Gå til innhold

overflow, css og div


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

det jeg ser er en vertikal scroll som går i retningen opp/ned.

det er selvfølgelig mulig å ikke vise det som er skaper scroll altså teksten som kommer utenfor divven, men det er vel ikke ønskelig, for da kan en jo ikke se hva som står der.

 

i alle fall.

 

om du vil ha scroll når det er nødvendig:

overflow: auto;

 

skjule det som blir til over:

overflow: hidden; (som Zethyr nevner ^)

 

edit:

duster
ville ikke fortsatt med den tonen om jeg var deg, gjerne ikke så mange som gidder å hjelpe deg da. :roll: Endret av Smidt
Lenke til kommentar
altså. det som trengs er vertikal scroll. horizontal er den i X planet. duster

kjører du på 320x200 oppløsning ??

synes vi skal holde dette på et litt mer saklig nivå.

 

ja trådstarter det er mulig å bare få vertikal scroll

du bestemmer høyden, bredden og setter overflow: auto; på divven med text: eksempel:

#mindiv {

height: 150px;

width: 200px;

overflow: auto;

 

dette gjør at om det er mer innhold enn det er plass til i divven ( som er på 150x200 px) vil det bli laget en scoll slik at divven ikke blir større.

Lenke til kommentar
litt OT: når jeg skriver i en div utvider hele div´en seg bortover sammen med teksten, hvordan kan jeg stoppe dette uten horisontal scroll? Hadde vært fint om noen kunne fortelle meg dette, har plaget meg noen timer nå :blush:

Du setter bare div-en så bred som du vil ha den med width. Deretter utvider div-en seg nedover istedenfor bortover.

div#iden {
width: 300px;
}

Lenke til kommentar

Istedenfor å starte ny tråd, spør jeg her siden det er noe samme spørsmål:

 

denne siden er det en div. Blir den for lang, nedover, blir det scroll (det er bra), men hvis innholdet blir for bredt så utvider div'en seg! Jeg vill at innholdet bare skal bruke en ny linje. Altså div'en skal ikke utvide seg noen veier, og det skal være en y-scroll (den er der)

 

Jonas

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...