Gå til innhold

Hjelp Ati 9800 pro med masse artifacts


Anbefalte innlegg

Tilogmed jeg har sett det kortet funke, bare dager før han sendte det avgårde.

Vet ikke om det hjelper kjøper noe, men Kasp er veldig forsiktig med sine ting, selvom han overklokker innimellom :p

Men Kasp er verdens ærligste sjel, etter meg såklart!:p

 

Dette ordner seg nok på en ryddig og bra måte.

Fint gjort av kasp og stå frem og!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ang shimsen: I noen tilfeller må man ta de av for å få skikkelig kontakt mellom kjøler og kjernen, i andre ikke. Dette fordi limet shimsen er festa med noen ganger gjør at den kommer høyere enn selve kjernen. Selv prøvde jeg først med shimsen på. Fungerte det. Men fikk klokka litt høyere da jeg tok den av, så det kan tyde på at det ikke var optimal kontakt.

Lenke til kommentar

Skal ikkje anklage Kasp for noen ting. Han virker veldig hyggelig. Har jo mange vitner nå på at det fungerte før det vart sendt til meg. Dette var ikke lett å fortå seg på. Har nå tatt av kjøleren og satt den på igjen uten at det hjalp. Tok også av alle ramsink'ene for å forsikre meg om at det ikke var de som laga krøll. Prøvde ei stund å få på orginal kjøleren, men det ga eg opp (skrekkelig festemetode, kunne i det minste vært skruer istedet fo de klipsa).

Prøvde FarCry med antialsing/anisotropic filtering vs uten aa/aniso og bildet blei mykje verre med aa/ansio (viss noen kan slå ein konklusjon av det)

Har ingen planer om å ta av shims. Kan selvsagt ikkje være 100% sikker, men det virker som kjøleren toucher core'n ganske bra (goupen henger på) før eg har skrudd/stramma den skikkelig fast så eg tørr påstå at det er skikkelig kontakt.

Endret av teekay19
Lenke til kommentar
Du trenger ikke ta av Shim'en for og få god kontakt., det er bare for "ekstrem" overklokkere, pluss at du risikerer og knuse kjernen.

Protest! Er kjøleren du ettermonterer helt plan under og 9800 kortet ditt har shim, kan jeg garantere at du får artifacts no mather what. Samme hvor mye AS du måtte slenge på vil du få artifacts. Anbefaler å sjekke dette, men rart om han ikke har tatt den av.

Er du dum?

Man trenger ikke og ta av shim'en, jeg bruker VGA silencer nå og har ikke tatt av "shim'en", har forresten klokket mitt til 470/402 UTEN artifacts.

Har du testet dette selv, eller er det bare noe du "tror"?

 

Edit: For ALL del, IKKE ta av shimen.

Da mister du garantien.

Rufati@ Ikke gidd og svar, når du ikke har peiling.

Men for faen da. Jeg har hatt 2 stk 9800 kort som jeg har satt på Zalman Heatpipe på. På begge disse kortene fikk jeg artifacts uten å fjerne shim. Og ikke nok med det, jeg har montert andre kjølere som er plane under på 9700, og 9500 kort. Alle sammen fikk artifacts når shimmen ikke var av. Jeg prøvde faktisk alle først med shim, fordi det er litt risky å ta av shim. Men det du sier er da bare bullshit? Jeg har vertfall tatt av 5 shimmer på div. kort, så kom ikke her å late som om du vet noe.

 

Så en som nevnte at det var forskjell noen kort, om hvor høy shim var. Vel, jeg kan GARANTERE at hvis ikke kjøleløsningen du bruker har tilnærmert eller 100% kontakt med GPU, så får du artifacts, der er fysikk på sitt beste. Varmen trenger en plass å gjøre av seg, og kjølepasta alene holder ikke.

 

Konklusjon: Noen ganger må man, og noen ganger må man ikke ta av shim på et 9800 kort. Done!

 

Edit: Skriveleifer

Endret av Rufati
Lenke til kommentar
Jeg har løsninga her folkens....kan garantere det!!!

 

Problemet er strømmen garantert.....

 

Bytt PSU ..så funker det!! :)

 

HAdde samme problemet. DU satt på ekstra strøm på molex ja??

Vel, du får ikke startet pcen uten den koblet i, men kan være at kjøper har for dårlig psu, og trenger en kraftigere en.

ATi anbefaler jo tross alt en 300W for at det skal holde, og har du en haug med disker osv i tillegg, så stjeler jo og det av psu.

Så opplys om det.

 

og til Eskarls:

 

Ikke fly rundt her og kall folk idioter.

Det var nok et godt kjøp, for kortet var vel litt over en mnd gammelt, og dessuten var det montert på en ny GPU kjøler, en VGA silencer forøvrig. Og kjøling på minnebrikkene.

Det var vel du som kjøpte det kortet som det var en hake ved, var det ikke?

Ble jo en lang post ang. det kortet hvertfall.

Uansett var prisen medregnet porto på 165 kr.

Gå å legg deg! :p

Lenke til kommentar
Læl, du har sikkert bare montert de feil på skjermkortene uten shim. :p

Altså.. hadde en liten skrivefeil der oppe, men uansett, hvordan kan man feilmontere en kjøleløsing når du til og med har fjernet shim? Tror egentlig du skjønner tegningen men er en liten djevel bare for morroskyld. Vel, skal få lov av meg. Men du har forsatt feil tho: At shimremoval bare er for EXTREME oc er bullshit, det kommer helt ann på hvordan høy shimmen er.

I motsetning til deg klarte jeg å innse, med hjelp av andre folk sine erfaringer, at det er forskjell på shimmen på forskjellige kort. Men du derimot klarer bare ikke heeelt å innse at du kanskje hadde en liten feil... Nok om det, ha en fin dag i din lille selvsentrerte verden Nikkor! Kozaaaaaaaaaaaahahaha

Lenke til kommentar

Eg ikke overbevist om at det er noe gale med skjermkortet og dens komponenter. Kan selfølgelig ikke se det med det blotte øyet, men core'n såg bra ut, alle hjørna såg ut til å være på plass.

Eg har lyst til å prøve den orginale vifta siden den er litt tjukkere akkurat der core'n (gpu) er, men trenger tips til hvordan dette kan utføres. Må jo holde kortet oppned for å sikte inn pinnene i hullene, så snur eg kortet igjen og da sklir viften ut av posisjon. Pluss at pinnene i seg selv er utrolig ustabile og vil ikkje stå rett opp og ned. Men burde jo fungere med VGA-Silencer'en like godt nå som før eg kjøpte kortet?

Når det gjeld strømforsyningen, har eg ei chieftec 360W. Bruker for tiden 1 harddisk og ein cd-rom. Kunne nå ta ut ein rambrikken også, men tror ikkje det er strømforsyningen. Kan prøve kortet på ei anna maskin med WinXP bare for å sjekke at det ikkje er noen komplikasjoner med windows eller hardware.

Lenke til kommentar

Du bør absolutt få prøvd kortet i en annen maskin. Du kan faktisk ha problemer med kompatibilitet med hk eller noe annet og da er det kjekt å få testet det i en annen pc.

 

Forresten prøv agp aperture size = 0 eller det aller minste du har muligheten til, i tilfelle det er systemminnet som er problemet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...