke noen som kan finne fram det forbudet, det må jo være lett¨å finne siden så mange er så sikker på at det er forbudt.

 

Som sagt tidligere så var det ikke forbudt "før i tia", men den måtte ikke være påsatt i området som viskerne går over, altså siktområdet.

 

Når det gjelder biltilsynet så får man forskjellig svar alt etter hvor man henvender seg, det vet mange som har fått godkjent ombygging av bil.

Lenke til kommentar

Satt og leste om dette i STRO boken til bil her forleden.

 

Der har du også et punkt at Vinduer/glass ikke skal forandres utifra fabrikk standard.

 

Dvs, at er det ikke laminerte glass orginalt i bilen så får du heller ikke sette det inn.

 

Legger du på "Film" på vinduene så blir de Laminert, Altså Ulovlig. (sikerhet)

 

Men nå er STRO boka vansklig og lese da det blir som å lese i norges lover. se §14 deretter ditendaten osv.

 

Bilen skal ikke Avvike fra hva den er godkjent med, Såsant ikke Tillatelse inhentes av Produsent.

 

De aller fleste som Bygger bil ifra Scratch med ny motor og nytt drivverk ++++ henter netopp dette da det ligger mye i å ha en bil Typegodkjent og FULT lovlig på vei og ved F.eks fremvisning av bilen.

Endret av win_xp
Lenke til kommentar

Så du mener at biler fra 60-tallet som var levert med herdet glass i frontruten ikke kan ha montert laminert glass?

Herdet glass i frontruten er direkte livsfarlig, jeg vet det for jeg har vært med å få steinsprang i en Opel Rekord Olympia med herdet glass, og det ble etterpå satt inn laminert glass, heldigvis!!!

 

Laminering er to eller flere lag glass limt sammen med plast i mellom.

En streamer utenpå ruten vil vel de fleste heller sammenligne med å tape ruten, ikke laminere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...