Gå til innhold

Prosjekt TDX-klone


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Konge Skrue :w00t:

 

Har virkelig sett fram til denne :yes:

 

Men ét spørsmål; Hva brukte du til å planslipe blokka? sporene ble da så runde :dontgetit:

Takktakk!

 

De runde sporene skyldes at "me har juksa litt"! For å gjøre planslipinga litt raskere, har jeg dreid vekk noe av tykkelsen på kobberplata utenfor det området som strengt tatt ikke må planes.

Dette er selvsagt ikke nødvendig, man kan gjerne planslipe hele plata og få samme resultat. Det tar bare litt lengre tid.....

Lenke til kommentar
Jag lurar på huruvida den tunna kopparplattan verkligen behövs eller inte.

Den bidrar ju inte nämnvärt till kylningen, så det borde räcka med "flänsen" fastlimmad i plexi...

 

/Olle

Kunne nok ha erstattet kobberplaten med plexi. Men grunnet styrken burde den nok ha vært 3-4mm tykk. Men da ville det oppstått et annet problem, nemmelig at vannstømmen i bunn av kobberbiten hadde møtt "veggen" i form av den tykkere plexien. Dette kunne man riktignok ha fikset med å slipe kanten på plexien på skrå, ned til 1,5 mm. Men da oppstår igjen et nytt problem. Det ville bli vanskeligere og få limingen solid nok.

Men ser selvfølgelig ikke bort fra at det ville gått greit med rett type lim. Det hadde i allfall blitt et svært interessant utseende på blokken! :yes:

Lenke til kommentar

Olle P: Du har nok ganske rett i dine antagelser om at kobberplaten ikke kjøler nevneverdig, så antakelig holder det med bare selve kjølefinnene.

 

Arctic: Du har selvsagt rett i det du sier, og som jeg sjøl ikke rakk å si før deg. :)

Problemet blir jo nødvendig tykkelse (les: styrke) på plexiplata kontra konflikten mellom plexien og vannkanalene.

Lenke til kommentar

Noen teite spørsmål :

 

Har du noen gang frest i plexiglass ? (Hvordan blir resultatet?)

 

Kjøleribba : Oppnår du bedre effekt viss du du hadde lakt ribbene tynnere å flere?

Å viss bunnen hadde våre tynnere enn 1.5 mm som du anbefalte.

Hadde det blitt bedre kjøling da og ?

 

Jepp, vett det var litt teite spørs. der.

 

Men det virka fristende å prøve.

Har tilgang til det meste av verktøy.

 

Men litt kjipt å prøve viss noen andre har prøvd før meg, å feila. :hmm:

Lenke til kommentar
Noen teite spørsmål :

 

Har du noen gang frest i plexiglass ? (Hvordan blir resultatet?)

 

Kjøleribba : Oppnår du bedre effekt viss du du hadde lakt ribbene tynnere å flere?

Å viss bunnen hadde våre tynnere enn 1.5 mm som du anbefalte.

Hadde det blitt bedre kjøling da og ?

 

Jepp, vett det var litt teite spørs. der.

 

Men det virka fristende å prøve.

Har tilgang til det meste av verktøy.

 

Men litt kjipt å prøve viss noen andre har prøvd før meg, å feila.  :hmm:

Med én gang Aykon: Spørsmålene er IKKE teite, tvertimot!

 

Å frese i plexi skal ikke være noe problem i det hele tatt. Sjøl har jeg ikke frest i plexi, men kan si såpass mye at med riktig verktøy og fremgangsmåte vil resultatet kunne bli strålende, rett og slett!

 

Du skal ikke se bort ifra at resultatet vil bli bedre med tynnere / flere ribber på samme areal.

Foreløpig har jeg testet to utgaver; Én med 11 tynne ribber, kontra en med 9 litt tykkere ribber med siksak-mønster i ribbene. Forskjellen er praktisk talt null, med de målemulighetene jeg har. Magefølelsen min går allikevel i retning av at flere / tynne ribber vil gi et bedre resultat.

 

En tynnere bunn enn de 1,4 til 1,5mm som jeg sjøl opererer med nå vil bli favorisert av mange, men dette diskuteres jo fortsatt.

Om temperaturen vil bli vesentlig lavere om du går ned til det halve er jeg for min del ganske i tvil om. Det du derimot vil oppnå, er en kjøleblokk som vil være kjappere i responsen ved varierende belastninger. I den grad det vil bety noe......

Lenke til kommentar
Forumet flommer nå nærmest over av forskjellige vannblokk-worklogs, av mer og mindre originalt design. Etter mye eksperimentering med dette fant Jan "Skrue" god grunn til å realisere sitt siste prosjekt: En TDX-klone!

 

Artikkelen finner du her.

Meget fin denne!

 

men hva menes med TDX-klone ?? noe spessielt innen vannkjøling ? eller ?

noen som har litt info om det? linker osv ? ;)

Lenke til kommentar
Forumet flommer nå nærmest over av forskjellige vannblokk-worklogs, av mer og mindre originalt design. Etter mye eksperimentering med dette fant Jan "Skrue" god grunn til å realisere sitt siste prosjekt: En TDX-klone!

 

Artikkelen finner du her.

Meget fin denne!

 

men hva menes med TDX-klone ?? noe spessielt innen vannkjøling ? eller ?

noen som har litt info om det? linker osv ? ;)

Vel, det har seg slik: DangerDen som er en av de store innen produksjon av vannblokker, la for en tid siden ut en ny variant med bare to nipler. Denne kalte de TDX, og ettersom denne har vært inspirasjon til min utgave av denne blokka, var det naturlig å kalle denne for en TDX-klone. Se her:

http://www.dangerden.com

That´s the way it is!

Lenke til kommentar

Tetning av blokka går enkelt sagt ut på at du smører på et passende lag av silikon mellom delene, og deretter strammes skruene forsiktig til. Garantert tett, om du gjør det riktig!

 

Dysebredden ligger på ca 3,5mm. Utgangspunktet er det 2,5mm hullet i midten, deretter bruker du en fil eller Dremel for å utvide hullet slik at det dekker alle åpningene i kjøleribba.

 

Blokka er laget for å passe alle hovedkort med socket A, (AMD) men topplata kan sikkert tilpasses andre typer prosessorer også. Da er det bare snakk om å lage en topplate som er stor nok til å dekke festehullene på disse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...