Gå til innhold

Praktiske prob med springvann/wastewater kjøling


Anbefalte innlegg

Jeg er klar over at dette temaet et tatt opp en del ganger før, men disse tidligere trådene har blitt lite produktive og konkludert med lite. Derfor ønsker jeg å ta opp temaet igjen på en strukturert måte.

 

Springvann / wastewater kjøling er kort og greit vannkjøling uten pumpe, der vannet kommer direkte fra vann-nettet. Fordelen med dette er mange, blant annet er kjølevannet konstant rundt 6-10 grader C i motsetning til vanlige looper der kjølevannet fort blir 40+ grader. Du slipper også pumper, og har veldig mye trykk "å jobbe med" så man slipper i praksis å tenke på flowrate i systemet.

 

Det er også en del potensielle problemer, som denne tråden hovedsakelig skal omhandle. Siden planen er at jeg skal bygge et slikt system i sommer, har jeg researchet en del på disse problemene:

 

Metall tæring:

 

Når vann kommer i kontakt med flere forskjellige metaller vil det oppstå kjemisk tæring, og det mest uedle metallet vil bli svekket over tid. Dette er grunnen til at det annbefales å holde seg til en type metall i samme vannkrets. I springvannkjølig kan dette unngås til en viss grad ved bare å bruke for eksempel kobber (noe jeg vil gjøre), men det vil alltid være små forurensinger i springvannet som inneholder rester av andre metaller. Med andre ord er det umulig å unngå helt.

 

I praksis tror jeg likevel dette ikke vil bli noe problem. Selv om metall tæring er et reelt problem i industrien og lignende, så tar det veldig lang tid før metall tæringen gjør stor nok skade til å forårsake lekasjer osv. I praksis vil en vannblokk ikke ha så lang levetid at den vil kunne bli skadet tilstrekkelig. Det blir litt som argumentet mot å voltmodde en CPU. Økt spenning på en CPU gir kortere levetid, men hvem bryr seg når levetiden på en CPU er 100+ år... Innen vannblokken er tilstrekkelig skadet vil den neppe har en socket som den passer til. Akkuat hvor fort denne prosessen er kan kanskje noen andre svare mer nøyaktig på, men jeg er rimelig sikker man ikke risikerer lekasjer osv. på de første 3-4 årene ihvertfall, noe som er lagt forbi det jeg forventer at jeg skal bruke en enkelt kjøleblokk til.

 

Alger

 

Alger finnes naturlig i nesten allt vann, og det er dermed trygt å si at et slikt kjølesystem vil være utsatt for algeinfeksjon. Som vi vet fra andres erfaringer er alger en veldig stor demper på ytelsen for kjøleblokkene og gjennomstrømning generellt.

 

Det er likevel et par ting her som jeg vil få oppklart.

 

- Først, trenger alle alger lys for å vokse? Det systemet jeg skal bygge vil ikke tillate at vannet ligger åpen for lys, siden slangene må være såpass godt isolert uansett (for å unnngå kondens).

 

- Og også, de aller aller fleste kommunale vannrør er også av kobber, og får ikke lys. Disse har jo ligget der i åresvis. Hvorfor er i såfall ikke disse fullstendig overgrodd av alger? Dette kjølesystemet vil jo effektivt bli bare en forlengelse av det kommunale rørsystemet, så jeg kan ikke skjønne at alger skal angripe anderledes enn på resten av rørsystemet. Er det ingen/lite alger i vannrørene, eller er de overvoskt av alger, men vi bare merker dem ikke / de skader ikke mennesker?

 

Jeg tror ihverfall at dette er et overkommelig problem. Med en kombinasjon av filtrering av vannet, ingen tilgang på lys, og periodisk rensinag av systemet ser jeg ikke at alger skal kunne bli et alt for stort problem. Dette er likevel det området jeg egentlig vet minst om, så svar gjerne om du vet mer.

 

Avleiringer

 

I et system som bruker "urent" vann vil det med all sansynlighet før eller senere dannes noen avleiringer. Hovedsakelig kalk fra vannet, og muligens også litt partikler fra humus. En god del av dette kan nok renses vekk med et godt filter (vi har så mye trykk å arbeide med, at et filter gjør ingenting) men det vil aldri bli helt rent.

