Gå til innhold

Bilder fra sola airshow [Liten 56K warning]store b


Marius_EV

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Var det vanskelig å komme inn der?

hehe, har ikke kommet inn, men har søkt... må igjennom omfattende opptaksprøver for å klare det... Ut ifra luftforsvarets sider så er det rundt 40-60 elever av 600, som kommer igjennom til uttaksflygning (6 måneder på flyskolen).

Av disse er det ca. halvparten som består uttaksflyginga, og av alle disse igjen tror jeg de skal ha 2-4 Jagerflygere... Så sjansen er ikke stor, men det må prøves uansett :p

Lenke til kommentar
Den nyeste "versjonen" av F-16 (Block 52+) synes jeg ser litt tøff ut. Har fått et litt mer futuristisk preg over seg, men er kanskje litt klumpete, Ingenting slår dog originalen :)

 

*Jeg har forøvrig søkt opptak til flyskolen og skal ta tester osv. i Mai/Juni nå :)

Grekerene har bestilt Block 52 med ekstra fueltanker på ryggen, derfor det mer klumpete utseendet. Etter hva jeg har forstått, er våre, M3-oppdaterte, MLU-maskiner minst like avanserte som Block 52. Uansett: russerene har endel artige maskiner, blandt annet en XB-70 Valkyrie-kopi, som heter Sukhoi T-4 "Sotka". Den er mye mindre, litt tregere og har kortere rekkevidde, men jeg syns den er minst like kul som Valkyrie:

 

101_zleva_ukovskij_small.jpg.

 

Den har også en nese som "brekkes" ned, akkurat som Concorde og Tu144:

101_za_letu_sklopena_prid_small.jpg.jpg

101_za_letu_zdviena_prid_small.jpgl.jpg.

 

 

Ellers liker jeg Antonov An74 (NATO-kodenavn "Coaler"):

b.13.1.jpg

 

De har montert motorene på en slik måte at de skaper mere løft, (coanda-prinsippet, for de som er intresserte, og vet hva prinsippet dreier seg om)

derfor den snodige monteringen av motorer.

 

Må nesten ha med Tu-95 (NATO-kodenavn "Bear"). Den er jo bare herlig diger, og herlig rask, for en turboprop å være. Har jo 4 x 12 000 hestekrefter, OG kontraroterende propeller :w00t:.

 

b.78.2.jpg

Lenke til kommentar

Den wannabe-valkyrien kan jeg ikke si at den er like lang, tynn og elegant som "the real deal". I tillegg ble T-4 utviklet engang på 70-tallet.

 

A-380 er ikke like stor som AN-225, men den kommer til å bli serieprodusert som passasjerfly(!!), i tre etasjer!

 

Selvom russiske fly slik som SU-27 og MiG 29 :love: er både rask i manøvrering, og klarer "stunt" som ingen andre fly klarer, så tror jag allikevle amerikanske fly er OVERLEGEN i forhold. En F-22 vs. en SU-27, ville SUen blitt knust. Dette er blant annet fordi at russerne bruke meget gammel teknologi i flyene sine. Deter ikke så alt for lenge siden (ifølge læreren vår i digitaltaknikk) at russiske ly enda brukte radiorør i flyene i stede for transistorer. Tanken var jo god, ved at flyene da skulle tåle en EMP fra en atombombe, men de har da vanskeligere for å utnytte teknologi.

I tillegg så er det svert få russiske fly som er "stealth". Flyet som jeg nevnte tidligere, S-37 har endel stealth egenskaper, men det er det eneste russiske stealthfly jeg kjenner til (mulig det er flere).

Lenke til kommentar
Den wannabe-valkyrien kan jeg ikke si at den er like lang, tynn og elegant som "the real deal". I tillegg ble T-4 utviklet engang på 70-tallet.

 

Jeg påstod jo heller aldri at T-4 var like slank og elegant som XB70. Allikevel syns jeg T-4 er kul.

 

Våre Herculeser har fortsatt radiorør istedenfor transistorer, på enkelte elektroniske saker.

Endret av Aleks_r
Lenke til kommentar

Ja men så er dog ikke Hercules et kampfly med behov for hurtige utregninger av missil-baner og å holde mange mål låst på radar samtidig.

som baken!

Når det gjelder den T-4. Noen liker den, noen liker ikke den.

Jeg har tilogmed møtt folk (nesten hele klassen :( ) som mener at Valkyrien er stygg!

Vi lever i en gal verden!

Lenke til kommentar
Må nesten ha med Tu-95 (NATO-kodenavn "Bear"). Den er jo bare herlig diger, og herlig rask, for en turboprop å være. Har jo 4 x 12 000 hestekrefter, OG kontraroterende propeller :w00t:.

 

b.78.2.jpg

Et slikt har jeg en intercept video av, da 2 norske F-16 fly scrambler og avskjærer et slikt fly som flyr sikk-sakk inn og ut ved norskegrensa. Alt filmet fra et norsk F-16. Russerne sitter i vinduene og vinker etc. Det er heftig å se på.

Endret av apollox
Lenke til kommentar
Et slikt har jeg en intercept video av, da 2 norske F-16 fly scrambler og avskjærer et slikt fly som flyr sikk-sakk inn og ut ved norskegrensa. Alt filmet fra et norsk F-16. Russerne sitter i vinduene og vinker etc. Det er heftig å se på.
Det har jeg også :w00t:

 

Jeg har tilogmed møtt folk (nesten hele klassen  ) som mener at Valkyrien er stygg!

 

Gale mennesker! Valkyrien er jo NYDELIG! :)

Endret av Aleks_r
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234
Et slikt har jeg en intercept video av, da 2 norske F-16 fly scrambler og avskjærer et slikt fly som flyr sikk-sakk inn og ut ved norskegrensa. Alt filmet fra et norsk F-16. Russerne sitter i vinduene og vinker etc. Det er heftig å se på.
Det har jeg også :w00t:

Link?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...