Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Dekorstripe til frontrute


Anbefalte innlegg

Uansett om noe er lov eller ikke, så er det til syvende og sist politiet og biltilsynet som bestemmer. Dersom de sier at du ikke har lov, så har du ikke lov.

 

Dersom politiet stopper deg og gir deg bot pga en slik streamer, så er de i sin fulle rett.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Uansett om noe er lov eller ikke, så er det til syvende og sist politiet og biltilsynet som bestemmer. Dersom de sier at du ikke har lov, så har du ikke lov.

 

Dersom politiet stopper deg og gir deg bot pga en slik streamer, så er de i sin fulle rett.

Neida, det er ikke Politi og Biltilsyn som til syvende og sist bestemmer, det er det det norske rettsvesenet som gjør.

 

Du deltok selv i en tråd tidligere om bruk av kurve/tåkelys, og der var det en som uttalte at en veninne av han hadde fått 1000 kr. i bot for kjøring med tåkelys i fullt dagslys. Dette er jo fullstendig feil da det er lov å bruke tåkelys som kjørelys i dagslys, så ikke kom å si at alt Politiet sier er sant, jeg hadde i hvertfall aldri godtatt en sånn bot!

 

En vanlig Politimann/Lensmannsbetjent har som regel ikke veldig mye peiling ang. det tekniske på bilen, de kan knapt sjekke dokumenter, lys og dekk.

Lenke til kommentar

Det jeg mente var jo såklart at dersom man blir stoppet i teknisk kontroll eller har bilen på eukontroll så vil man få en mangellapp på grunn av en slik streamer.

 

Har vært med på å bli stoppa med en slik topstripe/streamer/stripe i frontruta, og da ble det sagt av politiet på stedet at vi enten måtte rive av stripa på stedet, eller godta en bot på 1500kr samt komme og vise bilen uten stripa noen dager senere.

 

Den tråden du nevner så kan det godt hende at man snakker om tåkeBAKlys, og da blir det jo litt mening i det hele. Men dersom man snakker om tåkelys/spredere/grøftlys som sitter i frontfangeren skjønner jeg poenget ditt. Forøvrig kan man bare bruke slike tåkelys som kjørelys i sammenheng med parklys. Bare tåkelys, eller både tåkelys og nærlys er ulovlig.

Lenke til kommentar

Nå handlet tråden om kurve/tåkelys og de er som kjent montert forran på bilen.

 

Jeg er ikke vanskelig når det gjelder lovligheten av streamer, men når jeg ikke finner noen plasser hvor det står svart på hvitt at det er ulovlig og det at jeg vet at det var lovlig på 80-tallet så er interessen min stor for å få en bekreftelse på hvor i lovverket man finner at det er ulovlig.

 

Det jeg tror er tilfelle er at det er snakk om biler med svære streamere som dekker noe av siktområdet på ruten.

Lenke til kommentar

Ville tro at såfremst streameren ikke er i synlig området (altså der vindusviskerene tar), så er det lovlig. Hvis derimot vindusvisker går over streameren, så er det mangellapp.

 

Ezekiel har rett ang tåke/tåpe/grøftelys.

 

Edit: Man har forøvrig IKKE lov til å male bakruta sort o.l.. Man kan sote og herje, men det er et krav at man skal kunne se blålys fra utrykningskjøretøy gjennom ruta (dette gjelder altså kjøretøy som har bakrute).

Endret av TomasK
Lenke til kommentar
Ville tro at såfremst streameren ikke er i synlig området (altså der vindusviskerene tar), så er det lovlig. Hvis derimot vindusvisker går over streameren, så er det mangellapp.

 

Ezekiel har rett ang tåke/tåpe/grøftelys.

Her er tråden om kurve/tåkelys: http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=224490&hl=

 

Slik jeg oppfatter det så var det kurve/tåkelys som var brukt av jenta som fikk bot.

 

Endelig en som har samme oppfatning som jeg har når det gjelder frontrute og sikt!

Lenke til kommentar

Finner heller ingen steder hvor det står at det er ulovlig med streamer, men jeg finner antydninger til at man ikke har lov til å sote eller installere film som forhindrer sikt fremover eller på siderutene som sjåfør ser ut av. Siden vindusviskerene bestemmer hva fri sikt er, så må det altså være lovlig såfremst soting/streamer ikke går over i samme område som visker. De fleste biler blir jo levert med solfilm øverst på ruten (veldig sotet område) og jeg kan ikke se at viskerene på hverken Sebringen eller Mustangen min går over i dette området.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...