Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Rettferdig fordeling av bredbåndslinje.


Anbefalte innlegg

Jeg skal sette opp et WLAN nettverk og har det meste klart untatt en liten ting...

 

Spørsmålet jeg enda ikke har funnet svaret på, enn så mye jeg har prøvd å finne det, er om det finnes en måte å fordele bredbåndslinja rettferdig på. Å splitte den i to går ann, men det aller beste hadde vært om det fantes et program eller en funskjon som kunne fordele linja etter behov. Dvs dersom den ene av to brukere har satt igang en større nedlasting (eller værre: opplasting :ermm:), enten av musikk, video eller noe annet, og den andre brukeren ønsker å få tilgang til nettet vil jo sistemann få ekstremt dårlig download... vanligvis.

 

Programmet burde kunne gi "full pupp" til den som ber om det dersom den er alene. Kommer derimot en bruker til på linja, burde programmet fordele opp til halvparten av linja til den siste også (etterssom hva den trenger?). En slags balansestang.

 

Dersom ingen kjenner til noen måte å sette opp denne balansestangen, UTEN å måtte sette opp noen annet enn en router og to PCer (og begge PCene burde kunne slåes av hver for seg), vet dere om det finnes programmer for å begrense internettbruken per bruker til en konstant del av linja slik at det alltid er litt igjen (f.eks ca 30%) for stakkarn som kom på sist?

 

Sammendrag:

Jeg er ute etter en av to funsjoner:

- Balansestang -program som nevnt over

- Muighet for å begrense nedlastingsmengde per PC i kb

 

Funksjonen kan enten være integrert i router eller et eget program.

Endret av ohoholm
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Netlimiter er ikke det du leter etter i ditt tilfelle.. du vil heller ha noe på router som er passord-beskyttet, ellers vil "den andre" bare kunne skru av limiting..

 

Det jeg ville gjort var å satt opp en gammel pc og slengt inn en liten linux-distro.

 

Deretter følger du

 

DENNE

 

 

WLAN routeren setter du nå opp som en switch med WLAN aktivert, og voilà :)

 

Edit:

 

Mye lesing på deg :wee:

Endret av dimdal
Lenke til kommentar

Takk for svar! Netlimiter er nok mer hva jeg er ute etter enn en linux-server. Ønsker ikke å sette opp noe annet enn router og de to PCene som sagt. Går det ev. an å implementere eller ta i bruk en slik løsning i routere som linksys e.l.?

 

Det er to venniner av meg det her er snakk om så om det er passordbeskyttet eller ei spiller liten trille.

Endret av ohoholm
Lenke til kommentar
Takk for svar! Netlimiter er nok mer hva jeg er ute etter enn en linux-server. Ønsker ikke å sette opp noe annet enn router og de to PCene som sagt. Går det ev. an å implementere eller ta i bruk en slik løsning i routere som linksys e.l.?

 

Det er to venniner av meg det her er snakk om så om det er passordbeskyttet eller ei spiller liten trille.

Nei da må du ha en mer avansert router.. gå for netlimiter du :)

Lenke til kommentar

Mulig jeg tar feil her nå...

 

Men er ikk eNetlimiter aktiv hele tiden, uavhengig av hvor mange brukere som bruker internettet?

 

Dvs, at en bruker som har netlimiter aldri vil få "full pupp" uansett, uten å slå av netlimiter, og da er jo noe av vitsen borte.....

Lenke til kommentar

Mange gode forslag! :yes: Interessant den routeren som ble nevnt, bare synd den ikke er ferdigutviklet.

 

Jeg er ute etter ett av alternativene nevnt i hovedinnleggene, fortrinnsvis med balansestang-funksjonen (kanskje det barbara velger å kalle dynamisk båndbreddedeling på draytrek routeren).

 

Nå virker det jo som om det er enighet om at det noen slik funksjon ikke finnes i billige routere, eller for den saks skyld i andre former, uten å måtte sette opp en egen PC for det formålet. Derfor sitter jeg igjen med det statiske alternativet; netlimiter.

 

Å begrense P2P programmer o.l. vil jo selfølgelig være en mulighet, men det jeg ender opp på er nok å gi tilgang til 70% av linja for hver person. Trur det vil være det enkleste istedet for å til enhver til skulle vite hvilke programmer de to sitter på og deretter sette opp begrensninger. Men vi får se. Skal diskutere dette litt mer med dem neste gang jeg møter dem.

 

Er netlimiter det eneste og beste programmet eller er det andre programmer og ev. freeware programmer som kan vurderes?

Lenke til kommentar

Den netlimiter greia var genial hvis man ikke har mange PC'er på nettverket!!

 

sneik meg inn til roommate'n min og instalerte den på pc'en hans og stilte upload speed'en til 4 kb/s =) (er i usa og har kabel med dial-up upstream som klikker hvis den belastes no særlig...) :D

 

men det som hadde vært enda bedre hadde jo vært en router med den muligheten da, men men, det har man ikke :/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...