johanf Skrevet 20. august 2004 Skrevet 20. august 2004 Poenget med reglene fra statens veivesen, er vel at bilen ikke skal slå nedi ved kjøring på offentlig vei. _ johanf
MJG Skrevet 20. august 2004 Skrevet 20. august 2004 Folk nevner at man må ha understells kontroll, forstillingskontroll og 4 hjulskontroll for a få godkjent senkesettet. Jeg blir litt forvirra.... Hvilken av disse kontrollene må man ha for å få senkesettet godkjent? eller er alle disse den samme kontrollen? HVILKEN må man ha for å få GODKJENT?
Opus Skrevet 20. august 2004 Skrevet 20. august 2004 Folk nevner at man må ha understells kontroll, forstillingskontroll og 4 hjulskontroll for a få godkjent senkesettet. Jeg blir litt forvirra.... Hvilken av disse kontrollene må man ha for å få senkesettet godkjent? eller er alle disse den samme kontrollen?HVILKEN må man ha for å få GODKJENT? Det har du en annen tråd om, ikke bruk denne.
johanf Skrevet 20. august 2004 Skrevet 20. august 2004 Senkesettet skal være TÜV godkjent, om jeg ikke tar feil. Deretter må bilen ha en understellskontroll (forstilling og noen ganger firhjuls-kontroll) for å få godkjent arbeidet hos biltilsynet. _ johanf
Gjest medlem-23990 Skrevet 23. august 2004 Skrevet 23. august 2004 , eller så bruker man spesielle klemmer og klemmer dem i sammen. Det vi kaller "jallasenk"? Seriøst?? Ja nå har jeg hørt det og... Jeg er fra USA, og jeg har aldri hørt om å senke bilen på denne måten. :!:
Pomfri Skrevet 23. august 2004 Skrevet 23. august 2004 Seixon: Les i Biltema-kataologen :!: Den dagen jeg kjøper "senkesett" fra biltema...
eab Skrevet 25. august 2004 Skrevet 25. august 2004 Greiene i biltemakatalogen er ikke til å kjøres med
Vågebu Skrevet 11. september 2004 Skrevet 11. september 2004 Det er jo mulig å hive inn et par sementblokker i bagasjerommet, men det negative er at bilen kan knekke
Magnum p.i. Skrevet 11. september 2004 Skrevet 11. september 2004 Det er jo mulig å hive inn et par sementblokker i bagasjerommet Så det ser ut som om bilen akselererer helt villt hele tiden? Selv om den står stille?
Paulex Skrevet 13. september 2004 Skrevet 13. september 2004 Men finta ligger i hvordan man går frem? Er det noe som er lett å gjøre på egenhånd? Må man ha gått "mekk" Får å kunne klare det liksom? Hvor får man kjøpt billige/bra fjærer? *gruble*
Opus Skrevet 13. september 2004 Skrevet 13. september 2004 Er det noe som er lett å gjøre på egenhånd? Ja. Må man ha gått "mekk" Får å kunne klare det liksom? Nei. Hvor får man kjøpt billige/bra fjærer? F.eks. Mekonomen
Even. Skrevet 16. september 2004 Skrevet 16. september 2004 har ikke lest hele tråden, men: For det første. Man fjerner ikke fjærene, men bytter dem i senkefjerer eller setter på klemmer. Personlig synes jeg at senking er skikkelig fett. Gir likssom bilen et mer sportslig preg. Senking og stivere fjering kan også gi bedre kjøreegeneskaper
TomasK Skrevet 16. september 2004 Skrevet 16. september 2004 Greia med senking/oppstiving og bedre veiholdning er vel strengt tatt å få ned tyngdepunktet litt, samt forhindre "rolling" i karroseriet - dvs at bilen ikke skal krenge. Krenger bilen mye, flytter tyngdepunktet seg ut fra senter og sentrifugalkraften vil "skyve" bilen motsatt vei av hva man svinger. Man kan dermed f.eks få slipp på bakhjulene. Har man senket bilen, bør man også passe på å kanskje lempe inn litt stivere stabstag, nye foringer osv, slik at fleksing i karroseriet blir minimert. Stiver man bilen for mye, så kan man oppleve wheel-hopping, dvs. hjula har ingen mer fjæring igjen og dermed hopper bortover. Man minster bakkekontakt og kan få skrens. Og ja, jeg er enig. Moderat senking er fint på de fleste biler, spesielt hvis man har handlet inn store 17/18" hjul. Ser ut som en offroader hvis man ikke får droppa bilen litt da..
Even. Skrevet 17. september 2004 Skrevet 17. september 2004 enig. liker godt biler med 19" og 60/40 senking (spessielt bmw). Hvis man senker mer en 40 mm er det vel egentlig lurt å kjøpe stivere dempere? mener å ha lest det i redline eller noe sånn
eab Skrevet 18. september 2004 Skrevet 18. september 2004 Tja, dersom du senker bilen bare ved å bytte fjærene vil jo demperene havne utenfor sitt egentlige arbeidsområde, og de vil slites fortere og kanskje ikke fungere optimalt lenger.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå