Gå til innhold

Midi på pc er jalla, kvifor?


Anbefalte innlegg

Eg har lagd ein sang på eit keybord no, på ein gamal datamaskin eg hadde blei lyden god, På den eg har nå høres midiar heilt grusomt ut.

Fins det nokre programm som kan omgjere midi om til wav eller mp3 og få dei til og høyrast mye betre ut? eller nokre prog som avspiller midi med god lyd?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er fordi en Midi-fil ikke inneholder selve lydene - den er kun en haug med 'noter' (sorry - er ikke noen musiker så jeg kan ikke betegnelsene :) ) som angir hva de ulike 'instrumentene' skal spille.

 

Derfor kan Midi-filer høres ganske forskjellige ut avhengig av hva slags utstyr de spilles av på. På samme måte som f.eks. et pianostykke høres ganske annerledes ut på et piano enn på et flygel selv om det er det samme som spilles.

 

Et godt lydkort har ofte bedre samples og bredere utvalg av 'instrumenter' enn et dårlig og vil dermed låte bedre.

Endret av Shimano
Lenke til kommentar

Midi brukes mye.

MIDI er en Protokoll for å sende/motta instruksjoner.

Midi brukes både til å sende instruksjoner til software og hardware.

Spilles ei midifil av via et soundblasterkort, vil synthen på kortet forme lyden.

En annen lydmodull vil høres forskjellig.

Gode lydmoduller har f.eks Yamaha og Roland

Midifiler brukes også til proff lydsampling.

Likeså brukes midi for å sende kommandoer.

Du kan styre software fra f.eks en mixepult.

Eller, du styrer en softwaresynth fra f.eks ditt midi-keyboard.

 

MIDI vil leve lenge enda (enda det ble laget på 80 tallet, så vidt jeg vet)

Lenke til kommentar
Eg har lagd ein sang på eit keybord no, på ein gamal datamaskin eg hadde blei lyden god, På den eg har nå høres midiar heilt grusomt ut.

Det jeg ville ha gjort om jeg var deg, var og se på om du kan ta lydkortet fra den gamle maskinen og sette det over i den nye, så om du gjør dette vet jeg det finnes mid2wav program. Den såkalte "midi-delen" på lydkortet er en slags integrert synth, og denne chipen varierer fra lydkort til lydkort. Mener å huske at før i gode gamle dager var det Gravis Ultrasounds som var det beste en kunne få av midi.

Lenke til kommentar

Hvilket lydkort har du? På Creative lydkort (fom. Live!-serien) kan man laste ned Soundfonts, en slags pakke med ekte lydsampler av forskjellige instrumenter. Når en MIDI-fil spilles vil da lydkortet hente riktig instrument fra Soundfonten og spille den av. Resultatet blir svært virkelighetstro lyd.

 

Mange Soundfonts ligger gratis på nettet. Noen består av kun ett instrument, mens andre er komplette orkesterpakker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...