Gå til innhold

1x1 cm die = 3000MHz 2x2 cm die = 12000 MHz ?


Anbefalte innlegg

Hvorfor i huleste lager ikke CPU produsentene ikke bare større CPU er? :dontgetit: De er jo en ganger en cm ca. Da får de en fart på over 3000 MHz i dag. Hvis de lager dem to ganger to centimeter blir det over 12000 MHz :dribble: siden arealet firedobles og antall transistorer også firedobles? Da er det jo mye enklere å lage store prossessorer. Eventuelt klokke ned en stor en og få MYE større kjøleareal...

 

Bare si ifra hvis dette høres dumt ut men jeg bare lurer jeg :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke så mye peiling på dette, men tror de prøver å få de minst mulig for å få lavest pris. Silisium wafferne de lages av er visst dyre, og vanskelige å få feilfrie. Jo flere CPU'er de får på en, dess lavere produksjon's kostnad.

 

(Tror jeg :) )

 

Edit: forstår vel va du mente, jo større arael, jo enklere å kjøle. Og vil da takkle høyere spenninger som kan gi høyere frekvenser.

Endret av Sigurd2
Lenke til kommentar

hehe, tror nok ikke det er så enkelt :) men tenk på dette:

 

en fire liters motor blir ikke dobbelt så rask som en to liters...

 

Hvis de på noen som helst måte kunne fått høyere farter på prosessorene, tror jeg ikke noen ekstra kostnader hadde stoppet dem :D

Endret av arnosmith
Lenke til kommentar

Hadde det vert så lett å få raskere prossorer så hadde dei nok gjor d for lengst.

 

Problemet dei strever med er å få dei mindre. :yes:

 

Til mindre dei får dei til mindre varme produsere dei. Trur dette har med at mindre matrial, utvikler mindre varme. For når eit matrial (Transistorer o.s.v) blir utsett for så mange Hz skaper dei enormt mye varme.

 

Viss ein prossor blir hardt klokka, snakker då om kjøling med flytene nitrogen. Så utvikler den nok varme til å varme opp eit hus med. ( er ikkje heilt sikker på dette men meiner å ha lest d ein plass) :ermm:

Lenke til kommentar

Det er en tanke ja, OH genialt, P4 "bigboy" eller noe. da er det en vanlig sokkel 478 som går 2 cm ut fra sokkelen og der sitter det en prosessor på 4x4cm eller noe"! :p

 

Med 4 ekstra molex kontakter for strøm da selvfølgelig. 2x vapo trengs også for å kjøle.

Lenke til kommentar
Det er en tanke ja, OH genialt, P4 "bigboy" eller noe. da er det en vanlig sokkel 478 som går 2 cm ut fra sokkelen og der sitter det en prosessor på 4x4cm eller noe"! :p

 

Med 4 ekstra molex kontakter for strøm da selvfølgelig. 2x vapo trengs også for å kjøle.

eller fire vapo...

Lenke til kommentar

Hvis de kan lage en 12000 MHz prossessor til bare 4 ganger prisen av en vanlig og sett at prisen synker etter en stund så blir jo prisen bare 2000-4000 for en så herlig prossessor. :green::dribble:

 

En prossessor med 4 ganger så mange transistorer gjør 4 ganger så mange utregninger i sekundet, sier ikke det seg selv.... ikke slå hvis jeg tenker kort nå da... :p

Lenke til kommentar

hehe, det er ikke så simpelt som mange tror....

 

btw. tell me if im wrong !

 

hvis man laver afstanden mellem transistorne for store, så er signalet forvrænget meget, spændingen i de små kredsløb er utrolig lav, over stører afstande kommer der jo spændingsfald i alle kredsløb, men det påvirker små spændinger endu

mere.

 

så derfor kan man ikke lave en processor støre uden at hæve spændingen, hvis man hæver spændingen så brænder man alle de små transistorer af, så støre processor = støre transistore = bare en stører mere krævende CPU.

 

den bliver ikke hurtigere, men den bliver bare støre og mere strøm krævende.

Lenke til kommentar
dere har sikkert fått med AlienWare som har kommet med 2xskjermkort

 

hva med 2x cpu eller 4x ... 4x FX-53 hadde vært noe

 

og da mener jeg ikke i dual..men at 2CPU blir som 1 ..

 

akkurat som Raid 0 ...

Vell, så fungerer ikke alienware sin teknologi sånn akkurat da, måten den fungerer på er at den fordeler Gpu work load mellom begge kortene, på denne måten øker di ytelsen.

Lenke til kommentar

Er noen som er inne på noen grunnene til at AMD/Intel osv ikke lager større prosessorer. Men hovedgrunnen er at når hastihetene nærmer seg 2-3GHz så kan ikke banene i CPU'en være så lange for signalet vil tape seg. Det vil da gjøre at man må ha høyere spenning og prosessoren vil utvikle mye mer varme.

Lenke til kommentar

Jeg leste forresten noe for en stund siden om at man kunne i en viss framtid får "hjelpeCPUer" på PCI kort, nå som PCI-ekspress er kommet vil jo litt programvare kunne la en ekstraprossessor kjøre en del av utregningene, hvis man f, eks har 4 prossessorer på hvert pcikort og man har 5 kort, ville man få en SUPER PC til en relativt billig penge.... Det hørtes ut som om det faktisk skulle bli mulig.... i PCI ens levetid :dontgetit:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...