Gå til innhold

hvor sterk motstand skal jeg ha?


Anbefalte innlegg

som topic sier, så lurer jeg på hvor sterk motstand jeg skal bruke i et "prosjekt" som jeg har.

 

koblingsgreier.PNG

 

jeg har da to 3V batterier, som da burde bli 6V som på bildet

 

jeg mener å ha regnet meg frem til at dette opsette burde gå greit, men jeg vet ikke hvor sterk motstanden skal være, kan nen hjelpe meg med det?

som det ståt på bildet so er det 1,7V leds.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du glemte å si hvor mye strøm (mA) de tar? Hadde vært greit å vite for å finne ut nøyaktig hvor mye motstanden skal være på. Det oppsettet du har der er IKKE greit, aldri koble LEDs direkte parallelt, siterer meg selv fra en anna post:

 

"Ok, var kanskje litt kjapp der . Det er trygt å koble LEDs direkte parallelt om Vf er helt nøyaktig lik på alle LEDsa, men i produksjonen er det nærmest umulig å lage hver eneste LED helt lik, dette vil det føre til at en av LEDsa vil nærmest ta all strømmen, og vil føre til at den brenner ut før eller senere, og om det skjer, så tar de LEDsa som er igjen mer strøm en før og brenner ut de også, nesten litt domino effekt. Løsningen på dette vil vært å paralell koble hvert LED i serie med en motstand.

 

Da kan sammenligne det med å ta en plast flaske å stikke to hull i den dene ene litt over det andre så heller du vann oppi, uansett hvor mye vann du heller oppi så vil det meste av vannet gå gjennom ett hull. Håper det gjør det hele litt mer klart. ;)

 

Skulle gjerne lasta opp bilde, men har ikke websted."

 

 

Cheers!

Lac.

Lenke til kommentar

ok, oxbow har rett på utregningen sin (bortsett fra at han skulle skrevet 0.020A ikke mA), men ikke ut fra den tegningen du har. Men så bør du også gjøre litt om på den. Du bør ha en motstand på hver dioderekke.

 

 


+ --------------------------------------------------
                         |                                      |
                        | |  45ohm                        | |  45ohm
                        | |                                    | |
                         |                                      |
                         |                                      |
                        \ /  led                              \/  led
                         |                                      |
                        \ /  led                              \/  led
                         |                                      |
                        \ /  led                              \/  led
                         |                                      |
- ---------------------------------------------------

 

det er ikke så viktig om den er 45 ohm, men den bør være minst 45 og ikke så alt for mye mer (47 er et standard tall når det gjelder motstander.)

Lenke til kommentar
56 ohm går veldig bra. Da går de ca 16mA gjennom diodene.

 

@ok2k: var ikke 2V han sa, men 2 stk 3V = 6V

 

@coolkid: hvis du skal handle på Elfa så har de 47ohm i både 1/4W og 1/8W

Whoopss.. :blush: Nå kan jeg ikke huske å ha sett 3V-batteri heller da men :p

 

U=R*I ;)

Lenke til kommentar

Hvor i all verden fant du en op 45.3? Det du er ute etter er vanlige motstander, også kjent som karbonskiktmotstander. (motsatnder>motstander>karbonskiktmotsander>Kolytskiktsmotstånd, 1/4 W el. 1/8W el. 1/2W).

 

Når det gjelder å velge en som er akkurat er det faktisk bedre å gå litt over fordi disse motsandene har en usikkerhet/toleranse på 5% (noen ganger 10%), så en 47ohms motsand er ett eller annet sted mellom 44.65ohm og 49.35ohm. Uansett hvor i toleransoområdet akkurat den motstanden du bruker ligger er du så nære det optimale for diodene at du ikke vil kunne se det med det blåtte øye.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...