 

Med springvannkjølinghar jeg alltid insett at det vil bli beho for periodisk rensing av systemet. jeg ser ikke at det skulle bli et stort problem, da det finnes mange gode kjemiske rensemiddel som er laget spesifikt for å fjerne kalkavleiringer i kobber-rør. Det er jeg mest interessert i å vite er om noen har erfaring med akkurat hvor fort dette hoper seg opp, og hvilke typer rensemiddel som fungerer best. Det er viktig å ta hennsyn til at rensemiddelet ikke må ødelegge plast-delene som inngår i rør og hutigkoblinger. Det hadde vært akseptablet med en rensing hver 3 eller 6 måneder for eksempel. Det er også selvfølgeig verdt å merke seg at det er akseptabelt å ikke ha 100% ytelse i et slikt system hele tiden. Ytelsestapet som eventuellt vil oppstå etter en stund pga avleiringer osv. mellom rensingene vil bli oppveid av at vannet er så kaldt med denne løsningen. Alternativet, å la springvannet kjøle en lukket loop hadde totalt sett vært mye mer ineffektiv selv om man regner med å miste en del varmeoverføringsevne over tid.

 

Overtrykk og undertrykk

 

Jeg ser ikke på dette som store problemer, men jeg tar dem med for oversikts-skyld. Overtrykk er veldig enkelt å handskes med. En enkel ventil-løsning vil la deg bestemme trykket (og dermed vannkjennomstrømningen i systemet). Dette er uansett et must for å kunne sette et godt kompromiss mellom vannforbruk og kjøleevne. Det vil sansynligvis ikke være behov for mer enn en svak gjennomstrømning når vannet har en så lav temperatur i utgangspunktet. For mye trykk vil ikke gi vannet nok tid tilå absorbere varmen, og vil bare være ineffektivt. En ventil er dessuten enkelt å finne, og billig.

 

Undertrykk er litt mer tricky, men langt fra overkommelig. Vi anntar et "worst-case scenario" der vannstrømmen stopper fullstendig opp. Dette problemet løser forsovidt seg selv, da nye prosessorer slår seg automatisk av om den overoppheter. Siden kjølesystemet til normal vil holde CPU veldig kald kan du sette varmeterskelen for auto-shutdown veldig lav, og dermed være sikker på at CPU ikke vil brenne opp om vannet stopper.

 

Om man vil ha et ekstra lav meg sikkerhet kan man også bruke elektronisk flow-indicator, og sette software på maskinen til å slå av systemet når turtallet vann vannstrømmen går under en viss grense. Eksempel på turtalls-teller som kan brukes:

http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=AC53021

 

Kondens

 

Dette er nok det største problemet i praksis, men også helt overkommelig for de av som har holdt på med diverse ekstremkjøling fra før. Pga de veldig lave temperaturene en kan oppnå med peltier-elementer og springvannkjøling må CPU, GPU, og eventuellt noth/south bridge isoleres veldig godt. I tilleg må man også huske på at alle slangene på isoleres, sidne de frakter vann som er lagt under rommets luft-temperatur. heldigvis finnes det firma som selger slike ferdigisolerte slanger til en overkommelig pris. Jeg har desverre ikke link til dette nå, kanskje noen andre kan være behjelpelig?

 

Kondens har i alle tilfeller blitt bekjempet før, så jeg ser ikke på dette som noe problem for en dreven hardware-nerd (og hardware-nerd skal du jo trossalt være om du tenker på springvannkjøling til å begynne med, eller hva? :p )

 

Som en liten positiv wrap-up skal jeg liste de positive sider ved springvann-kjøling:

 

- Kjøleevne som bare kan slås av vapochill og andre fasekjølingssystemer

- Utrolig effektiv i kombinasjon med peltier-elementer, fordi vannet ikke vil bygge opp varme

- Helt stille kjøling (trenger ikke pumpe eller vifter for radiator)

- Billigere enn vanlig vannkjøling (trenger ikke pumpe, radiator eller vifter)

- Kan kjøe så mange enheter som du vil, uten å tenke på varmeoppbygging i vannet. En vannkjølt PSU og haddisk ekstra vil ikke bli merkbart på temperaturen.

- Varmen vil ikke bare gå ut fra PCen men også ut fra rommet/huset. Personlig er jeg dritlei av å at rommet mitt er som en stekeovn på slutten av en lang dag med spilling eller jobbing. Om sommeren kan det rett og lsett være vanskelig å sove pga. dette. Denne løsningen frakter vekk størstedelen av all varmen som maskinen lager, inkludert peltier elementer og slikt som total sett lager veldig mye varme.

