Gå til innhold

Har mobiler IP-adresser?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, mobiltelefoner som absolutt alt annet som går på internett MÅ ha en IP-addresse. Hvordan ellers skulle noen kunne sende en webside til til telefon uten å ha noe sted å sende den til?

 

Og jeg anser denne som riktig postet da det hovedsakelig handler om mobiltelefoner :)

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke hver enkelt telefon får tildelt en IP-adresse. Såpass med ledige IP-adresser har vi ikke.

 

Ut fra det jeg tror og vet, så blir alle 'nett-henvendelser' fra hver enkelt mobiltelefon håndtert av GSM-nettet som sender din forespørsel (enten via CSD/HSCSD - en slags dial-up tilkobling til serveren hvor du betaler pr minutt- eller via GPRS - en grov sammenligning vil være en DSL-tilkobling, siden man ikke betaler for tiden man er tilkoblet) til en wap/http-gateway (avhengig av hva du ber om fra din telefon, selvsagt) hos operatøren, som igjen sender din forespørsel ut på nettet.

 

Svaret på forespørselen gis fra en wap/http server hvor som helst på internett, som sender svar tilbake til wap/http-gateway'en som igjen sender denne med radiobølger over GSM-nettet tilbake til din telefon.

 

wap/http-gateway'en er en port, som holder rede på hvilke telefonnumre som ber om et spesifikt innhold. Tilkoblingsmåten til denne porten skjer (i 2,5G nettet) normalt via CSD/HSCSD (High-speed Circuit Switched Data, eller høyhastighets datapakkesvitsjing) eller GPRS (General Packet Radio Service).

 

3G-nettet vil gi større tilkoblingshastigheter via UMTS (Universal Mobile Telecommunications System) og tildels EGPRS (GPRS med EDGE-teknologi) og derved helt andre muligheter som videotelefoni, tv på mobilen osv.

 

Ikke drep meg om jeg tar helt feil her... :green:

Endret av jendor
Lenke til kommentar

Hmm, jeg emner fremdeles at de har unike IPer, eller iallefall at hver telemast er en router og at den da har en ekstern IP og masse interne IPer til alle mobilene tilkoblet den. Såvidt jeg vet bruker også moiltelefonene IPv6 som altså kan ha noen milliarder flere IP-adresser enn IPv4 som vi bruker på maskinene i dag.

 

jendor: Hvorfor bare ikke si det på den enkle måten? Du mener at mobiltelefonene ikke har IP, men blir gjenkjent på nettet av nummeret sitt. Vi kan teste teoriene våre senere. Jeg kan lage en liten side som forteller brukeren IPen sin. Så kan vi gå på den med mobiltelefonene våre og sjekke ;)

Lenke til kommentar
Hmm, jeg emner fremdeles at de har unike IPer, eller iallefall at hver telemast er en router og at den da har en ekstern IP og masse interne IPer til alle mobilene tilkoblet den.

 

jendor: Hvorfor bare ikke si det på den enkle måten? Du mener at mobiltelefonene ikke har IP, men blir gjenkjent på nettet av nummeret sitt. Vi kan teste teoriene våre senere. Jeg kan lage en liten side som forteller brukeren IPen sin. Så kan vi gå på den med mobiltelefonene våre og sjekke ;)

Om hver basestasjon hadde en router med interne IP-adresser ville det nok blitt vanskelig å wappe "i fart", fordi man ville forflyttet seg fra dekningsområdet til en basestasjon til en annen basestasjon med et annet dekningsområde...

 

Jeg mener ikke at selve internett gjenkjenner hvem telefon som sender en henvendelse, men gateway'en mellom mobilnettet og internettet gjør det...

 

Men ikke vet jeg.. dette må undersøkes!

 

EDIT: Ut fra skjemaet under, så fungerer det omtrent slik som jeg trodde det gjorde, men har ikke funnet noe info om selve telefonen får tildelt en IP-adresse...

normal.jpg

Endret av jendor
Lenke til kommentar

Mobiltelefoner har nok en adresse på GSM nettet liksom, men det blir jo ikke en IP adresse, blir nok kalt noe annet. Kanskje bare telefon nummeret er adressen din :) Men IP adresse har mobiler altså ikke, det er jeg ganske sikker på.

 

Men selvfølgelig, skal du inn på selve internet, må du ha en ip. Men da blir du nok tildelt dette når du kobler deg opp. Og wap er ikke det samme som www! :)

 

Edit: Det ble en enkel måte å si det på, sant Jendor ;)

Endret av Naxos
Lenke til kommentar

Da jeg hadde sommerjobb hos Telenor Mobil, ble det sagt at mobilen blir gjenkjent med sitt SIM-kort nr.

Fikk ingen informasjon om at telefonene har IP-adresse.

Men dette var for 3 år siden så det kan hende at det har skjedd endringer..

Lenke til kommentar

Gikk nettopp inn på www.whatismyip.com, (med mobil, selvfølgelig)

det stod: "Your IP is 212.45.191.8"

 

Så det betyr jo at mobiler har IP'er når de wapper.

 

 

EDIT: Hvor kan man se hvem som eier IP'er?

Endret av Lars Anders
Lenke til kommentar
Gikk nettopp inn på www.whatismyip.com, (med mobil, selvfølgelig)

det stod: "Your IP is 212.45.191.8"

 

Så det betyr jo at mobiler har IP'er når de wapper.

 

 

EDIT: Hvor kan man se hvem som eier IP'er?

[212.45.191.8] oversettes til waptestgw1.netcom.no

 

Altså er den ip-adressen høyst sannsynlig IP-adressen til gateway'en, som mobilen kommuniserer med.

 

Jeg mener det ikke er noen TCP-IP trafikk mellom mobil og gateway, slik det er mellom gateway og internett. Jeg tror trafikken mellom mobil og gateway går over WDP - wireless datagram protocol...

 

(Mulig jeg tar helt feil her altså.. hehe)

Lenke til kommentar
Jeg tror ikke hver enkelt telefon får tildelt en IP-adresse. Såpass med ledige IP-adresser har vi ikke.

 

Tja, må nok irettesette deg litt der:

 

IPv6 har 16bytes adressefelt. Dette gir et meget høyt antall adresser, nemlig 2^128, som er det samme som 3*10^38. Dette er et SINNSYKT stort tall. Dvs at vi har 7*10^23 adresser pr.kvadratmeter på jorda (inkl. hav!)... Kritikerne til IPv6 tok tak i dette, hevdet at det var et unødvendig stort tall... så adresser har vi nok av nå ;)

Lenke til kommentar

Overgangen fra IPv4 til IPv6 er en gradvis prosess som kan ta lang tid. I en periode vil begge protokoller bli brukt, før IPv4 blir totalt forkastet til fordel for IPv6. Mye av grunnen til at dette tar så lang tid er nettopp fordi internett er desentrialisert og helt uavhenig fra en styrende ensidig part.

 

Mer stoff om IPv6 kan finnes på http://www.ipv6.org.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...