Gå til innhold

Olje kjøling / Aktiv kjøling


Reshey

Anbefalte innlegg

Har tid og penger i sommer.

Har lyst til å bade hovedkortet i kald kald olje og see hvor mye det kan skrus opp.

 

Trenger noen gode tips på hvordan jeg kan kjøle ned oljen.

Det må være sikkert og billigt.

Og la oss si at oljen skal holde - 10 C eller kaldere ut fra radiatoren.

 

vh

Reshey

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har tid og penger i sommer.

Har lyst til å bade hovedkortet i kald kald olje og see hvor mye det kan skrus opp.

 

Trenger noen gode tips på hvordan jeg kan kjøle ned oljen.

Det må være sikkert og billigt.

Og la oss si at oljen skal holde - 10 C eller kaldere ut fra radiatoren.

 

vh

Reshey

Så hvor skal du plassere radiatoren? siden du skal ha -10 grader på oljen. Skal du ha minus grader må du nokk over på fase kjøling (vappo og promethia).

Det er noen tråder her om en veske kalt flourient eller noe slikt. dette prosjektet kan hjelpe deg

Lenke til kommentar

Legg en balje med alle komponenter etc i frysern med oljen oppi. La fryse i mange timer, ta det ut, lek i 15min og legg i frysern igjen ;)

 

Ingen god løsning, og oljen du må bruke er dyr. Husker ikke navnet nå. Men motor olje funker ikke ;)

 

Kan sikkert hold oljen kaldere lenger med isbiter etc, men noen -10 får du ikke under Load.

 

Hele problemet ditt er å holde oljen kald, har du noen plan eller er det bare ønsetenking akkurat nå?

 

Vet i hvertfall at det ikke blir "billig".

Lenke til kommentar

Vil tro at et oljekjøleanlegg vil operere med høyere temperaturer enn med vannkjøling, da vann som regel har høyere spesifikk varmekapasitet.

c(vann)= 4,18-4,20 kJ/kgK Altså: For å varme en kilo(liter) vann en grad kelvin (eller celsius) trengs ca 4,2 kJ.

 

Mener oljer har spesifikk varmekapasitet på 2-3 kJ/kgK. Dette varierer sterkt ettersom hvilken type olje det er snakk om, men uansett så er vannets høye spesifikke varmekapasitet noe som gjør at vann er så godt egnet til kjøling. Oljenes relativt lave spesifikke varmekapasitet gjør at det skal mindre energi til for å varme opp oljen opp enn vann. Evt kan du kompensere med å ha ein svær radiator. Grunnen til at olje i industrien blir brukt til å kjøle maskineri o.l er stort sett dens smørende evner. Oljen kan da f.eks bli kjølt av ferskvann som igjen kjøles av sjøvann.

 

Snakket om dette med en kollega som er kjøletekniker som mente at oljen ville lage et belegg i de tynne rørene i radiatoren og dermed minske effekten. Uansett vil du ikke oppnå -10c på oljen hvis du skal ha luftkjøltradiator (så lenge lufta ikke du kjøler med er kaldere enn -10) . Da må du over på varmevekslere og væske/væske veksler hvor oljekjølermediet (det som skal kjøle oljen) må være en del kaldere enn -10, og da kan du likegodt punge ut for vapochill eller et prommie sett...

 

Hvis noen mener jeg har feil så arrester meg! Har kontroll sjekket mine kilder...

 

Reshey Skrevet 10/06/2004 : 00:09

 

Har tid og penger i sommer.

Har lyst til å bade hovedkortet i kald kald olje og see hvor mye det kan skrus opp.

Uansett så hvorfor vil du kjøle nb og ikke cpu? Eller var det cpu du mente?

Lenke til kommentar
Vil tro at et oljekjøleanlegg vil operere med høyere temperaturer enn med vannkjøling, da vann som regel har høyere spesifikk varmekapasitet.

c(vann)= 4,18-4,20 kJ/kgK Altså: For å varme en kilo(liter) vann en grad kelvin (eller celsius) trengs ca 4,2 kJ.