 

Jeg håper denne posten var informativ for de som har lekt med tanken på springvannkjøling, og at noen kan komme med gode gjennomtenkte inspill på de spørsmålene som jeg spurte.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Akkuat hvor fort denne prosessen er kan kanskje noen andre svare mer nøyaktig på, men jeg er rimelig sikker man ikke risikerer lekasjer osv. på de første 3-4 årene ihvertfall, noe som er lagt forbi det jeg forventer at jeg skal bruke en enkelt kjøleblokk til.

Du kan jo sammenligne det med vannrøra i et hus(kobberrør)Levetidden er langt over 3-4 år ved wastewater kjøling.

25år+ ville jeg tro..

Men kvaliteten på kobberen har litt å si har og

Uansett så er den bytta ut lenge før det er utslitt..

 

 

 

- Helt stille kjøling

 

- Helt stille kjøling (trenger ikke pumpe eller vifter for radiator

 

Ikka alltid det..

Det kan komme støy fra vannrøra i huset,men det er forskjellig fra hus til hus..

Prøv å tapp vann på badet så hører du det på kjøkkenet..

Med en trykk regulator(settes til feks 0.5 bar)vil du fjerrne både støy og faren med sprengte slanger..

 

TaZ

Endret av taz
Lenke til kommentar
- Helt stille kjøling

 

- Helt stille kjøling (trenger ikke pumpe eller vifter for radiator

 

Ikka alltid det..

Det kan komme støy fra vannrøra i huset,men det er forskjellig fra hus til hus..

Prøv å tapp vann på badet så hører du det på kjøkkenet..

Med en trykk regulator(settes til feks 0.5 bar)vil du fjerrne både støy og faren med sprengte slanger..

 

TaZ

Et gylidg poeng. Jeg har absolutt ingen problemer med slåing eller "støy" i vannrørene i dette huset, men det er selvfølgelig avhengig av kvaliteten på arbeidet som ble gjort da huset ble satt opp.

 

I allefall, tror jeg at selv i svært gamle hus vil denne løsningen være stillere ann det aller meste du kan kjøle PC'en med.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

I allefall, tror jeg at selv i svært gamle hus vil denne løsningen være stillere ann det aller meste du kan kjøle PC'en med.

 

-Stigma

Tja..

Har selv pumpe/radiator montert utpå husveggen.

Er kun HDen min som lager "litt lyd"

Så hos meg ville det støya mere med kjøling via springen(leilighet fra 92)

Men støyen kommer ikke fra selve røra men i det punktet du struper vannmengden før den går til PCen..

Regner med at du ikke kjører fullt trykk inn på cpu blokka :cry:

 

TaZ

Lenke til kommentar

Nei selvfølgelig ikke =) Men jeg kan sette ventil direkte på kilden der jeg tar vannet fra. Jeg er så heldig at jeg har rom rett inntil badet, og dermed kan jeg ha selve trykkventilen(e) (en for trykkregulering, en for av/på) i et helt annet rom.

 

Eventuelt ha trykkreguleringen på veggen på badet (bak dusjen så den ikke står i veien forresten), og ha av/på på veggen rett ved dataen. Det høres praktisk ut.

 

Husk også at vanngjennomstrømningen vil være ganske liten i forhold til et vanlig vannkjølings-system. Å ha like høy vanngjennomstrømning som i konvensjonelle systemer ville bare vært overkill her, selv med flere sterke peltier-element.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
Alger

 

Alger finnes naturlig i nesten allt vann, og det er dermed trygt å si at et slikt kjølesystem vil være utsatt for algeinfeksjon. Som vi vet fra andres erfaringer er alger en veldig stor demper på ytelsen for kjøleblokkene og gjennomstrømning generellt.

 

Det er likevel et par ting her som jeg vil få oppklart.

 

- Først, trenger alle alger lys for å vokse? Det systemet jeg skal bygge vil ikke tillate at vannet ligger åpen for lys, siden slangene må være såpass godt isolert uansett (for å unnngå kondens).

