Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Lovlig sharing/nedlasting?


zeltex

Anbefalte innlegg

Fra hele verden kommer det nå mange meldinger om personer som blir tatt for å laste ned nye filmer, musikk og programmer ulovlig. Men hva er det som egentlig er lov å laste ned? Man har jo lov til å ta egene kopier av filmer man selv eier, og er det da lov å laste ned en dvd-rip versjon av en dvd-film du har kjøpt?

 

Og når det da gjelder tv-serier som Futurama, The Simpsons og Family Guy, som alle er vist på TV, kan man ikke da egentlig rippe de selv, eller laste de ned fra nettet. Eller er det da igjen regnet som ulovlig nedlastning?

 

Noe jeg ikke har klart å satt meg inn i er hva som er lov og ikke, så om noen her hadde hatt noen ideer rundt det, hadde det ikke gjort noe.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-10579

Selvom det er vist på TV er det ikke fritt frem. Opphavsrettighetene er strengere enn som så. Er 5 min av en film lov å rippe fordi det er vist i en trailer? Nei. Hvorfor skal du laste ned en DVD-rip av en film du har kjøpt?

 

Jeg synes problemstillingen virker oppkonstruert og litt søkt.

 

Dersom du er i tvil ville jeg slått opp på Lovdata og lest lovene. Det hjelper lite "en fyr på hardware.no sa at..." dersom du blir tatt.

Endret av Slettet-10579
Lenke til kommentar
Jeg synes problemstillingen virker oppkonstruert og litt søkt.

 

Er det ikke derfor man skal bruke forum a. Ting man lurer på? Eller skal man bare si sine meninger og skryte av de 4500 poengene jeg fikk i 3dmark etter og ha tweeket pc-en max?

 

Edit: men greit nok det at det jeg har skrevet kan være på kanten. derfor jeg lurte litt på hva andre sier. Og, jeg hadde ikke brukt det som argumet, at noen på hw sa det..

Endret av zeltex
Lenke til kommentar

Viss du bor i Norge og laster ned spill og filmer har du ingen ting å frykte vis det er det du tror

 

 

 

Vis du ikke er medlem i en av release gruppene Deviance, Razor 1911 osv da :thumbup: verre i Danmark og USA. Men vis de først kommer på døra di og vill"se" på Pcen din, så er det bare å løpe opp og "bade" hardisken din og så skyte den i hjel med spiker pistol. :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...