Gå til innhold

Oppdaterte planer fra AMD


Anbefalte innlegg

hehe jeg er helt enig med deg bortsett fra RD-RAM hvor "alle" tok feil. Det er ofte at en må ta ett skritt tilbake for å kunne fortsette fremover. (Derfor jeg er EPIC fan. som i ISA prinsippet ikke spillutvikleren) Og som jeg sier det vi trenger _nå_ på _desktop_ er høy singel-thread 32bit ytelse vel lav pris og lavt effektforbruk. Siden flertrådng er enda vanskeligere å programmere til enn 64bit så tror jeg faktisk situasjonen på _desktop_ vil være den samme i hele 2005 og i stor grad i 2006 også. Unntaket vil være Unreal spillere tenker jeg.

EPIC er jo en bra tanke, men uhyre komplisert. Er nesten litt synd på de som lager kompilatorer for slike systemer.

 

Det finnes idag kompilatorer som kan paralellisere vanlig C/C++ kode, men resultat blir selvfølgelig mye bedre dersom den som programmerer hele tiden har i tankene at programmet skal kjøre på et dual system. Så det vill nok ta noen år før vi får vi virkelig ser nytten av dual systemer.

 

Det hadde jo vert greit med kalde og raske "en tråds" maskiner i dag, men før eller siden tror jeg vi "må" over på dual systemer og da er det nok hw produsentene som må ta det første skrittet og dra med seg sw utviklerene.

Joda dual core er fremtiden ingen tvil om det, men begrepet "singe thread performance" er det nokså få som forstår (eller i det hele tatt vet at eksisterer). Men det vil vel bli mer allment kjent når dual core systemer blir vanlige for folk flest. I dag kan en jo enkelt se virkningen av dette på SMP systemer, men det er jo ikke så mange som har slike. Nå er det ikke alltid det er nok å skrive om programmet heller. Enkelte algoritmer/problemer er vanskelige å splitte opp og det kan ofte være en begrensende faktor for parallelliseringen, desverre.

 

Hadde selv et SMP system på slutten av 90-tallet, men værgudene justerte Vcore til noen megavolt et øyeblikks tid og det blir litt i meste laget selv for "eldre" CMOS teknologier.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Må si at jeg synes omleggingen til dual-core er udelt positiv. Det er klart at man ikke vil oppleve 100% ytelsesforbedring (bortsett fra i svært isolerte tilfeller kanskje), men det er flere ting som spiller inn, og ikke minst multitaskingsegenskapen på et ekte SMP-system er så vanvittig mye bedre at det ikke kan sammenlignes. Det er litt med SMP som med SMT (HT), nemlig at fordelene ikke nødvendigvis kommer særlig godt fram i benchmarks, men i praksis så vil følelsen av systemet være langt bedre, og til syvende og sist så vil det være det som teller.

 

Når det er sagt så ser det ut som trenden går mer over på SMP/SMT-optimaliserte programmer, Doom3 kommer f.eks. med SMP/SMT-optimalisering, og når denne typen maskinvare blir mer utbredt så vil jeg tro at utviklere i stadig større grad vil skille ut i alle fall AI på egen prosess.

Er litt spent på dual-core selv, tror det kan passe bra til mitt system, da jeg til enhver tid har 5-6 programmer åpne på min sekundære monitor.

 

AtW

Lenke til kommentar

I kjølvannet av disse oppdaterte planene fra AMD så har det dukket opp flere artikler med interessante detaljer.

 

InfoWorld: AMD clarifies dual-core processor strategy

 

The integrated memory controller and Hypertransport interconnect technology present in the AMD64 architecture allow AMD to produce a similar amount of performance from one dual-core chip as provided by a dual-processor server, Weber said.

 

AMD's technology is designed to connect up to four Opteron processors without a chipset as required by other processors, McCarron said. This makes it easier to connect the processors on a single piece of silicon, since the connection wires are already built into the chip, he said.

 

"They already had a multiprocessing design, they're just changing the physical location of where the processors are," McCarron said.

 

AMD's dual-core server processors will share a single memory controller, Weber said. This won't create a bottleneck because a server with two Opteron chips, and therefore two memory controllers, already has more than enough memory bandwidth required to run that system, he said.

 

"It's always a juggling act to add a little more processing and a little more memory. Right now, we have plenty of memory and I/O bandwidth, so we're adding processing," Weber said.