 

- Og også, de aller aller fleste kommunale vannrør er også av kobber, og får ikke lys. Disse har jo ligget der i åresvis. Hvorfor er i såfall ikke disse fullstendig overgrodd av alger? Dette kjølesystemet vil jo effektivt bli bare en forlengelse av det kommunale rørsystemet, så jeg kan ikke skjønne at alger skal angripe anderledes enn på resten av rørsystemet. Er det ingen/lite alger i vannrørene, eller er de overvoskt av alger, men vi bare merker dem ikke / de skader ikke mennesker?

Hvis vannet står stille, det er lys(helst sollys) og vannet er varmt, gror algene best.

 

Alger gror nesten ikke hvis det mørkt og vannet er kaldt.

UV-lys dreper bakterier og dermed blir det mindre alge groing.

 

Husk trykkredukserings ventil.

Vannblokkene er ikke testet for 4-8 bar som springvannet kan ha.

Lenke til kommentar

Husk at du kan også risikere tap i vanntrykk, dette er da selvsagt avhengig av hvor godt vanntrykk du har i huset fra før av. Jeg som bor i en blokk leilighet med et litt pussig ledningsnett merker rett som det er at jeg taper vanntrykk f.eks på kjøkkenet hvis det dusjes eller vaskemaskinen står på.

 

Husk også at ved en vannlekasje i systemet så renner ikke bare en vis menge vann ut som ved vanlig vannkjøling men systemet står å pumper vann ut helt til du oppdager det som har skjedd..

Lenke til kommentar

Når det gjelder avleiringer, alger og tæring, så skru fra et gammelt vannrør og ta en titt. Ser som regel meget bra ut. :yes: Men det er verdt og merke seg at man som regel snakker om en stikkledning, enten til kjøkkenvask, bad etc. Vannet i disse rørene står stille 95% av tiden, men likefullt, det er der.

 

Ellers nevner du jo det største, ofte eneste problemet, nemmelig kondens.

Dette kan ungåes på en måte, dog på bekostning av effektiviteten. Man kan lage et to-delt kjøleanlegg med en varmeveksler og dermed en lukket krets som sirkulerer i PC. Dette medfører riktignok en pumpe, men fordeler er det jo absolutt.

 

Det viktigste er jo at man kan regulere vannstrømmen i den ytre (springvann) kretsen, slik at man selv bestemmer temperaturen på den indre kretsen. Mao, reguler den til den ligger akkurat over kondenseringstemp. Dette vil jo variere etter luftfuktighet i rommet, men 5-10 grader under romtemp lar seg nesten alltid gjennomføre uten problem. Har man litt volum i den indre kretsen, gjerne 3-4 liter eller mer, så vil et midlertidig trykkfall på springvannet ikke merkes. Forandringer mellom load og idle vil også gå svært sakte.

I tillegg kan man kjøre en "eksklusiv" vannmiks i den indre kretsen, slik at man eliminerer problemer med evt avleiringer eller annet tull.

En annen ting er jo at man kan plassere varmeveksleren i et rom med sluk, gjerne i lag med pumpen. Så slippen man støy, og minimerer naturligvis faren for vannskader.

 

Da er det bare å håpe at du ikke har vannmåler :p

Lenke til kommentar

Fint å se deg her i tråden Artic. Har en viss mengde respekt for deg etter prosjekt kaldt m.m. :thumbup:

 

Jeg har selvfølgelig vurdert å ha en lukket krets å kjøle denne med en springvann-løsning, men hovedproblemet der er at jeg ikke kan finne noen varmeutveksler egnet til mitt formål. Selvfølgelig er det mulig å mekke noe selv med en gammel radiator inni en boks som har springvann gjennomstrømmning, men det hadde blitt veldig lite effektivt. Om du har noen konkrete forslag til hvor jeg kan finne en varmeutveksler så lytter jeg selvfølgelig øre =)

 

Ellers er vel grunnen til at jeg velger en direkte åpen krets at alt ligger til rette for det. Jeg betaler ikke for vannet, jeg har vannrør relativt lett tilgjengelig til rommet mitt, vannkvaliteten er høy (lite humus osv.) Jeg også veldig lite problem med trykkfall og slikt, da vi er på vår egen forgrening av vann-nettet, nesten uten andre husstander. Det prosentmessige trykkvariasjonen er derfor så liten, at selv om noen dusjer i rommet ved siden av, så burde det ikke lage problemer. Jeg har selvfølgelig testet disse tingene før jeg satset på å lage et åpen-krets system.