 

Mener oljer har spesifikk varmekapasitet på 2-3 kJ/kgK. Dette varierer sterkt ettersom hvilken type olje det er snakk om, men uansett så er vannets høye spesifikke varmekapasitet noe som gjør at vann er så godt egnet til kjøling. Oljenes relativt lave spesifikke varmekapasitet gjør at det skal mindre energi til for å varme opp oljen opp enn vann. Evt kan du kompensere med å ha ein svær radiator. Grunnen til at olje i industrien blir brukt til å kjøle maskineri o.l er stort sett dens smørende evner. Oljen kan da f.eks bli kjølt av ferskvann som igjen kjøles av sjøvann.

 

Snakket om dette med en kollega som er kjøletekniker som mente at oljen ville lage et belegg i de tynne rørene i radiatoren og dermed minske effekten. Uansett vil du ikke oppnå -10c på oljen hvis du skal ha luftkjøltradiator (så lenge lufta ikke du kjøler med er kaldere enn -10) . Da må du over på varmevekslere og væske/væske veksler hvor oljekjølermediet (det som skal kjøle oljen) må være en del kaldere enn -10, og da kan du likegodt punge ut for vapochill eller et prommie sett...

 

Hvis noen mener jeg har feil så arrester meg! Har kontroll sjekket mine kilder...

 

Reshey Skrevet 10/06/2004 : 00:09

 

Har tid og penger i sommer.

Har lyst til å bade hovedkortet i kald kald olje og see hvor mye det kan skrus opp.

Uansett så hvorfor vil du kjøle nb og ikke cpu? Eller var det cpu du mente?

Tror han tenker på å putte hele hk oppi ett oljebad. Dette funker da selføgelig ikke med vann. Da han tenker på bruke olje som ikke leder nok strøm for å ødelegge pcen.

 

Hvis du får tak i riktig olje kan det funke med ett bad til oljen og en pumpe som sikulere oljen gjennom en radiator med ett rør med oljestrømm rett mot cpu.

 

Og evt ha radiatoren i sjø/innsjø.

 

Da tror jeg det vil være en fordel å ha på en luftkjøler uten vifte

Lenke til kommentar
adyton Skrevet 10/06/2004 : 03:02

Tror han tenker på å putte hele hk oppi ett oljebad. Dette funker da selføgelig ikke med vann. Da han tenker på bruke olje som ikke leder nok strøm for å ødelegge pcen.

 

Hvis du får tak i riktig olje kan det funke med ett bad til oljen og en pumpe som sikulere oljen gjennom en radiator med ett rør med oljestrømm rett mot cpu.

 

Og evt ha radiatoren i sjø/innsjø.

 

Da tror jeg det vil være en fordel å ha på en luftkjøler uten vifte

 

Aha! Da er jeg med! Noe sånn som dette? da? Men kom til å tenke på at hvis denne oljen skal sirkuleres vil det oppstå statisk elektrisitet, da strømning i rør vil skape statisk elektrisitet. Greit nok hvis ting skal i kjøleblokker, men hvordan blir det når hele hovedkortet ligger i oljen? Dette skal vel gå ann å lede bort, eller hva sier dere som kan elektro?

Lenke til kommentar

Helt klart risky prosjekt, bortkastet også, det har vært prøvd med olje i vannkjøling og sånnt så det er ikke nytt akkurat, hvis det hadde funket for noen så hadde de nok sagt fra til nå.

 

Beste måte å kjøle på kan være ettpar peltier elementer på radiatoren, den blir nok fort nediset og avgir endel kondens, så det må være et eksternt kjølings anlegg. har vurdert å prøve dette selv, må bare finne ut hvordan jeg skal gjøre det med hensyn til kjøleviften, den bør egerntlig være der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...