Gå til innhold

Forskjellen på windows og linux?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hovedskillet er vel at linux er laget av så kalt open sourcecode (åpen kildekode). Dette gjør at alle kan redigere koden etter behov og dermed lage en skreddersydd løsning. Linux er også generelt mere stabilt og bruker mindre systemressurser. Linux brukes ofte til servere pga dens stabilitet. Lyst til å prøve linux? Hvis det er aller første gangen med linux, anbefales det å "prøve" linux først. Dette gjør man med distroer som kjøres direkte fra cd, slik at du ikke ødelegger noen filer på harddisken. Knoppix er en slik distro. Hvis du da vil bruke linux, anbefales mandrake eller fedora hvis du er nybegynner, og debian hvis du vil få enda mer ut av linux opplevelsen. Du finner alle distroene på LinuxISO

Lenke til kommentar

http://www.microsoft.com/mscorp/facts/default.asp :p HAHA!!

 

 

Nei, de to systemene er så forskjellige at det er håpløst å gi noe fullgodt svar. Prøv Linux og gjør deg opp en mening selv.

 

Har dog et par punkter som er verdt å nevne om Linux (kontra Windows):

- Åpen kildekode

- Mange distroer kan lastes ned gratis og kan fritt redistribueres

- Portet til mange forskjellige plattformer (inkl x86, Mac, Pocket-PC, XBox)

- Tidligere ute med støtte for nye arkitekturer som f.eks 64-bits CPUer

- Mer tilrettelagt for å kompilere programmer siden det følger med alt som trengs av kompilatorer, libraries++. Trenger ikke kjøpe Visual Studio bare for å rekompilere et lite opensource-program man har lastet ned!

- Langt mer driftssikkert

- Utnytter CPU og RAM mer effektivt (windows er nok fortsatt bedre på grafikk)

- Kontrolleres ikke av én monopol-bedrift, som tukler med standarder og gjør alt de kan for at du bare skal bruke deres løsninger. I Windows har f.eks MS tredd Internet Explorer nedover hodet på brukerne - i Linux følger det gjerne med mange ulike browsere slik at brukerne enkelt kan teste ut og finne sin favoritt. Noen liker fortsatt Lynx/links, andre foretrekker Firefox, Opera eller Konqueror.

- Utvikles av nerder etter tekniske kriterier, og styres således ikke av markedsøkonomiske krav (se Dilbert)

- Jevnere utvikling enn Windows' ofte voldsomme hopp mellom versjoner. Nye funksjoner puttes inn ved behov/når det klart istedenfor MS som gjerne kan vente i et par år med å implementere en funksjon fordi de venter på neste Windows-versjon (kundene må jo ha en grunn til å punge ut for oppgradering!)

- Linux finnes i mange ulike distroer tilpasset forskjellig bruk istedenfor one-size-fits-all

- Typiske desktop-distroer har stort utvalg av medfølgende kvalitets-software innen de fleste kategorier, i motsetning til Windows' Paint og Notepad :p

- De aller fleste distroer har idag en eller annen form for pakkesystem som gjør installasjon/fjerning/oppgradering av programmer veldig enkelt. Hele systemet kan ofte oppdateres med én kommando i motsetning til Windows som ikke har noe slikt samkjørt system, og hvor alle tredjeparts-programmer må oppgraderes separat. Dette er spesielt viktig for serverprogrammer og annet som må holdes konstant oppdatert for å unngå sikkerhetsproblemer.

 

Sikkert masse annet...

Endret av Langbein
Lenke til kommentar
Hovedskillet er vel at linux er laget av så kalt open sourcecode (åpen kildekode). Dette gjør at alle kan redigere koden etter behov og dermed lage en skreddersydd løsning. Linux er også generelt mere stabilt og bruker mindre systemressurser. Linux brukes ofte til servere pga dens stabilitet. Lyst til å prøve linux? Hvis det er aller første gangen med linux, anbefales det å "prøve" linux først. Dette gjør man med distroer som kjøres direkte fra cd, slik at du ikke ødelegger noen filer på harddisken. Knoppix er en slik distro. Hvis du da vil bruke linux, anbefales mandrake eller fedora hvis du er nybegynner, og debian hvis du vil få enda mer ut av linux opplevelsen. Du finner alle distroene på LinuxISO

Jeg tror jeg prøver det...

 

Hvilken av de versjonen skal jeg velge?

Endret av FuZzY^
Lenke til kommentar

Jeg vil gjerne tilføye en viktig årsak til hvorfor linux er så populært blandt datanerder verden rundt:

 

Linux gir deg Guddommelig kontroll over datamaskinen.

 

Dette er noe man rett og slett må oppleve for å forstå. Gjentatte ganger forsøker jeg å forklare det til mine venner, men de skjønner det rett og slett ikke. Deres windows-innstilte hjerner klarer ikke å fatte hvordan noe slikt i det hele tatt kan være mulig. Man ser det ikke ved første tastetrykk, men etter hvert man lærer seg Linux å kjenne begynner man å forstå hvilken makt man egentlig besitter.

Endret av Cronius
Lenke til kommentar
Jeg anbefaler PCLinuxOS 2k4 som ble sluppet i ny versjon 10. juni. Denne er en såkalt LiveCD som kan bootes rett fra CD uten å innstallere, og denne distrubusjonen gir et kjempegodt førsteintrykk som bare blir bedre jo mer du bruker den :)

ok, da gjentar jeg meg selv.... PCLinuxOS 2k4

 

der kan du laste ned en cd (ca 700MB) hvor alt er ferdig satt opp for deg. bare putt inn cden, og fyr opp :)

Lenke til kommentar
Linux er da POSIX-kompatibelt??!

Ja, men det er feil å si at Linux er «basert på UNIX». Linux ble skrevet fra scratch, og ble gjort POSIX-kompatibel med try-and-fail-metoden siden Linus ikke hadde råd til spesifikasjonene. Linux er ikke sertifisert til å bli kalt UNIX. Det er i virkeligheten bare et operativsystem som har visse likhetstrekk med de operativsystemene som kan kalle seg UNIX, men det er alt. :)

Lenke til kommentar
Hvis du har Windows nå og bruker PC'n til internett, mp3, film og spilling så kan du like godt gi f i Linux. Linux er ikke no bra spill platform. Bare prøv det om du vil, anbefaler Mandrake og RedHat for nybegynnere.

Men kutter han "spilling", så er linux mye bedre å bruke.

 

BTW, RedHat er død og begravet (iallefall den frie versjonen)

Fedora er "etterkommeren".

Lenke til kommentar

Ja, Linux er minst mye bedre enn Windows til internett, musikkavspilling (deriblant mp3) og film (alle formater), så jeg aner ikke hvorfor Izex sa det på den måten. Kanskje han ikke har prøvd internett, musikkavspilling og film i Linux (siden nittitallet).

 

Når det gjelder Red Hat begynner jeg å forstå at om femten år, når Fedora Core 29 og Arch Linux er det man liksom «bør» bruke, kommer folk fremdeles til å bruke Red Hat 9 fordi Fedora ennå ikke har gått opp for dem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...