 

Jeg har egentlig ikke noe dårlig samvittighet for det heller. Vi bor i et stort hus med mange bad, og relativt få personer. Resultatet er at vi betaler egentlig for mye mer vann enn det vi forbruker. Jeg anntar dette kommer til å gjevne det mer opp mot det vi faktisk betaler for =) Om man ikke får bruke vann litt liberalt i Bergen, the f_cking rain-captial of the world, så er noe galt ^_^

 

Kondensering er egentlig ikke noe problem synes jeg. Jeg bruker ferdigisolerte rør, og da er hele problemet med at det er kaldt vann i rørene vekke. Deretter er det jo bare å isolere kontaktpunktene (CPU, GPU osv) veldig godt, men det er jeg jo allerede kjennt med fra tidligere peltier systemer. Trenger bare enda litt mer isolasjon for å være sikker, ellers er det jo egentlig det samme som skal gjøres.

 

Utvilsomt er det utrolig fine temperaturer som kan hentes fra dette kombinert med peltier =) Jeg skal absolutt lage en worklog når jeg starter på dette.

 

-Stigma

Lenke til kommentar
Selvfølgelig er det mulig å mekke noe selv med en gammel radiator inni en boks som har springvann gjennomstrømmning, men det hadde blitt veldig lite effektivt. Om du har noen konkrete forslag til hvor jeg kan finne en varmeutveksler så lytter jeg selvfølgelig øre =)

 

Har ingen personlige erfaringer med varmevekslere, men vet jo prinsippet. Vanligvis opererer jo disse med ganske store vannmengder, f-eks i en båt hvor man har ubegrenset tilgang på sjøvann. Og med mye vann kan man krympe størrelsen og alle er glade. Men for og spare litt på vann, uten å lage det for stort og dyrt, så har jeg et forslag på en løsning som kunne gå med vanlig radiator. Hvis du har bra vanntrykk, så kan man montere på en restriktiv dyse som forstøver vannet rimelig bra. Denne dysen kan man så montere slik at den sprayer vann rett på hele radiatoren. Rad. monteres horisontalt slik at vannet renner rett igjennom. Alt dette kunne man ha montert i en modifisert plastbøtte eller lignende. Dysen i lokket, radiatoren i midten, og avløpet i bunn. Mao. en "åpen" løsning. Dette blir jo ikke slik en varmeveksler egentlig er konstruert, men men.. Ulempen er at dette vil medføre endel støy, siden det blir vann i fritt fall. Men jeg tror det kunne blitt ganske effektivt :hmm:

En annen mulighet er jo og lage det litt mer konvensjonelt med en liten tank rundt rad, et inntak på den ene siden, og uttak på den andre siden. Og selvføleglig inntak og uttak for selve rad. Hvis man er litt kreativ, så kan man lage litt kanaler eller lignende for og få en mest mulig jevn gjennomstrømning. Dette blir en stille løsning, men også mye vanskeligere å konstruere siden man da vil få et visst trykk i den ytre kretsen og alt må være veldig tett..

 

Men bevares, det er jo ingenting i veien for å kjøre springvannet rett i vannblokkene. Klarer du som sagt å få kontroll med kondensproblemet, så blir de andre ulempene fullt overkommelig.

Lenke til kommentar

Jeg kopierer like godt mitt reply inn hit til the Lair of the OverClockers. :)

 

 

Fra hw.no:

"Spennende tråd du har der, må si det er en fin ambisjon du har.

Du skal antakelig legge vann i ledning fra et litt mer avsides rør slik at du slipper vannkran-støyen i PC-rommet?

 

Men (det er alltid et men) her kan jeg også hjelpe!

 

Det fins alger som ikke trenger lys for å leve, men i gjennomsnittelig vanlig norsk springvann er disse svært sjeldne. Selvsagt, kan det hende at visse arter florerer mer på enkelte steder i landet enn i de typiske "by-vann-systemene".

 

Edit 1:

Det fins dessuten midler man kan sette inn metall og muligens også plast/andre kunstige fremstilte stoffer for å hemme algevekst opp til ca. 95 %. Ring til vannverket og hør om de har noen tips, eller SINTEF, der de har mange forskere med vann og vassdrag/bølger osv. som fagfelt.

