Gå til innhold

ECS G556 - Divx fryser


Anbefalte innlegg

Heisann! Jeg har fått et veldig frustrerende problem med min nye ECS G556 fra Multicom:

 

15" TFT skjerm, 1400x1050 oppløsning

Intel Centrino 1400 prosessor (tilsvarer P4 Mobile 2400MHz)

512MB DDR PC2700 (333MHz) Kingston toppkvalitets minne

60GB harddisk

Kombinert 8x DVD-ROM leser / 16x/8x/24x CDRW-brenner

64MB DDR ATI Mobility M10 Radeon 9600 skjermkort

5.1 lydkort og stereo høyttalere

Trådløst 11Mbit nettverkskort (802.11b) integrert

10/100Mbit nettverkskort

56k modem integrert

2x USB 2.0 porter 1.5Mbps/12Mbps/480Mbps

FireWire IEEE1394 port

1x Type II PCMCIA

etc.

 

Hver eneste gang jeg prøver å se en divx film, fryser hele maskinen totalt. (Jeg må slå den helt av, og boote på nytt). Jeg trodde i begynnelsen at dette hadde noe med en defekt komponent å gjøre, f.eks en rambrikke, men i og med at alt annet fungerer som det skal, synes jeg dette virker veldig pussig.

 

Maskinen klarer faktisk alt utenom spille av divx filmer. Jeg har erfaring med codek'er og driveroppdatering, og men alikevel ser det ikke ut til å fungere.

 

Jeg funderer nå på om dette kan ha noe med ATI Mobility radeon 9600 kortet å gjøre, som har spesialfunksjoner innebygd for å dekomprimere video. Håper noen har tips til meg, jeg ser ingen annen råd enn å levere tilbake maskinen dersom det ikke skal gå an å se video på den.

Jeg har også oppdatert til nyeste mediaplayer.

 

Mvh,

 

Frustert

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

- Jeg så SHREK (i DivX) på min G556 igår, bruker VLC til å kjøre DivX filmer, du kjenner sikkert til den, men om andre er innteresert så finner man den her.

 

- Windows mediaplayer (om det er den du referer til) er ikke noe særlig å kjøre DivX med etter min erfaring.

 

- Har du oppdatert skjermdriverene ? Om ikke, så anbefaler jeg de nyeste omega-driverene. De finner du her.

 

- Lykke til

Lenke til kommentar

 

- Har du oppdatert skjermdriverene ? Om ikke, så anbefaler jeg de nyeste omega-driverene. De finner du her.

 

Filla, mista du funksjonen for å justere D3D og TVut da du la inn Omegadriverne..? Jeg så tidligere i en tråd du annbefalte disse driverne, så jeg la dem inn. Men nå er justeringsmulighetene mine i Advanced menyen noget begrenset i forhold til orginaldriverne :( bare noen få punkter igjen inn i den menyen!

Lenke til kommentar

NEI ! Hos meg er alle valgene enda der, selv om jeg har kryssa av i rutene for programstyring av 3D funksjonene, da bli jo valgmulighetene "fada". Er dog noe usikker på hva du mener. Jeg er nå inne i Avansert menyen, og valgte skillearket D3D: Der man kan stille inn AA osv. Her er alt some normalt hos meg.

Lenke til kommentar
NEI ! Hos meg er alle valgene enda der, selv om jeg har kryssa av i rutene for programstyring av 3D funksjonene, da bli jo valgmulighetene "fada". Er dog noe usikker på hva du mener. Jeg er nå inne i Avansert menyen, og valgte skillearket D3D: Der man kan stille inn AA osv. Her er alt some normalt hos meg.

Takker for hjelpen Filla :)

 

Da ser det ut til at jeg har fått en liten hickup da jeg innstallerte Omega driverne :blush: Skal fikse dette etterhvert, men alt funker bra, og jeg trenger ikke justere noe pt.

 

I min Avansert meny ligger bare 7 "punkter" igjen. "Generelt", "Skjerm", "Kort", "Powerplay", "Radlinker", Feilsøking" og "Fargebehandling". Husker det var noe som skurret da jeg skulle legge inn Omega driverne, men tok det ikke så alvorlig da alt fungerte fint etter reboot.

Lenke til kommentar
- Jeg så SHREK (i DivX) på min G556 igår, bruker VLC til å kjøre DivX filmer, du kjenner sikkert til den, men om andre er innteresert så finner man den her.

 

- Windows mediaplayer (om det er den du referer til) er ikke noe særlig å kjøre DivX med etter min erfaring.

 

- Har du oppdatert skjermdriverene ? Om ikke, så anbefaler jeg de nyeste omega-driverene. De finner du her.

 

- Lykke til

Hei!

 

Tusen takk for tipset om VMC og omegadriverene. Faktisk så fungerte VMC til å spille av divx, etter at jeg hadde installert omega ati driverene. Men alikevel fortsetter windows mediaplayer å fryse totalt dersom jeg forsøker meg på noe divx i den. (etter 2-3 minutter)

 

Fortsatt litt usikker på om jeg skal sende inn maskinen til teknisk avdeling hos Multicom, har verken lyst til å være pc-løs i to uker, eller leve med en maskin det muuligens er noe teknisk feil med. (Kanskje en defekt rambrikke.)

 

Tenkte jeg skulle kjøre Burnin test på den i noen timer i dag, for å sjekke komponentene. Setter stor pris på om du Filla eller noen andre har tips som kan hjelpe meg å finne en diagnose på "fryse"-problemet.

 

Mvh,

 

Lars :)

Lenke til kommentar

Takk for hjelpen begge to! Jeg har nok dessverre nyeste divx codek, så det ser ikke ut som det er problemet. Men skal ihvertfall kjøre memtest86+ og evt. andre programmer fra "the ultimate boot cd" etterpå.

 

Genialt opplegg må jeg si :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...