Gå til innhold

Sapphire Radeon 9800XT og varmeutvikling


Anbefalte innlegg

For en god stund siden kjøpte jeg et Sapphire Radeon 9800XT m/256Mb som skulle sitte i Athlon XP-burken min. Jeg kan kjøre de fleste spill, men jeg får en god del blinkende lyskilder/skygger osv, og noen spill får absurd lav FPS (f.eks. Unreal 2). Har forsåvidt ikke merket noen texture-feil. Da jeg sjekket varmen (Display Properties>Advanced) lå den på ca 80 grader :ermm: . Er ikke dette egentlig ganske mye for et slikt kort? (Når jeg har PC-kassa åpen ligger den på rundt 70 grader.) Burde jeg kanskje bytte ut vifta som sitter på kortet, evt. med hvilken vifte/kjøler? Viktigst av alt - kan disse kortene bli skadet ved denne varmen over lengre tid, eller justerer de seg automatisk for å unngå dette (ex. lavere FPS etc)?

 

På forhånd takk for alle svar. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Microplex har to forskjellige for montering i slot:

 

Vantec Spectrum systemkjøler UV/LED (som har 2 vifter)

Titan slotkjøler (som har en stor vifte)

 

Jeg regner med at det er den førstnevnte du mener ettersom det er denne som har 2 vifter, men den har de ikke på lager. :( Har forresten et spørsmål angående denne: blåser viftene mot kortet den er montert under, eller trekker den luft fra? Kunne kanskje tenkt meg å montere en av hver type bare for å få ned temp'en, det er til tider som en ovn inni kabinettet... :ermm:

Lenke til kommentar

Ja, det er den innebygde temperaturmåleren jeg leser av. Alikevel er det ikke så usannsynlig at den ligger langt unna, når jeg kjenner på PC-kassa er den utrolig varm. Tror nok jeg kjøper en av hver slot-vifte uansett, men spørsmålet gjenstår om jeg burde bytte ut vifta på selve skjermkortet også.

Lenke til kommentar
eg regner med at det er den førstnevnte du mener ettersom det er denne som har 2 vifter, men den har de ikke på lager.  Har forresten et spørsmål angående denne: blåser viftene mot kortet den er montert under, eller trekker den luft fra? Kunne kanskje tenkt meg å montere en av hver type bare for å få ned temp'en, det er til tider som en ovn inni kabinettet...

 

Viften har to 80mm vifter som blåser mot kortet.

Det er førstnevnte ja.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...