Gå til innhold

skal ny lagrings server...


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har ikke så mye peiling på sånt, men jeg forsøker meg med et svar siden ingen andre har gjort det enda, så får dere rette på meg hvis jeg tar feil :p

 

Når det kommer til CPU og RAM til filserver kan du bruke alt fra P3 500Mhz, 256 Ram og oppover, så dersom du har noe gammelt liggende kan du sikkert bruke det. Hvis du må kjøpe noe så kanskje:

 

AMD Athlon XP2000+

Asus A7V8X-X Hovedkort

TwinMOS PC2700 DDR-DIMM 512MB

 

Du kan sikkert gjøre dette billigere ved å velge celeron/duron CPU, eller finne noen brukte/demobrukte varer.

 

Harddiskene er vel kanskje lurt å sette opp i raid5 - slik at du ikke mister noe hvis en disk ryker? Det som er dumt, er at størrelsen tilsvarende èn disk forsvinner fra den totale lagringsplassen, dvs at hvis du har 5x200GB vil den effektive lagringsplassen være 4x200GB. Dersom dette er noe du vurerer, har HighPoint noen kontrollere som skal være bra.

 

- Vegard -

Lenke til kommentar
[quote name='vegjoh' date='18/06/2004 : 10:09'] [quote name='AMD-King' date='18/06/2004 : 10:06']Det er viktig å ha litt ekstra visst det er bedriftsmaskin det skal være.[/quote]
Ja, selvfølgelig. Gikk ut fra at dette var en filserver for hjemmebruk :) [/quote]
Ja, visst det er en hjemmePC så ser forslaget meget bra ut. RAID5 er jo å foretrekke, men det er mangen som vil ha den ekstra plassen.

En ting jeg har lært meg i det siste er at man ikke trenger å se på ytelsen på en harddisk visst man skal ha den til langtidslagring. Det som betyr noe da er at man har en harddisk som er kald og fungerer, for varme er ikke å foretrekke på harddisker. Samsung og Seagate skiller seg ut da. Disse støyer også mindre. Western Digital er midt på treet når det gjelder ytelse kontra varme, et meget bra valg for mange.

Anbefaler en PC med NForce 2 hovedkort og en billig Athlon XP, muligens Duron 1.6. Dette Pga. av prisen. Også putter du i en DDR333 eller DDR400 brikke (helst 512MB). Det er ikke så nøye med å ha kraftige saker her visst du skal ha en hjemmefilserver. Husk et grafikkkort som ikke koster så mye, kanskje du finner et NForce 2 hovedkort med integrert skjermkort?
Lenke til kommentar

det er en hjemme server ja ska ha alt som spell til filmer på den...

 

har masse sesonger som Angel,friends,buffy osv. og de tar stor plass så jeg må ha meg en sever så har vi 6 pcèr i huset også så det er litt kjekt...har en p3 677mhz liggende med et gammalt hk og 256 SD 133 ram :D

 

menne kan noen si meg hva jeg trenger til og sette opp i raid5 en guide eller noe ?

Lenke til kommentar

Skal du sette opp software raid så er det bare å titte i dokumentasjonen til operativsystemet, bruker du linux eller bsd til jobben er dette veldig godt dokumentert - bruk google ;)

 

Ha i bak hodet at raid5 faktisk har dårligere eller lik skrive ytelse som 1 disk vis det er 4 eller mindre disker i array'et..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...