 

The dual-core chips will work with current socket technology in motherboards that are rated for the specifications of the dual-core chips, Weber said. A BIOS change will be required, but otherwise the chips will work in the same sockets as single-core Opterons, he said.

 

AMD will also continue to offer three power ratings for its dual-core server processors, Weber said. The company currently offers chips rated at 30 watts, 55 watts, and 89 watts, and will continue to do so for dual-core chips, he said.

 

ZDNet: AMD advances its dual-core plans

 

In the summer of 2002, analysts noted that the design of AMD's Opteron could accommodate a second core, but the company pointedly declined to talk about the issue or its dual-core plans at the time.

 

In April, AMD Chief Executive Hector Ruiz stated that AMD would come out with a dual-core Opteron in the second half of 2005, but he said the company might not come out with a dual-core desktop chip at that time--if at all--because of a perceived lack of demand.

 

Eight days later, Intel unfurled plans to come out with dual-core desktop processors.

 

Crume denied that Monday's announcement was meant to help AMD keep pace with Intel's stated plans.

 

Still, Nathan Brookwood, an analyst at Insight 64, said it is significant that AMD has completed its plans. It is unclear that Intel has, he said, so AMD may have a slight lead in terms of design.

 

AnandTech: AMD Begins Tape-Out of first Dual Core Opteron

 

Continuing to ride the train of success that AMD has had in 2004, AMD is announcing today the completion of design work on their first dual-core Opteron processor and the beginning of the tape-out process for that core.

 

opteron-dualcoremarked.jpg

 

AMD did mention that they will eventually start referring to Opteron server configurations according to the number of sockets, not CPUs, the platform is capable of supporting. For example, a 1 socket Opteron server could either be a 1-way or a 2-way configuration, depending on whether a single or dual core Opteron is used.
Lenke til kommentar
I kjølvannet av disse oppdaterte planene fra AMD så har det dukket opp flere artikler med interessante detaljer.

 

 

 

AMD will also continue to offer three power ratings for its dual-core server processors, Weber said. The company currently offers chips rated at 30 watts, 55 watts, and 89 watts, and will continue to do so for dual-core chips, he said.[/b]

 

Hmm, dette er interresant, regner de da at en dual-core prosessor består av en eller to chips? (regner med to, men kan aldri vite).

 

AtW

Lenke til kommentar
Hmm, dette er interresant, regner de da at en dual-core prosessor består av en eller to chips? (regner med to, men kan aldri vite).

En dual-kjerne prosessor vil selvsagt bare bestå av en brikke, men hvis man har et Opteron-hovedkort med én prosessor-sokkel så kan man altså oppgradere fra en 1-veis til et 2-veis system. Således kan man med et dual Opteron-hovedkort oppgradere fra et 2-veis til et 4-veis system, osv. Man trenger altså nødvendigvis ikke ha et flerprosessor Opteron-hovedkort for å kunne benytte seg av dual-kjerne Opteron-prosessorer :)

Lenke til kommentar
Hmm, dette er interresant, regner de da at en dual-core prosessor består av en eller to chips? (regner med to, men kan aldri vite).

En dual-kjerne prosessor vil selvsagt bare bestå av en brikke, men hvis man har et Opteron-hovedkort med én prosessor-sokkel så kan man altså oppgradere fra en 1-veis til et 2-veis system. Således kan man med et dual Opteron-hovedkort oppgradere fra et 2-veis til et 4-veis system, osv. Man trenger altså nødvendigvis ikke ha et flerprosessor Opteron-hovedkort for å kunne benytte seg av dual-kjerne Opteron-prosessorer :)

Ok, så det maksimale effektforbruket for en dual-core athlon64 blir mao 89 watt, ikke 89*2 watt?

 

AtW

Lenke til kommentar
Det ville måtte bli 89watt siden de skal kunne puttes i dagens systemer ja.

Jepp det er definitivt 89watt totalt. Ellers hadde spenningsregulatorene på HK pakket kofferten og dratt på ferie til de evige jaktmarker.

 

Spørsmplet er bare hvor høy frekvens en får for 89watt. Det skal jeg holde med for god til å gjette på før jeg ser sindel core 90nm Opteron HE og EE.

Endret av Knick Knack
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...