Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvorfor senke biler?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Folk nevner at man må ha understells kontroll, forstillingskontroll og 4 hjulskontroll for a få godkjent senkesettet. Jeg blir litt forvirra.... Hvilken av disse kontrollene må man ha for å få senkesettet godkjent? eller er alle disse den samme kontrollen?

HVILKEN må man ha for å få GODKJENT?

Skrevet
Folk nevner at man må ha understells kontroll, forstillingskontroll og 4 hjulskontroll for a få godkjent senkesettet. Jeg blir litt forvirra.... Hvilken av disse kontrollene må man ha for å få senkesettet godkjent? eller er alle disse den samme kontrollen?

HVILKEN må man ha for å få GODKJENT?

Det har du en annen tråd om, ikke bruk denne.

Skrevet

Senkesettet skal være TÜV godkjent, om jeg ikke tar feil. Deretter må bilen ha en understellskontroll (forstilling og noen ganger firhjuls-kontroll) for å få godkjent arbeidet hos biltilsynet.

 

_

johanf

Gjest medlem-23990
Skrevet
, eller så bruker man spesielle klemmer og klemmer dem i sammen.

Det vi kaller "jallasenk"? :p

Seriøst??

Ja nå har jeg hørt det og...

Jeg er fra USA, og jeg har aldri hørt om å senke bilen på denne måten.

:!:

  • 3 uker senere...
Skrevet

Men finta ligger i hvordan man går frem?

Er det noe som er lett å gjøre på egenhånd?

Må man ha gått "mekk" Får å kunne klare det liksom?

Hvor får man kjøpt billige/bra fjærer?

 

:cool: *gruble*

Skrevet
Er det noe som er lett å gjøre på egenhånd?

Ja.

 

Må man ha gått "mekk" Får å kunne klare det liksom?

Nei.

 

Hvor får man kjøpt billige/bra fjærer?

 

F.eks. Mekonomen

Skrevet

har ikke lest hele tråden, men:

 

For det første. Man fjerner ikke fjærene, men bytter dem i senkefjerer eller setter på klemmer.

 

Personlig synes jeg at senking er skikkelig fett. Gir likssom bilen et mer sportslig preg.

 

Senking og stivere fjering kan også gi bedre kjøreegeneskaper

Skrevet

Greia med senking/oppstiving og bedre veiholdning er vel strengt tatt å få ned tyngdepunktet litt, samt forhindre "rolling" i karroseriet - dvs at bilen ikke skal krenge. Krenger bilen mye, flytter tyngdepunktet seg ut fra senter og sentrifugalkraften vil "skyve" bilen motsatt vei av hva man svinger. Man kan dermed f.eks få slipp på bakhjulene. Har man senket bilen, bør man også passe på å kanskje lempe inn litt stivere stabstag, nye foringer osv, slik at fleksing i karroseriet blir minimert. Stiver man bilen for mye, så kan man oppleve wheel-hopping, dvs. hjula har ingen mer fjæring igjen og dermed hopper bortover. Man minster bakkekontakt og kan få skrens.

 

Og ja, jeg er enig. Moderat senking er fint på de fleste biler, spesielt hvis man har handlet inn store 17/18" hjul. Ser ut som en offroader hvis man ikke får droppa bilen litt da..

Skrevet

enig. liker godt biler med 19" og 60/40 senking :love: (spessielt bmw).

 

Hvis man senker mer en 40 mm er det vel egentlig lurt å kjøpe stivere dempere? mener å ha lest det i redline eller noe sånn

Skrevet

Tja, dersom du senker bilen bare ved å bytte fjærene vil jo demperene havne utenfor sitt egentlige arbeidsområde, og de vil slites fortere og kanskje ikke fungere optimalt lenger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...