Gå til innhold

Bilder fra sola airshow [Liten 56K warning]store b


Marius_EV

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skal hive meg med på flypraten her. Bor i Bodø å går på flyfag så her får vi gjøre mye tøfft! På hangaren vi er å jobber (luftfartssenteret) er det flotteste flyet norge noen gang har hatt... Kjent som CF-104 eller bare F-104 (avhengig av hvor de kommer fra) Starfighter. Det er flott fly! Raskere enn de "nye" F-16 flyene, men ikke like manøvrerbar.

 

SR-71 eller A-12 som er nesten samme flyet vil jeg si er verdens nest fineste fly. Det er da meget dumt at Bill Clinton i 1997 bestemte å sette dette flyet på bakken.Her er et sitat fra en artikkel om SR-71:

In 1997 President Clinton, vetoed the appropriations bill to continue funding the SR-71 program. Saying that by doing this ``he was saving the American people $35 million dollars for a weapons system that was not needed". Of course what was not said was to terminate the program the government would have to pay Lockheed-Martin $151 million dollars as per contract. Later in the year once again Iraq was rattling the sabers again and threatening to shoot down the U-2 overflights. Had the SR-71 program been up and viable we would have had a penetrator that could have thumbed its nose at Saddam and collected the data anyway.

 

Dumme Bill Clinton!

 

Et annet fly som er veldig flott er den amerikanske bomberen, B-2 Spirit. Det er et utrolig fly! Det er stort, usynlig og genilt til å bombe med!

b2-4.jpg

 

Selv vil jeg si at både F-35 JSF og Eurofighter Typhoon er stygge!

F-35 er alt for tykk rundt magen. Da vil jeg si at F-22 er et MYE finere fly!

Eurofighter er alt for lite rund i kantene. Den har dårlig stealth-egenskap i forhold til JSF og F-22. Det er allikevel et finere fly enn F-35.

*liker fly med canard-vinger (små vinger fremme på kroppen)*

 

Når det gjelder russiske fly så er fakstisk flyet Sukhoi S-37 Berkut et gansek flott, men annerledes fly.

plg011_7.jpg

 

Så kommer det stor øyeblikket... Det flyet jeg mener er finest

Bygget på 50 og begynnelsen av 60 tallet. Skulle være en langdistanse bombefly som skulle fly på 70 000fot eller ca 22km oppe i luften. Det skulle holde en hastighet på over mach 3, og trenge inn gjennom Soviet og slippe atombomber...

Be hold of the mighty XB-70 Valkyrie!!! :love:

Ettersom dette flyet var mye større enn SR-71 ble det ikke bygd i titan, men stål som ble montert i et honningkube-mønster. Det er det fly i verden som har best mest løft i forhold til luftmotstanden. En ubemannet drone, D-21 har bedre tall her, men det er laget for å bare styrte etter oppdrag utført, og ikke lande å fly igjen.

Desverre viste det seg at AB-70 ikke kunne svinge serlig bra ved full fart, ettersom vingene var ganske tynne. Derfor ville det ikke være et vanskelig mål å skyte ned for Sovietisk luftvern (U-2, 1961 anyone!!11). Allikevel ble det bygd to fly som ble brukt til testing av supersonisk flyving. Bare så det er sagt: Dette flyet har sky motorkraft! 6 motorer, som hver gir en skyvekraft på 30 000 pund!

Her er noen bilder av godheten.

xb70.jpg

s-in-flight.jpg

 

Til slutt... De ble bygget to fly. Den ene (første) var litt feilbygd slik at den aldri nådde mach 3. Det andre flyet nådde mach 3, men koliderte med en F-104 under en foto oppvisning og styrtet :(

Lenke til kommentar

Det eneste som var "bedre" med F-104 var vel farten. F-16 er jo overlegen på alle andre områder. Spesielt bruksområde.

F-104 var vel ikke bare mindre manøvrerbart, men nesten umulig å operere ved high G's.

 

Snakker om nydelige fly (rent utseendemessig) så må jeg vel si at F-16 og F-15 er de nydeligste.

Men den nye JSF ser rå ut også.

Dere kan finne noen bilder her -> http://www.superrune.com/gall_3d/brazil_x35_02.htm

(forøvrig noen av de beste bildene jeg har sett, som ikke er ekte)

Lenke til kommentar

Så rotete dere har det på Sola :p

Flyene står litt mer spredt i Bodø da. Forrestn... Hvilke fly har dere der på Sola?

 

Selv er jeg litt uenig i at F-16 er så utrolig fint (smaken er som baken :p ).

Men allikevel er det et F-16 fly jeg liker. F-16 XL med deltavinge. Den er ganke fin.

Bilde:

EC95-43024-2.jpg

f16xl.jpg

 

Men uansett så kommer jeg ALDRI til å like utseende til F-35, før den slanker seg og blir lik F-22.

 

Når det gjelder fly med SCRAM-jet så vil jo det egentli bare bli upraktisk ettersom de må ha veldig høy hastighet før motoren begynner å gi skyvekraft. SCRAM-jet blir btukt i blant annet X-43A HyperX som har nese som er bygd i wolfram (ett av de tyngste metallene!!!)

X-43 blir sendt opp med et B-52 fly, så blir de sluppet på nesen av en pegasus missil som gir det høy nok fart til at motoren gir skyvekraft. Hvis et passajerfly eller jagerfly skulle være slik måtte det bli slepet opp av ett enda større fly til å gi det fart. Det viil være nesten umulig, om ikke helt umulig.

 

Men uasnett hva som kommer... Jeg kommer BESTANDIG til å ha XB70 Valkyrie som favorittfly... Det er flott, og utrolig bra presentasjon... *tenker på hvis den var bygd i titan som SR-71*

 

Edit: Legger ved en link til et bilde av hangaren i Bodø her (dårlig bildekvalitet, og stort).

Endret av Explorer
Lenke til kommentar

Det fineste flyet utseende messig må jo bare være f-16.

 

Starfighterene ble vel nesten bare brukt til å jage russiske jagerfly som hadde lurt seg over grensen til norge, sånn holdt de på lenge. Var sikkert morsomt. :p

 

Som apollox sier så er det ikke særlig manuvrerbar og har en svingradius som nesten er like stor som hele sørlandet. :p Det er jo bare en motor med 2 bittesmå vinger på, hadde nesten ikke trengt de heller for kroppen til flyet skaper rundt 70% av løftet tror jeg.

Det er jo litt tøft da, og nå har jo amerikanerene kappet vingene av en starfighter og satt hjul på den og har tenkt til å sette du landspeed rekord. Sjef. :D

www.landspeed.com

 

231104jfp.jpg

Endret av Marius_EV
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...