 

Edit 2:

Jeg ville vært mer bekymret for avleiring i de mindre aktive delene av vannblokkene enn i rørene, for mange salter bindes lettere til metall nær varmeutviklende kilder enn til plast med vanlig romtemp og lignende. Her burde ikke romtemp heller være noe problem da, ettersom -> springvann, og jo kaldere, jo færre alger av typiske slag. "

 

Forts.

 

Edit 3:

Men en ting lurer jeg på; hvordan skal en lukket springkrets fungere?

Skal du lage en fontene bak på PC'n din eller noe? ;)

What goes in must come out, hehe.

 

Edit 4: Leste om dual-kretsene, og skjønte hva som mentes, men dette er ikke det samme som en lukket springkrets.

 

"Om du har noen konkrete forslag til hvor jeg kan finne en varmeutveksler så lytter jeg selvfølgelig øre =)"

 

Varme overføres best gjennom: trommevirvel........ sølv!

Derfor: Lag en lukket krets, med radiator, ja, der du tar ut samtilge radiator-spiler, smører et godt lag med siste goop generation of Arctic Silver rundt kantene inni radiatoren, hvis du bruker slik type) og sveiser fast en hjemmelagd blokk av godt varmeledende metall (kobber/ e.l.)eller mega-peltier/evt. to små som passer; og kobler denne til springen. Da går springvannet bare i den ytre kretsen som bare består av en "slave-kjøling" i form av kjøleblokka. Du trenger fortsatt en eller annen for for pumpe for å drive den indre "edlere" kretsen, som Arctic sa, men det er en fin måte å unngå alle de største riskene med direkte springkjøling. Dessuten vil dette ha potensiale for å kunne kjøle 400%+ bedre enn en vanlig vifteløsning.

Endret av The.Arisen.One
Lenke til kommentar

Dette prosjektet vil jo bruke en åpen krets, men en lukket krets er det de aller fleste bruker i vannkjøling. En lukket krets sender vannet til en radiator for å avkjøles, og bruker vannet omigjen. Min måte kvitter seg med det oppvermete vannet og bruker nytt kaldt vann.

 

-Stigma

Lenke til kommentar
Dette prosjektet vil jo bruke en åpen krets, men en lukket krets er det de aller fleste bruker i vannkjøling. En lukket krets sender vannet til en radiator for å avkjøles, og bruker vannet omigjen. Min måte kvitter seg med det oppvermete vannet og bruker nytt kaldt vann.

 

-Stigma

Jo, men les min edit ovenfor. :)

 

Dessuten nevnte du høyspenning. Hva hvis hele PCn plutselig opptrer som en stor kondensator? ;)

Endret av The.Arisen.One
Lenke til kommentar

Avleiringer tror jeg ikke blir noe problem , kan nevne at jeg skiftet ut noen vannrør i et hus,disse hadde avleiringer som tilsvarte ca 25% av dimensjonen innvendig,men de var montert i 1951 . når det så gjelder kondens kan jeg nevne at jeg i vinter hadde min radiator på en uisolert kjellerbod,der lå temp på ca 0 grader,vannet holdt da ca 8 grader og cpu ca 20-25 grader , jeg brukte vanlige tygon slanger og ingenting var isolert. Jeg hadde aldri anntydning til kondens .

Lenke til kommentar

Ah kult. Jeg forventer ingen veldig store problem med kondens, men bedre føre var eller hur? =)

 

De isolerte slangene koster ikke så mye at jeg ikke kan påkoste meg litt ekstra peace of mind =)

 

Når det gjelder avleiringer så tror jeg litt kafferens eller lignende rør-rens skal rense fint opp i det lille som vil samle seg opp. Det finner jeg vel fort utav etter systemet er oppe hehe =)

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Dette langt så bedre ut..

 

Hadde aldri i verden tatt sjangsen på og kjøre vann fra springen inn på cpu, selv med trykkregulator, osv i maskina, tenk for et søl om det skulle bli lekkasje, kjipt og komme hjem til noen hundre liter vann på golvet. Da virker en slik varmeveksler som vist her mye mer fornuftig.

Lenke til kommentar

Pah! det er bare en ting som kan gjøre at det begynner å lekke, og det er om du har gjort en dårlig jobb til å begyne med. Jeg tar ikke utgangspunkt i at jeg komemr til å gjøre tabber i oppsettet når jeg lager det ihvertall, og uansett hvordan du snur og vender på det, så er en sekundær-loop utrolig mye mindre effektivt.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...