Gå til innhold

ustabilt med 1GHz ram


Anbefalte innlegg

Jeg sliter fælt med å få maskina mi stabil med 1GHz ram (ocz 3700 el dual channel gold rev 2)

Individuelt kjører begge disse brikkene greit >240 fsb m/ 2.8-2.85 volt når jeg tester de hver for seg.

Men når jeg setter i begge, feiler prime95 etter bare noen minutter ved feks. 231 fsb enten jeg prøver de i dual-channel eller single-channel modus. Dog får jeg ingen feil i memtest på denne hastigheten, og >240 fsb 5:4 går også greit

 

Har prøvd med 2 forskjellige hovedkort(AsusP4C800 g/d og Abit IC7-MAX3), men resultatet er det samme. Jeg har prøvd alle tweaks i bios , som jeg vet kunne innvirke (slakkere timings,økt vcore,økt vagp ,ht enabled/disabled,pat standard/auto etc.) men resultatet er like sørgelig.

I følge MBM, fluktuerer ikke spenningene mere med begge brikkene enn med bare en.

 

Ettersom jeg ikke har annen hardware og teste med, er jeg i villrede om hva jeg skal forsøke i neste omgang, så jeg håper et lyst hode kan hjelpe meg videre.

 

specs jeg har testet med:

P4c 3.0

1GHz ocz3700 dual channel gold el rev2

1 dvdbrenner

1 harddisk

GForce4 ti200

Asus P4C800 g/d og Abit IC7-Max3

Fotron/Source 400w psu

 

ingen av hovedkortene er modda, men abitkortet er et uten mc64-kapasitatoren uten at det hjelper på stabilliteten over 2.8volt.

siste bios på begge kortene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ettersom jeg ikke gir meg på dette, løp jeg ut og kjøpe en swiftechkjøler for northbridge også, for å eliminere mistanken om at det var der problemet lå, men til ingen nytte :(

 

Før jeg går til det skrittet å eventuelt returnere brikene, hadde det vært kjempekjekt å fått testa de på et "known good" system først, så derfor lurte jeg på om det var noen i trondheims-området som hadde gidda hjelpe meg med dette.

Lenke til kommentar

ja, men +5 railen ser faktisk stabil ut i mbm. men det er jo en mulighet allikevel.

det er derfor det ville hjulpet mye å avkrefte/bekrefte at rammen er problemet, før jeg løper ut og kjøper enda ett hovedkort/psu.

 

edit: trykkleif

Endret av tenthumbs
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...